Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.
Zarządzanie ryzykiem
Jak może wyglądać praca w dziale zajmującym się zarządzaniem ryzykiem – jakie umiejętności są potrzebne w tej pracy i jak może wyglądać ścieżka rozwoju osób, które zdecydują się na karierę w tym kierunku? Polecamy tekst, w którym pracownicy Risk Assurance z PwC odpowiadają na te i inne pytania.

Ryzyko, na które narażona jest każda firma, może mieć różne oblicza – zarówno spowodować odchylenie wyników od oczekiwań, czy negatywnie wpływać na możliwość osiągnięcia celów, jak i być ogromną szansą. Właściwa identyfikacja, rozumienie i kompleksowe zarządzanie ryzykiem są elementami, które zapewniają ochronę działalności przedsiębiorstwa oraz jego stabilny wzrost, a także pozwalają przedsiębiorcom świadomie budować przewagę konkurencyjną na rynku. Właścicielom firm, instytucjom finansowym, kooperantom czy inwestorom w budowaniu biznesu świadomego zagrożeń wewnętrznych czy zewnętrznych, jak również w zachowaniu równowagi pomiędzy zyskami a odpornością na ryzyko, pomagają eksperci ds. Risk Assurance. Ich rola znacząco rośnie, szczególnie w ostatnim czasie, gdy przedsiębiorstwa poszukują skutecznych metod zarządzania ryzykiem w coraz bardziej wymagającym otoczeniu rynkowym.

Do zadań ekspertów zespołu Risk Assurance należy przegląd procesów biznesowych i systemów informatycznych pod kątem potencjalnych słabości, zgodności z regulacjami, a także odstępstw od najlepszych praktyk rynkowych. Zespoły realizują zarówno projekty doradcze, jak i audytowe, w obszarach takich jak: zarządzanie ryzykiem, audyt wewnętrzny, compliance, ład organizacyjny, środowisko IT, cyberbezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo informacji.

W firmach konsultingowych specjalności w ramach obszaru zarządzania ryzykiem jest wiele – można pracować zarówno dla instytucji finansowych, jak i firm z sektora niefinansowego, pełnić rolę doradcy lub audytora. Organizacje umożliwiają relokacje pomiędzy zespołami, co pozwala pracownikom na zdobycie wszechstronnego doświadczenia z różnych dziedzin i odkrycie ścieżki rozwoju zgodnej z własnymi zainteresowaniami i osobistymi preferencjami. Możliwość pracy przy różnorodnych i wymagających nieszablonowego myślenia projektach u klientów z różnych branż może być niezwykle rozwojowa i ciekawa, tym bardziej że pozwala na poznanie sposobów funkcjonowania procesów biznesowych od wewnątrz organizacji. Można wnikliwie obserwować, jak działają firmy z różnych branż i sektorów gospodarki, od sektora bankowego, ubezpieczeniowego, poprzez sektor FMCG i znanych amerykańskich brandów, po sektor energetyczny i wydobywczy czy media i rozrywkę.

– Praca w zespole Risk Assurance oferuje w bardzo krótkim czasie możliwość przyjrzenia się z bliska procesom biznesowym realizowanym przez znane marki. Nasze projekty to nie tylko siedzenie za biurkiem, ale również wizyty w halach produkcyjnych i obserwacja z bliska produkcji np. wyrobów spożywczych, destylatów czy kopalni, gdzie wydobywane są metale – mówi Ewelina Taracha, Manager w dziale Risk Assurance w PwC.

Praca specjalistów ds. ryzyka może mieć także charakter analityczny i dotyczyć przeprowadzania analiz na dużych zbiorach danych finansowo-księgowych, czy informatyczny, co z kolei wiąże się z budowaniem innowacyjnych narzędzi oraz optymalizacją procesów biznesowych przy wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii dostępnych na rynku.

