Michał Twardawa: Transformacja cyfrowa BNP Paribas Securities Services w ramach globalnego programu oparta jest na 3 filarach: usprawnienia procesów biznesowych, tworzenia nowych usług i produktów oraz ciągłego ulepszania doświadczeń naszych klientów.
W warszawskim biurze jako pierwsi rozpoczęliśmy usprawnianie procesów biznesowych przy użyciu technologii RPA. Dzięki wykorzystaniu innowacyjnych technologii i odwadze zyskaliśmy bardzo dużo w oczach naszych zagranicznych kolegów oraz centralnego oddziału w Paryżu.
Na przestrzeni całej organizacji wprowadziliśmy już kilkadziesiąt robotów, których celem jest ograniczanie ryzyka w procesie, podniesienie wydajności pracy oraz zwiększenie satysfakcji pracowników i klientów.
Według mnie udana Transformacja Cyfrowa wymaga zaangażowania pracowników operacyjnych. W tym celu wypatrujemy pracowników otwartych na zmiany, z kreatywnym podejściem do pracy, niebojących się kontestować obecnych procesów, a następnie szkolimy ich z zakresu nowych technologii. Modelowym przykładem jest historia Kamila, wywodzącego się z zespołu operacyjnego, który podczas 4-letniej pracy w firmie przeszedł ewolucję od stażysty do Project Managera w programie Transformacji Cyfrowej.
Kamil, jak wspominasz swój początek przygody z nowymi technologiami?
Kamil Moskała: Jako pracownik nigdy nie lubiłem powtarzalnej pracy, więc zawsze poszukiwałem możliwości usprawnienia codziennych obowiązków, tworząc proste automatyzacje oraz usprawnienia procesów z wykorzystaniem narzędzi Leanowych. W związku z tym, kiedy pojawiła się możliwość wzięcia udziału w projekcie wdrożeniowym technologii RPA, chętnie podjąłem to wyzwanie. W kolejnych miesiącach stworzyłem kilka autorskich projektów automatyzacji, które uzyskały finansowanie programu i zgodę globalnego managementu. Firma aktywnie wspiera pracowników zaangażowanych w jej rozwój, dlatego w niedługim czasie dostałem promocję na stanowisko Project Managera. Obecnie odpowiadam za kreowanie oraz wdrażanie wielu rozwiązań RPA, jak również przygotowanie projektów z wykorzystaniem technologii OCR oraz Natural Language and Machine Learning.
Michał: Kamil, bazując na swoim doświadczeniu z operacji, jakie jest pierwsze skojarzenie pracowników, gdy słyszą o robotyzacji?
Kamil: Pracownicy, którzy nie mieli wcześniej styczności z tą technologią, wydają się zagubieni. Automatyzacja kojarzy im się z redukcją miejsc pracy, a przeraża mylna wizja pracowników-robotów. Z doświadczenia wiem, że po wdrożeniu robotów ten lęk mija. Specjaliści dostrzegają zalety płynące z automatyzacji. Mają więcej czasu na złożone zadania, a ich praca staje się ciekawsza. Nie dzieje się to jednak samoczynnie. Kluczowa jest właściwa komunikacja, budowanie świadomości pracowników oraz duży wysiłek po stronie managementu wspierającego nowe inicjatywy, o czym więcej może powiedzieć Michał.
Michał: Jak zauważył Kamil, budowanie świadomości pracowników, oswajanie ich z nowymi technologiami oraz przedstawianie korzyści wynikających z automatyzacji są kluczowe, by skutecznie wdrożyć transformację cyfrową w tak wielkiej instytucji. W tym celu rozmawiamy z pracownikami o umiejętnościach przyszłości, organizujemy platformy szkoleniowe oraz inicjujemy spotkania sprzyjające wymianie wiedzy. Cały ten wysiłek ma na celu oswojenie naszych pracowników z wizją zespołów przyszłości – zespołów hybrydowych złożonych z pracowników i maszyn. Co ważne, dajemy pracownikom czas na wymyślanie automatyzacji oraz wspieramy oddolne inicjatywy. Z punktu widzenia zarządzania zmianą, wdrożenie tak dużego programu przy wykorzystaniu nowatorskich technologii wymaga zwinnego podejścia przy wdrażaniu projektów. Działamy jak start-up, co wymaga od członków programu wielu unikalnych umiejętności. Kamil, które z nich są Twoim zdaniem kluczowe?
Kamil: Moim zdaniem są to wysoko rozwinięte zdolności komunikacyjne oraz dobra znajomość nowych technologii. Działamy w strukturze globalnej, a nasi partnerzy znajdują się w różnych częściach świata, dlatego konieczna jest umiejętność efektywnej komunikacji mimo występujących różnic kulturowych czy czasowych.
W kontekście technologii, by korzystać z najlepszych narzędzi, należy ciągłe dokształcać się z zakresu nowych rozwiązań i wyrobić w sobie umiejętność krytycznego wybierania właściwych informacji.
Istotna jest też umiejętność współpracy z przedstawicielami konkurencyjnych firm, by czerpać korzyści z ich doświadczeń. W naszej firmie za współpracę z zewnętrznymi podmiotami oraz zaangażowanie pracowników operacyjnych odpowiada Łukasz – Lider zespołu Transformacji Cyfrowej. Stworzył on od podstaw instytucje Digital Ambasadorów oraz koordynuje naszą współpracę z zewnętrznymi firmami. Łukasz, jaki cel przyświecał idei stworzenia instytucji Ambasadorów oraz współpracy z innymi uczestnikami rynku?
Łukasz Ratka: Zrozumieliśmy, że kilkuosobowe grono Project Managerów nie jest w stanie efektywnie proponować i wdrażać zmiany we wszystkich obszarach biznesowych. Ambasadorowie, będący pracownikami operacyjnymi, odpowiedzialni są za szukanie inicjatyw, komunikację wewnętrzną oraz szkolenia zwiększające świadomość biznesu na temat nowych rozwiązań. Dzięki temu mają realny wpływ na zmiany w swoich departamentach oraz mogą poszerzać swoją wiedzę z zakresu nowych technologii.
Działamy też prężnie w zakresie współpracy z innymi podmiotami na rynku. W naszej grupie kapitałowej funkcjonuje platforma o nazwie „Office Hours”, w ramach której biznes adresuje problemy, potencjalnie do rozwiązania przez zewnętrzne firmy. Niestandardowe podejście, bazujące na współpracy banku z fin-techami, start-upami, a nawet konkurencyjnymi instytucjami finansowymi jest niezbędne w celu implementacji nowatorskich rozwiązań. Bierzemy udział w warsztatach, konferencjach oraz sesjach na terenie całego kraju, gdzie mamy możliwość wspólnej dyskusji i pracy nad poszczególnymi tematami.
Michał: W Warszawie udało nam się wdrożyć skuteczny model transformacji cyfrowej, ale nasze aspiracje są dużo większe. Celem na najbliższe lata jest maksymalizacja automatyzacji we wszystkich możliwych obszarach, tworzenie efektywnych zespołów hybrydowych oraz bliska współpraca z fin-techami w celu szybszego wprowadzania zmian i reagowania na nowości technologiczne.