Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.
Nowoczesne przestrzenie dla profesjonalisty
Dziś miejsce pracy profesjonalistów nie ogranicza się wyłącznie do dwóch elementów wyposażenia: fotela obrotowego i biurka, na którym zmieści się komputer, kartka papieru i filiżanka mocnego espresso. Pracownicy mają przeważnie do dyspozycji znacznie więcej. Nowoczesną i funkcjonalną przestrzeń biurową.

Wracając do początku, biurko profesjonalisty może mieć regulowaną wysokość, zamiast krzesła może być bieżnia albo… nic. Coraz silniejszy jest bowiem trend, by pracę wykonywać na stojąco, nawet jeśli jest typowo biurowa. Przestrzeń, w której pracują współcześni profesjonaliści, jest coraz częściej dziełem nie tylko architektów, lecz także specjalistów, którzy dbają o to, by miejsce pracy było nie tylko ładne i przyjemne z wyglądu, lecz przede wszystkim – funkcjonalne. To pozwoli profesjonalistom całkowicie oddać się pracy i poświęcić obowiązkom zawodowym.

O to, jak powinno wyglądać nowoczesne miejsce pracy profesjonalisty i dlaczego często jest z widokiem na całe miasto, zapytaliśmy członków Polskiego Instytutu Środowiska Pracy.

Redakcja: Dlaczego firmy finansowe mieszczą się w drapaczach chmur?

Karolina Dudek, Prezes Polskiego Instytutu Środowiska Pracy: Dlatego, że zawsze poszukują miejsc prestiżowych. Biuro to narzędzie budowania wizerunku firmy, a nie jedynie „zakład pracy”. Wiele o danej organizacji mówi nie tylko to, jak jest zaaranżowane jej biuro i jakie materiały zostały wykorzystane przy jego tworzeniu, lecz także to, gdzie się mieści. Czym bliżej biznesu, tym lepiej. Drapacze chmur są zwykle zlokalizowane w śródmieściach miast, które są głównymi ośrodkami życia gospodarczego.

Co to znaczy dziś – przyjazne miejsce pracy dla profesjonalisty, z punktu widzenia przestrzeni biurowej?

Karina Kreja, Wiceprezes Polskiego Instytutu Środowiska Pracy: Można krótko podsumować, że przyjazne miejsce pracy dla profesjonalisty to przestrzeń ułatwiająca sprawne wykonywanie obowiązków służbowych, w sposób zgodny z indywidualnym rytmem i sposobem pracy. Przestrzeń wspierająca specjalistę w pięciu głównych wymiarach: pracy w skupieniu, we współpracy, w nauce i doskonaleniu swoich umiejętności, socjalizacji i wypoczynku. Kluczowe jest odpowiednie uwzględnienie w niej technologii, bez której nie obędą się specjaliści większości dziedzin.

Jak widzą Państwo pracę w open space dla profesjonalistów-finansistów?

Karina Kreja: Jeszcze do niedawna zwykło się uważać branżę finansową za ostoję tradycyjności, również w aspekcie organizowania przestrzeni biurowej. Dziś nikt już chyba nie ma wątpliwości, że aby przetrwać, finanse i bankowość muszą się szybko zmieniać, co udowadniają specjaliści z McKinsey w swoim ostatnim raporcie „Banks in the changing world of financial intermediation”. Sektor stoi obecnie przed fazą radykalnych wyborów i spodziewam się, że finansiści śmielej niż dotychczas będą testowali różnorodne rozwiązania przestrzenne, w tym również open space’y. Uważam, że nie ma rozwiązań „złych” lub „dobrych” co do zasady i wszystko zależy od kontekstu. A wspólna praca w 12-15 stanowiskowej przestrzeni otwartej nie może być porównywana ze 150-stanowiskowym otwartym biurem call center.

Chillout room w miejscu pracy – co powinno znajdować się w pokojach tego typu?

Wojciech Krupa, Wiceprezes Polskiego Instytutu Środowiska Pracy: Chillout room, jako strefa relaksu lub regeneracji, to coraz częstszy widok. Firmy prowadzą istny wyścig, która lepiej wyposaży właśnie to miejsce. Z jednej strony huśtawki, playstation, piłkarzyki, z drugiej – miejsce do czytania, ciemne pokoje z miejscem na drzemkę. Oczywiście nie ma jednej właściwej odpowiedzi, co powinno znajdować się w takim miejscu, czy jak powinno wyglądać. Wszystko uzależnione jest od tego, jaki efekt chcemy uzyskać. Warto nadmienić, że chillout room to niemalże jedno z niewielu miejsc w biurze, w którym pracownicy naprawdę mogą się zrelaksować – zarówno w sposób aktywny, jak i bierny.

Czy każda firma powinna zdecydować się na zaaranżowanie takiej przestrzeni?

Wojciech Krupa: To powinno zależeć przykładowo od organizacyjnego przyzwolenia na chwilową zabawę lub relaksującą drzemkę. Finalnie, niezwykle kluczowa jest lokalizacja takiego pokoju na planie naszego biura i to głównie patrząc z perspektywy pracownika. Z jednej strony zapewnienie komfortu, relaksu przed oczami innych pracowników, a z drugiej – dobrej akustyki, która zapewni swobodę zarówno korzystającym, jak i pracującym.