Poszukiwane umiejętności

Pracodawcy cenią u kandydatów do pracy w obszarze zarządzania ryzykiem przede wszystkim zdolność krytycznego spojrzenia na dostępne źródła informacji, dokładność i sumienność oraz kreatywność w szukaniu nieszablonowych rozwiązań. Ukończenie studiów z zakresu zarządzania ryzykiem, ekonomii czy finansów i rachunkowości nie jest wymagane, chociaż na pewno może być atutem – szczególnie jeśli wybór studiów danego kandydata nie był przypadkowy, a wynikał z zainteresowań.

– W naszej pracy bardzo liczy się logiczne myślenie, umiejętność dostrzegania zależności i przewidywania, jak ryzyko może się zmaterializować – mówi Robert Loba, Konsultant w dziale Risk Assurance w PwC. – Zainteresowanie informatyką jest przydatne, ale w pracy spotykamy także absolwentów psychologii, którzy sobie świetnie radzą. Ścisłe wykształcenie, moim zdaniem, daje bardzo ciekawy sposób myślenia. Może bardziej schematyczny, mniej kreatywny, ale za to potrzebny w części audytowej, w której dokonujemy oceny mechanizmów kontrolnych.

W przypadku ekspertów ds. zarządzania ryzykiem, którzy mają kontakt z klientami, ważny jest także otwarty umysł, chęć nauki oraz przede wszystkim rozwinięte umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej.

– Uważam, że ważna jest także etyka w biznesie, empatia i kultura osobista, co daje ogromny komfort pracy – mówi Ewelina Taracha.

Ścieżki kariery

Karierę w obszarze zarządzania ryzykiem można rozpocząć tuż po studiach lub w ich trakcie. PwC organizuje płatne praktyki, na które mogą aplikować absolwenci i studenci 3. roku studiów pierwszego stopnia oraz studenci i absolwenci studiów drugiego stopnia. Praktykanci od razu pracują na projektach klienckich. Potrzebne umiejętności mogą nabyć na licznych szkoleniach, a doświadczenie poprzez aktywne włączenie się w pracę swojego zespołu czy wykonywanie odpowiedzialnych zadań na realnych projektach pod okiem doświadczonych kolegów.

Osoby, które doskonale odnajdą się w tym środowisku pracy, mogą po odbyciu praktyk rozpocząć pracę na stałe na stanowisku Konsultanta, skąd prosta droga do tego, by zostać Starszym Konsultantem, Managerem, Starszym Managerem, Dyrektorem i w końcu – Partnerem.

Autor: "Kariera w Finansach i Bankowości"

"Kariera w Finansach i Bankowości" to przewodnik stworzony z myślą o studentach i absolwentach, którzy chcieliby związać swoją przyszłość zawodową z sektorem finansowym – unikalne kompendium wiedzy o trendach w tej branży.

Ewelina Taracha

Manager, Risk Assurance w PwC, PwC

Wykształcenie: Ekonomia, Uniwersytet Marii-Curie Skłodowskiej w Lublinie; Risk Management in Enterprise, Uniwersytet Warszawski; Ekonomia i Prawo, Oxford and Cherwell Valley College w Wielkiej Brytanii

Największy dotychczasowy projekt: Zarządzanie programem w procesie wdrożenia RODO w międzynarodowej instytucji finansowej (w tym zarządzanie zespołem do 20 osób).

Największe plusy mojej pracy: PwC umożliwia szybką ścieżkę rozwoju oraz awansu, a także współpracę z ekspertami reprezentującymi różne obszary biznesowe.

Dlaczego warto pracować w PwC: Możliwość pracy na międzynarodowych projektach, współpraca z Top Management z wielu sektorów.

Moje plany zawodowe: Rozwijanie zespołu Risk Assurance, w tym tworzenie nowych linii serwisowych.


 

Jak trafiła Pani do PwC?

Ewelina Taracha: Przyszłam do PwC od razu na stanowisko starszego konsultanta, z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu ryzykiem – co prawda nie w konsultingu, tylko w bankowości.

Czy istnieje w Pani zawodzie coś takiego jak „typowy dzień pracy”?

