Redakcja: Dlaczego zdecydowała się Pani na pracę w kancelarii takiej dużej, globalnej firmy?
Aleksandra Bańkowska, Partner w PwC Legal: To była przemyślana decyzja. Pracowałam wcześniej w White & Case – amerykańskiej kancelarii, w której zajmowałam się głównie transakcjami w obszarze bankowości i finansów. Gdy po urlopie macierzyńskim przyszedł czas na powrót do działalności zawodowej, stwierdziłam, że chciałabym zająć się bardziej regulacjami. W pracy przy transakcjach trzeba czasami poświęcić bardzo dużo czasu, a gdy już byłam mamą, szczególnie zależało mi na tym, by zachować work-life balance.
Poza tym PwC jest doskonałym środowiskiem dla rozwoju usług regulacyjnych. Doradztwo regulacyjne w tego typu globalnych organizacjach ma wiele synergii z innymi obszarami a nasze usługi są często komplementarne np. z doradztwem biznesowym, czyli tzw. linią serwisową – Advisory. Możemy świadczyć wspólnie usługi np. bankom, zarówno od strony doradztwa biznesowego, jak i prawnego a to daje niebywałe możliwości.
Jakie są największe wyzwania w Pani pracy?
Największym wyzwaniem pozostaje odpowiednie podzielenie swojego czasu między trzy bardzo ważne obszary: życie rodzinne, zawodowe i własne pasje.
Z jakimi zadaniami mierzą się pracownicy PwC Legal? Jakiego typu projekty są ich udziałem?
W PwC Legal świadczymy także takie usługi, które oferują tradycyjne kancelarie, np. z zakresu prawa pracy, nieruchomości, bankowości i finansów. To, co nas wyróżnia to nowa linia biznesowa w ramach kancelarii – Legal Centre of Excellence, będąca połączeniem usług prawnych z technologiami i z nowym, efektywnym podejściem do ich wprowadzania. Wspieramy ogromne międzynarodowe organizacje w nadzorowaniu tego, co się dzieje z ich kontraktami czy wykonujemy due diligence z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań technologicznych – narzędzi LegalTech.
Jaki wpływ na Państwa pracę mają nowe technologie?
Myślę, że w PwC ten wpływ jest bardzo odczuwalny. Wykorzystujemy wiele narzędzi LegalTech, opartych na rozwiązaniach AI, np. do prowadzenia due diligence. Dzięki temu, że bardzo często współpracujemy z naszymi biurami rozsianymi na całym świecie, mamy możliwość poznania wielu nowoczesnych rozwiązań. To z kolei sprawia, że zdobywamy szerokie doświadczenie i możemy potem wspierać naszych klientów w pracy przy projektach niezależnie od tego, jaką technologię wybiorą.
Oprócz narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, dużą rolę w naszej pracy odgrywa również automatyzacja. Na szeroką skalę wykorzystujemy programy, które pozwalają zautomatyzować pracę w obszarach, w których możemy skorzystać z powtarzalności pewnych zadań. Jest to szczególnie pomocne w przypadku obsługi korporacyjnej spółek i wykonywania obowiązków związanych z raportowaniem.
Ostatnio podczas realizacji projektu dotyczącego beneficjentów rzeczywistych, wprowadziliśmy nowe rozwiązanie – kontraktowanie online z klientami. Pozwoliło nam ono na szybkie zawieranie umów online z klientami bez konieczności przeprowadzania długiego procesu związanego z negocjacją umowy. Podobnych przykładów usprawniających naszą codzienną pracę jest oczywiście dużo więcej.
Jak na przestrzeni lat zmieniają się zadania pracowników działów prawnych?
Gdy 16 lat temu zaczynałam pracę, to już wykorzystywaliśmy do pracy komputery, drukarki, pocztę elektroniczną. Te podstawowe narzędzia pracy nie zmieniły się, jednak przybyło dużo nowych wspomagających automatyzację czy wykorzystujących sztuczną inteligencję.
Jednak mimo upływu lat, zaangażowanie pracownika w wykonywanie zadań jest wciąż znaczące, chociaż zdecydowanie zmienia się charakter wykonywanej pracy, a co za tym idzie – także profil pożądanych pracowników.