Biurka do pracy na stojąco, biurka-bieżnie, sofy z wyciszonymi ściankami oraz pokoje bez technologii… Czy słyszeliście Państwo jeszcze o jakiś wyjątkowo ciekawych udogodnieniach?

Karolina Dudek: Do tych przykładów przytoczonych przez Wojtka można jeszcze dodać takie ciekawe udogodnienia jak hulajnogi do poruszania się po biurze, zjeżdżalnie łączące piętra czy możliwość przyprowadzania czworonożnych pupili do pracy. Pierwszy raz spotkałam się z tym ostatnim udogodnieniem kilka lat temu w jednej z najważniejszych warszawskich instytucji kultury. W czasie spotkania z dyrektor tej instytucji asystował nam jej pies. To mi się wtedy bardzo spodobało, ale oczywiście nie wszędzie się sprawdzi.

Jaki cel mają takie wynalazki i czy rzeczywiście wszystkie one spowodują, że będziemy pracować wydajniej?

Karolina Dudek: Obawiam się, że niekoniecznie, i to bez względu na to czy będzie to sektor finansowy czy inny. Wszystko uzależnione jest od tego, jaki efekt chcemy uzyskać. Warto nadmienić, że chillout room to niemalże jedno z niewielu miejsc w biurze, w którym pracownicy naprawdę mogą się zrelaksować – zarówno w sposób aktywny, jak i bierny.

To, co sprawi, że będziemy pracować wydajniej, to dostosowanie przestrzeni do wykonywanych zadań i stylu pracy, a także uwzględnienie tego, że ludzie są różni. Jedni radzą sobie dobrze z różnego rodzaju rozpraszaczami, a na innych hałas i bodźce wizualne wpływają absolutnie dysfunkcyjnie.

Jedni bardzo potrzebują kontaktów społecznych i obecność ludzi jest im potrzebna do efektywnego funkcjonowania, inni wolą się odciąć i skoncentrować na pracy. Wszystkim na pewno przyda się nieco ruchu w biurze, niekonieczne przy biurku bieżni, a osobom pracującym w finansach szczególnie w okresach zamykania rozliczeń, kiedy ta praca jest bardziej intensywna. Warto w tym kontekście przypomnieć, że biurka z regulowaną wysokością były nowinką meblarską w latach sześćdziesiątych i już wówczas wiedziano, że wstawanie raz na jakiś czas poprawia krążenie i koncentrację.

Dziękuję za rozmowę. 

Autor: "Kariera w Finansach i Bankowości"

"Kariera w Finansach i Bankowości" to przewodnik stworzony z myślą o studentach i absolwentach, którzy chcieliby związać swoją przyszłość zawodową z sektorem finansowym – unikalne kompendium wiedzy o trendach w tej branży.

Ekspert: Karolina Dudek
Prezes Polski Instytut Środowiska Pracy

Karolina uzyskała stopień doktora nauk społecznych w zakresie socjologii. Od dekady zajmuje się naukowo przestrzeniami pracy, od trzech lat także doradza klientom biznesowym, jak tworzyć lepsze biura. Wykorzystuje wiedzę z zakresu zarządzania, socjologii organizacji i antropologii kultury, by zrozumieć, jak działają organizacje oraz jak powinna być zorganizowana przestrzeń. Pracuje w BNP Paribas Real Estate i Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. 

Ekspert: Karina Kreja
Wiceprezes Polski Instytut Środowiska Pracy

Karina jest dyplomowanym Architektem i Rzeczoznawcą Majątkowym, od lat specjalizującym się w przestrzennych aspektach nowoczesnego środowiska pracy. Karina na co dzień działa w globalnych strukturach Kinnarps, dostawcy kompleksowych rozwiązań wnętrzarskich, gdzie zajmuje się doradzaniem strategicznym dla Klientów, którzy chcą dla swoich Użytkowników tworzyć przestrzenie do życia, nie tylko miejsca do pracy.

Ekspert: Wojciech Krupa
Wiceprezes Polski Instytut Środowiska Pracy

Wojciech specjalizuje się w kompleksowej analizie kultury korporacyjnej oraz komunikacji wewnętrznej, zarządzaniu zmianą oraz badaniu przestrzeni pracy. Jest partnerem zarządzającym w SMART M2, gdzie opracowuje oraz wdraża strategie biznesowe oraz promuje innowacyjne metody realizacji projektów, które wspierają osiąganie strategicznych celów firmy.

Przeszkody na drodze do profesjonalizmu, czyli co najbardziej przeszkadza pracownikom w biurze?
51% nadmierny hałas w miejscu pracy
42% niewłaściwa klimatyzacja
34% brak możliwości wyboru miejsca pracy
34% niewłaściwe oświetlenie 
32% niewystarczająca dostępność przestrzeni


Źródło: Badanie Hays Poland, Nadgodziny, 2016.