Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.
Advanced Finance Functions. Wywiad z Robertem Pozzi
Roberto Pozzi, Order to Cash Operations Performance Lead w GSK Finance Hub – Europe opowiada m.in. o tym, z jakimi obowiązkami związana jest jego obecna rola i dlaczego praca w centrach usług wspólnych może być ciekawa dla młodych ludzi.
fot. Unsplash

Redakcja: Na początek chciałam zapytać, dlaczego zdecydował się Pan na pracę w GSK?

Roberto Pozzi: Właściwie to GSK znalazło mnie. Gdy mieszkałem w Londynie, pewnego dnia agencja rekrutacyjna zadzwoniła do mnie i zaproponowała mi pracę dla dużej firmy farmaceutycznej, w której mógłbym rozwijać się, podróżować a do tego pracowałabym wśród otwartych ludzi. Mija już osiem lat, odkąd jestem w GSK i uważam, że podjęcie pracy w tej firmie było bardzo dobrą decyzją.

Jak przebiegała Pana kariera w Polsce?

Pracowałem przez siedem lat w GSK Londynie a od stycznia jestem kierownikiem działu Order to Cash w GSK Finance Hub Europe w Poznaniu.

Jakie ma Pan wykształcenie?

Co ciekawe, nie mam wykształcenia w finansach. Studiowałem na Uniwersytecie w Mediolanie tłumaczenie konferencyjne w językach: angielskim, niemieckim i polskim. Później skończyłem studia podyplomowe na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie z tłumaczenia konferencyjnego w języku polskim.  

Chciałam zapytać o Pana obecne obowiązki. Z jakimi zadaniami wiąże się Pana obecna rola?

W obszarze Order to Cash (O2C) zajmujemy się należnościami klientów. Kontaktujemy się z klientami, których faktury nie zostały zapłacone i pomagamy im w tym, żeby mogli szybko uregulować płatności, niezależnie od tego, z czego wynikają opóźnienia. Na moim obecnym stanowisku nie mam już bezpośredniego kontaktu z klientami, ale sprawdzam, czy we wszystkich krajach Europy, które obsługujemy, nie występują problemy na poziomie operacji.

Robię wszystko, co mogę, żeby pomagać i wspierać rozwój członków mojego zespołu. Jest to dla mnie bardzo ważne. Sam w swojej karierze dostałem takie wsparcie i teraz chcę to samo zapewnić innym.  

A jakie kompetencje Pana zdaniem powinien posiadać pracownik obszaru, w którym Pan pracuje?

Bardzo ważna w naszej pracy jest empatia. Powody, dla których klienci nie opłacają faktur w terminie są różne, dlatego należy ze zrozumieniem podchodzić do każdego przypadku. Musimy pamiętać o tym, że biznes GSK oparty jest na sprzedaży leków, które w niektórych sytuacjach mogą nawet ratować życie.

A co jest największym wyzwaniem?

W ramach GSK obsługujemy wszystkie europejskie rynki, a przez to, że kraje w Europie są bardzo różne, przekłada się to też na sposób pracy. Zupełnie inaczej przebiega współpraca z dyrektorem finansowym we Włoszech albo Hiszpanii niż w Niemczech albo w Szwecji. Inna jest kultura, ale też stosunek do pracy i oczekiwania, co jest wyzwaniem. Wymaga to szczególnego podejścia do każdego rynku, żeby współpraca przebiegała bez problemów.

A czy w samej organizacji odczuwa Pan, że praca ma właśnie taki międzynarodowy, globalny charakter?

Zarówno nasi klienci, jak i zespoły są międzynarodowe. Przepustką do pracy w GSK jest znajomość języków obcych, ponieważ pracownicy muszą rozmawiać z klientami z innych krajów.

Jak firma podchodzi do tematu różnorodności?

To bardzo ważny temat w firmie i jeden z największych powodów, dla których czuję się dumny, że pracuję w GSK. Pracownicy mogą być sobą i mieć pewność, że nie doświadczą z tego powodu żadnych przejawów dyskryminacji.  Firma jest mocno zaangażowana w wiele globalnych inicjatyw i wspiera m.in. Employee Resource Groups, czyli grupy pracownicze, m.in. dotyczące osób z niepełnosprawnościami (ang. disabilities), równouprawnienia płci, etnicznej różnorodności i włączania (ethnicity diversity & inclusion). Wiele działań podejmowanych jest także w Polsce, lokalnie, m.in. w formie spotkań, warsztatów, lekcji na różne tematy. Przyświeca temu wszystkiemu jeden cel – chodzi o to, by pracownicy czuli, że mogą być sobą. Niezależnie od pochodzenia, wyznania czy orientacji seksualnej.

Czy Pana zdaniem praca w takich centrach usług wspólnych może być ciekawa dla młodych ludzi?

Myślę, że praca w takim centrum usług wspólnych może być początkiem bardzo ciekawej podróży profesjonalnej. Przed pracownikami międzynarodowych firm stoją ogromne możliwości rozwoju, jeśli tylko ktoś chce rozwijać się, uczyć, a przy tym wykaże się zaangażowaniem. Ciekawe dla młodych ludzi może być też to, że w naszej pracy nie tylko obsługujemy rynki, ale możemy też współtworzyć procesy i mieć realny wpływ na ich przebieg.

A co sprawia Panu największą satysfakcję w pracy?

Bardzo lubię współpracować z ludźmi i dlatego uwielbiam pracę w obszarze Order to Cash. Nie patrzę tylko na liczby na Excelu, ale mam kontakt z zespołem, z klientami i interesariuszami. Dużą satysfakcję czerpię wtedy, gdy widzę rozwój członków mojego zespołu i ich zadowolenie. Wyniki, oczywiście, też są ważne, ale najlepsze osiągamy wtedy, kiedy nasi ludzie są szczęśliwi i zaangażowani w pracę.

Dziękuję za rozmowę. 

Autor: Redakcja
KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach. 

Ekspert: Roberto Pozzi
Order to Cash Operations Performance Lead GSK Finance Hub – Europe
fot. Unsplash

fot. Unsplash

We współpracy z