Odkąd jestem w PwC w Risk Assurance, czyli od ponad 3,5 roku, nigdy nie miałam dwóch dni pracy, w których wykonywałabym powtarzalne czynności. Każdy dzień pracy stawia przede mną i naszym zespołem nowe wyzwania – a takie środowisko otwiera drzwi kreatywności.

Czy mogłaby Pani przybliżyć ciekawe projekty w ramach swojego departamentu?

Dla każdego słowo „ciekawy” oznacza coś innego. Prowadzimy projekty doradcze, optymalizacyjne, regulacyjne, np. związane z ochroną danych osobowych (RODO), które są ostatnio bardzo modnym tematem. Przedstawiamy firmom nowe podejścia biznesowe, które mają realny wpływ na sprzedaż, optymalizację kosztów i wykorzystanie nowych technologii oraz pozwalają organizacji być bardziej innowacyjną na rynku. Oferujemy w swoim portfolio wykorzystanie dronów, sztucznej inteligencji oraz robotów, które sami tworzymy. Mamy jeden z najlepszych zespołów ds. cyber- bezpieczeństwa, który za zgodą firm może przeprowadzić atak hakerski, by wskazać organizacji jej luki w procesach dotyczących bezpieczeństwa osobistego czy organizacji.

Nad jakimi ciekawymi projektami do tej pory Pani pracowała?

Podczas swojej ścieżki kariery w PwC miałam okazję pracować dla klientów z wielu różnych sektorów – od sektora finansowego po energetyczny. Byłam odpowiedzialna za zarządzaniem programem, w skład którego wchodziło 12 powiązanych ze sobą projektów, jak również pracowałam dla PwC za granicą. PwC bardzo wspiera mobilność swoich pracowników i daje szansę pracy poza Polską.

Jakie są zadania praktykantów w PwC?

Praktykanci w PwC są traktowani jako pełnoprawni członkowie zespołu i biorą aktywny udział w realizowanych projektach. Czas spędzony przez nich w PwC to świetna okazja do nauki, do zdobycia pierwszego doświadczenia w kontaktach z klientem oraz do rozwoju swoich umiejętności interpersonalnych. Co warto wspomnieć, to fakt, że praktykanci biorą również aktywny udział we wszystkich spotkaniach integracyjnych organizowanych przez Risk Assurance. Osobom, które sprawdzą się podczas swoich praktyk, proponujemy stanowisko Konsultanta.

Czy Państwa praca wymaga doszkalania się, śledzenia nowych trendów?

Zmiany w otoczeniu regulacyjnym i rynkowym wymagają ciągłego doszkalania się. Na bieżąco prowadzimy monitoring rynku, tworzymy nowe metodyki, usługi, analizy. Doszkalamy nie tylko siebie, ale również dzielimy się wiedzą z naszymi klientami poprzez dedykowane dla nich webinaria. Co roku PwC organizuje dla wszystkich pracowników Risk Assurance z Polski i regionu Akademię Zarządzania Ryzykiem. Wydarzenie odbywa się w ciekawym miejscu w Polsce. W ciągu dnia bierzemy udział w wykładach i warsztatach m.in. z zarządzania ryzykiem, cyberbezpieczeństwa, IT czy data analytics, wieczorem zaś mamy czas na integrację i wspólną zabawę.

Jakie są plusy tej pracy?

Dynamika, zgrany zespół i ciągły rozwój. Każdego dnia mierzymy się z nowymi wyzwaniami i jest to świetna okazja do wykazania się kreatywnością i nietuzinkowym myśleniem. Poczucie jedności między pracownikami i odpowiedzialność za biznes wspierają proces tworzenia innowacyjnych usług dla naszych klientów.

Autor: "Kariera w Finansach i Bankowości"

"Kariera w Finansach i Bankowości" to przewodnik stworzony z myślą o studentach i absolwentach, którzy chcieliby związać swoją przyszłość zawodową z sektorem finansowym – unikalne kompendium wiedzy o trendach w tej branży.

