Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.
Fund Administration Support Services
"Back", "middle" i "front office" w branży inwestycyjnej – co kryje się pod tymi pojęciami? Sprawdźcie, czym zajmują się pracownicy każdego z tych obszarów i dlaczego praca w każdym z nich może być ciekawa.
Fot. Unsplash

Fundusze stają się coraz popularniejszą formą inwestowania zarówno wśród mniejszych inwestorów, jak i bardzo dużych organizacji. Zwłaszcza instytucje rządowe czy towarzystwa ubezpieczeniowe nie mogą pozwolić sobie na trzymanie swoich środków pieniężnych w bankach i decydują się na ich obrót przy wykorzystaniu funduszy inwestycyjnych, którymi zarządzają wyspecjalizowane podmioty na rynku kapitałowym.

– W pierwszym okresie funkcjonowania tej branży jedynie bardzo duże instytucje oferowały usługi z zakresu Investment Management Services. Z czasem pojawiły się mniejsze, bardziej wyspecjalizowane firmy (Boutique Investment Managers), które upowszechniły różne instrumenty finansowe i rozwinęły globalne rynki. Branża jest bardzo konkurencyjna, dlatego kompleksowe podejście do ryzyka i ponadprzeciętna jakość obsługi klienta jest tym, co może wyróżnić firmę i sprawić, że klienci będą zadowoleni – mówi Jahne Rudman, Senior Manager, Asset Manager Services w State Street Bank. Klientami dużych dostawców usług finansowych są inwestorzy instytucjonalni – największe banki i korporacje ubezpieczeniowe, najczęściej o globalnym zasięgu. To powoduje, że proces administracji funduszami wymaga kompleksowego wsparcia specjalistów i obejmuje szereg usług, które często określa się terminami: „front office”, „middle office” i „back office”.

Pod terminem „back office” kryje się między innymi księgowość funduszy (ang. Fund Accounting), w ramach której od strony księgowej obsługiwane są różnego rodzaju fundusze inwestycyjne, w tym na przykład fundusze hedgingowe. Pracownicy pionu „middle office” pośredniczą w obrocie aktywami finansowymi klientów firmy. Codziennie współpracują z największymi bankami inwestycyjnymi, brokerami, traderami czy managerami funduszy na całym świecie celem uzgodnienia i finalizacji płatności wynikających z transakcji rynkowych. Wykonując swoje zadania, pracownicy mają szansę poznać „od kuchni” specyfikę działania rynków kapitałowych i walutowych, zrozumieć od strony praktycznej instrumenty finansowe, a także nabyć praktyki w bezpośredniej współpracy z klientem. „Front office” w branży inwestycyjnej to osoby, które w sposób bezpośredni generują przychód na funduszach inwestycyjnych. Są to na przykład maklerzy giełdowi czy też bankierzy, czyli asset managerowie reprezentujący klientów State Street Bank. Pracownicy działu Asset Manager Services w Polsce mają wgląd w kulisy świata inwestycji i wspierają przebieg procesów inwestycyjnych, stanowiąc punkt kontaktu dla osób zarządzających aktywami.

– Przez to, że reprezentujemy naszych klientów podczas współpracy z różnymi działami, starając się zapewnić jak najlepsze i najsprawniejsze rozwiązania, jesteśmy w centrum wydarzeń i czujemy „rytm” codziennej pracy asset managerów. To daje niezwykłą możliwość zdobycia wiedzy, rozwiązywania problemów i w efekcie – budowania trwałych relacji firmy z klientami – mówi Jahne Rudman.

Nowoczesne technologie w branży

Współczesne zarządzanie funduszami inwestycyjnymi wymaga wielu specjalistycznych narzędzi, często przygotowywanych przez wewnętrzne zespoły w firmach, np. zaawansowanych baz danych zawierających informacje na temat życia funduszy, w których przechowywane są informacje o wszystkich transakcjach, rynkach, papierach wartościowych, i instrukcjach płatniczych. Dobrym przykładem może być też innowacyjny system State Street AlphaSM, wykorzystywany w State Street Bank, który pozwala na integrację i zwiększenie płynności procesów inwestycyjnych. Automatyzacja na tym polu oznacza lepszą jakość danych, spójność i nadzór zarządczy od samego początku do końca inwestycji (tzw. front-to-back).

– System umożliwia lepsze wsparcie Investment Managerów na każdym kroku działań inwestycyjnych, od budowy portfelu inwestycyjnego po transakcje rynkowe. Dzięki obecności takich rozwiązań zespół ma więcej czasu na zajmowanie się bardziej złożonymi bądź nietypowymi zapytaniami klienta – mówi Jahne Rudman. 