Dziś poszukiwani są prawnicy, którzy jednocześnie pasjonują się technologią i chcą rozwijać się w zakresie narzędzi LegalTech.
W PwC mamy wiele różnych programów, które pozwalają przygotowywać narzędzia ułatwiające pracę prawników pod okiem doświadczonych specjalistów w zakresie nowych technologii.
A w jakich obszarach prawa Pani jest specjalistką? I z czego wynikał ten wybór?
Obecnie odpowiadam za dział bankowości i finansów w PwC Legal oraz Legal Centre of Excellence w Gdańsku. Myślę, że o wyborze ścieżki zawodowej, którego dokonałam na początku swojej kariery, w głównej mierze zadecydowali ludzie, których spotkałam na swojej drodze. Zaczynałam od praktyk w międzynarodowej kancelarii prawnej, gdzie w dziale bankowym pracował profesor Tomasz Stawecki, który zaraził mnie swoją pasją do bankowości i finansów. Brałam udział w projektach, związanych w pewnym sensie z prawem cywilnym, które bardzo interesowało mnie na studiach. Wówczas wchodziła w życie ustawa o zabezpieczeniach finansowych i pojawił się temat zastawu finansowego, który wymagał ode mnie dużego zaangażowania i analizy prawa rzeczowego właściwie od każdej możliwej strony. To sprawiło mi ogromną przyjemność i było wstępem do kolejnych 16 lat pracy w tym obszarze.
A jakie cechy charakteru czy osobowościowe uważa Pani za szczególnie ważne w Pani zawodzie?
Myślę, że ważną cechą jest determinacja. Nie należy poddawać się, za to trzeba być wytrwałym w dążeniu do swoich celów. Rozwój zawodowy w zakresie prawa bankowego i ogólnie rynków finansowych wymaga dużego wysiłku i nakładu czasu, ponieważ jest to bardzo skomplikowana dziedzina. Powstaje mnóstwo nowych regulacji, wchodzą nowe dyrektywy i rozporządzenia europejskie, które są często aktami trudnymi a wymagają dokładnego zrozumienia.
Ważna jest także otwartość i umiejętność elastycznego reagowania na zmiany. Z mojej obserwacji wynika, że prawnicy, którzy charakteryzują się tymi cechami, to osoby, które będą osiągać sukces w przyszłości.
Dlaczego praca w kancelarii prawnej w globalnej firmie jak PwC może być ciekawa dla młodych ludzi z Pani perspektywy?
Uważam, że praca w PwC jest doskonałym miejscem dla każdego młodego człowieka, który chce rozwijać się zarówno w kierunku prawnym, biznesowym jak i podatkowym. Już na początkowym etapie kariery można brać udział w projektach, angażujących pracowników różnych zespołów czy obszarów. Jako prawnicy w PwC Legal staramy się podchodzić do każdego projektu nie tylko skupiając się wyłącznie na aspektach prawnych, ale staramy się oferować kompleksowe rozwiązanie problemu czy wyzwania, z którym mierzy się klient. W ramach każdego zlecenia możemy klientowi zaproponować interdyscyplinarny zespół złożony z ekspertów w różnych dziedzinach w tym biznesu czy nawet IT. Dzięki temu, produkt który oferujemy naszym klientom spełnia ich wymagania i jest dostosowany do specyfiki ich działalności – „szyty na miarę”. Takie kompleksowe podejście do relacji z klientem powoduje, że młody człowiek poszerza swoje horyzonty i z otwartą głową podchodzi do różnych aspektów, nie tylko do tematyki prawnej.
Jaką radę mogłaby Pani przekazać studentom prawa, którzy stoją przed wyborem np. pierwszego pracodawcy?
Na pewno ważne jest to, by młodzi ludzie byli otwarci na różne możliwości. Wydaje mi się, że czym więcej doświadczeń zdobędzie się na początku swojej drogi zawodowej, tym te decyzje podejmowane na dalszych etapach rozwoju będą dojrzalsze, a może też bardziej trafione, ponieważ będą poparte praktyką a nie jedynie wyobrażeniem.
Dziękuję za rozmowę.