Robert Loba

Konsultant, Risk Assurance w PwC, PwC

Wykształcenie: Metody Ilościowe w Ekonomii i Systemy Informacyjne, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Największy dotychczasowy projekt: Wspieranie międzynarodowego dystrybutora sprzętu IT w wykonywaniu kontroli biznesowych.

Największe plusy mojej pracy: Możliwość rozwoju i zdobywania wiedzy z rożnych branż reprezentowanych przez klientów.

Dlaczego warto pracować w PwC: Można rozwinąć się zawodowo w przyjaznej, przyjacielskiej atmosferze.

Moje plany zawodowe: Rozwój umiejętności technicznych i miękkich oraz prowadzenie samodzielnych projektów w zakresie zarządzania ryzykiem.


 

Jak trafilił Pan do PwC, do działu Risk Assurance? 

Przyszedłem na warsztaty prowadzone przez PwC. Było to case study, na którym można było poznać zespół i charakter wykonywanej tu pracy. Takie eventy są doskonałą okazją do sprawdzenia się w pracy zespołowej. Można też porozmawiać z pracownikami i poznać specyfikę tej branży. Oczywiście CV też trzeba było przesłać. Na spotkania są bowiem zapraszane wybrane osoby, o odpowiednim profilu. Podczas takich warsztatów zupełnie nie czuje się, że jest to Assessment Center, i że jesteśmy w pewien sposób oceniani.

Nie miałem doświadczenia w zarządzaniu ryzykiem, jednak wcześniej zajmowałem się konsultingiem – świadczyłem go klientom publicznym, głównie samorządom. Ten warsztat mnie trochę ukierunkował – zobaczyłem, czym zajmuje zespół ds. zarządzania ryzykiem w PwC i stwierdziłem, że chciałbym w nim pracować.

Czy istnieje w Pana zawodzie coś takiego jak „typowy dzień pracy”?

Nie można mówić o typowym dniu pracy, bo nie dość, że często pracujemy u klienta, to jeszcze nie zawsze językiem komunikacji jest język polski. Bywa, że nie ma nas w biurze kilka tygodni, a zdarza się, że nawet i kilka miesięcy. Czasami musimy coś sobie przygotować, zająć się dokumentacją, albo – z drugiej strony – cały dzień jesteśmy na spotkaniach. Czasami siedzimy przy swoim biurku, a nieraz pracujemy też zdalnie, w domu. Oczywiście planujemy projekty – wiemy, kiedy daną fazę trzeba oddać i co jest do zrobienia, ale nigdy nie wiemy, kiedy zadzwoni klient z prośbą o np. przełożenie spotkania. Nie ma więc rutyny.

Nad jakimi ciekawymi zadaniami Pan pracuje?

W swojej pracy mogę np. dowiedzieć się, jak dewelopuje się system ERP, jak działa telecom albo jak rozwija się porównywarkę cenową. Jesteśmy z Eweliną na różnych szczeblach kariery. Z racji tego, że jestem konsultantem, do moich obowiązków należą również zadania takie jak prowadzenie notatek podczas spotkań.

Jakie są plusy tej pracy?

Rozwój, uczenie się nowych rzeczy, brak nudy. Mamy bardzo dobry zespół, z którym można nie tylko pracować, lecz także uczyć się.

Autor: "Kariera w Finansach i Bankowości"

"Kariera w Finansach i Bankowości" to przewodnik stworzony z myślą o studentach i absolwentach, którzy chcieliby związać swoją przyszłość zawodową z sektorem finansowym – unikalne kompendium wiedzy o trendach w tej branży.

Przedstawiamy firmom nowe podejścia biznesowe, które mają realny wpływ na sprzedaż, optymalizację kosztów i wykorzystanie nowych technologii oraz pozwalają organizacji być bardziej innowacyjną na rynku.

EWELINA TARACHA
Manager w zespole Risk Assurance w PwC

 

W naszej pracy bardzo liczy się logiczne myślenie, umiejętność dostrzegania zależności i przewidywania, jak ryzyko może się zmaterializować.

ROBERT LOBA
Konsultant w zespole Risk Assurance w PwC