Poszukiwane umiejętności

Największe grono pracowników branży administracji instrumentów finansowych stanowią absolwenci uczelni ekonomicznych, jednak posiadanie wykształcenia ekonomicznego nie jest warunkiem koniecznym. Wysoko cenioną wiedzę z zakresu rynków pieniężnych i finansowych oraz umiejętność określenia charakterystyki poszczególnych papierów wartościowych można uzupełnić poprzez uczestnictwo w szkoleniach organizowanych przez pracodawców.

– Każdy, kto interesuje się finansami, niezależnie od wykształcenia, będzie mile widziany w naszej organizacji – zaznacza Kamil Laskowski, Senior Trade Support Analyst w State Street Bank. – Sam ukończyłem kierunek związany z procesami odlewnictwa, jednak w niczym nie przeszkodziło mi to w odnalezieniu swojego miejsca w finansach. Nasz program szkoleń dla nowych pracowników jest bardzo chwalony, a jego efekty obserwujemy z dumą każdego dnia. Dlatego mogę śmiało stwierdzić, że osoby z brakiem doświadczenia, ale z dużym zapałem na pewno sobie poradzą. 

Ze względu na to, że pracownicy na co dzień współpracują z organizacjami rozsianymi po całym świecie, jak i na to, że w zespołach ramię w ramię pracują osoby pochodzące z różnych krajów, podstawą jest dobra znajomość języka angielskiego, niezależnie od stanowiska.

– Osobiście współpracuję z klientami z regionu APAC (Azja-Pacyfik), w którym to codziennością są restrykcyjne ramy czasowe dotyczące sfinalizowania procesu. Transakcja musi znaleźć się na rynku w krótkim odstępie czasu od jej otrzymania. Na przykład czas na przeprocesowanie akcji chińskich przedsiębiorstw wynosi niespełna jedną godzinę! Oczywiście restrykcje dotyczą każdego rynku, dlatego ważne jest, aby organizować pracę i priorytety tak, aby żadna transakcja nie została pominięta czy źle „skategoryzowana” – opowiada Kamil Laskowski.

Bardzo liczy się także sumienność oraz umiejętność doskonałej organizacji pracy zgodnie z celami i pod presją czasu z racji wielu nakładających się na siebie zadań. Nie mniej ważna jest także otwartość w kontakcie z ludźmi, efektywna komunikacja i umiejętność współpracy z różnorodnymi zespołami.

Perspektywy rozwoju

Ze względu na dynamikę świata finansów warto stale uzupełniać wiedzę, czytać artykuły branżowe czy opracowania ekspertów, aby pozostać „w rytmie”. Szczególnie ważne są wszelkie artykuły związane ze specyfiką rynków. Wiedza na ich temat może być dużym atutem w rozmowie z nowym pracodawcą.

– Pracujemy w szybkim i zmieniającym się środowisku. Do czynników tradycyjnie wpływających na procesy inwestycyjne, trzeba obecnie dodać wymagania ze strony regulatorów, które sprawiają, że nieustannie musimy ulepszać procesy kontroli i zarządzania ryzykiem, aby odpowiednio zabezpieczyć aktywa klientów. Ciągłe rozwijanie umiejętności i liczne szkolenia pracowników są więc niezbędne, aby byli oni w stanie udzielać informacji i świadczyć usługi „z najwyższej półki”. Nawet osoby mające 5, 10, 15 czy nawet 20 lat doświadczenia w branży często spotykają się z całkowicie nowymi sytuacjami. Przez to nasza praca jest ekscytująca i wciąż pełna wyzwań – mówi Jahne Rudman.

To, jakiego tempa nabierze kariera pracownika tej branży zależy od jego wyników pracy, zaangażowania, szybkości nauczenia się danych procesów, zdobycia nowych umiejętności oraz od gotowości i dojrzałości do objęcia nowej roli.

– State Street docenia pracowników, którzy wykazują się inicjatywą, stawiają na rozwój oraz usprawniają pracę innych. Awanse w naszym środowisku nie są rzadkością, dlatego od pierwszego dnia w biurze zachęcam do pracy z pełnym zaangażowaniem i orientacją na zdobywanie wiedzy – zaznacza Kamil Laskowski.

Wywiad z Olhą Denysyuk, Senior Trade Support Analyst w State Street Bank

Autor: Redakcja
KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach. 

Ekspert: Jahne Rudman
Senior Manager, Asset Manager Services State Street Bank
Ekspert: Kamil Laskowski
Senior Trade Support Analyst State Street Bank
Fot. Unsplash

Fot. Unsplash

Podstawą naszej pracy jest poszerzanie wiedzy. Osobom, które chciałyby dołączyć do zespołu posiadającego tak szeroki zakres obowiązków jak nasz, radziłbym, żeby wyspecjalizowały się w niszowym, specyficznym zagadnieniu. Dzięki temu staną się ekspertami w wąskiej dziedzinie, do których będą zwracać się pracownicy z różnych działów banku.

Jahne Rudman, Senior Manager, Asset Manager Services w State Street Bank