Stereotyp księgowego, który wykonuje mrówcze zadania nad stosem papierów, mechanicznie wklepuje faktury i wertuje przepisy prawne, niewiele ma dziś wspólnego z rzeczywistością. Szczególnie, jeśli praca odbywa się w BPO/SSC – międzynarodowych, nowoczesnych centrach biznesowych, obsługujących procesy z całego świata.
– Oczywiście, w pracy każdego księgowego część wykonywanych zadań cyklicznie się powtarza, co jest związane choćby z kolejnymi zamknięciami okresów księgowych – mówi Olga Treder, Accounting Manager w O-I Business Service Center sp. z o.o. – Poza tymi okresami każdy z nas: specjalista, senior, team leader czy manager, bierze udział w wielu projektach, które pozwalają na współpracę z osobami zatrudnionymi w innych działach. Dzięki takim projektom zdobywamy nowe doświadczenia i wiedzę o nas i organizacji, w której pracujemy.
W ramach accountingu w centrach biznesowych wyróżnia się trzy najbardziej popularne działy, które dzielą się ze względu na rodzaj wykonywanych zadań:
- Accounts Payable (AP) to inaczej dział Zobowiązań, który swoją pracę skupia głównie na procesowaniu oraz wprowadzaniu faktur zakupowych do systemu. Osoby pracujące w tym departamencie nie mają rozbudowanego kontaktu z Klientami bądź spółkami firmy.
- Accounts Receivable (AR) to dział Należności. Jednym z głównych zadań pracowników tego departamentu jest częsty kontakt z klientami bądź spółkami firmy. Dział ten skupia się bowiem głównie na wystawianiu faktur sprzedażowych, kontroli i księgowaniu ich w systemie.
- General Ledger (GL) to dział Księgi Głównej. Podstawowymi obowiązkami pracownika tego działu jest weryfikacja wszystkich faktur, sprawdzanie danych finansowych w systemie, uzgadnianie sald, dokonywanie przelewów bankowych, a także udział w zamknięciach miesiąca, kwartału, roku.
Zawód księgowego stale ewoluuje w kierunku prac analitycznych oraz analiz dla celów zarządzania. Przypuszcza się, że w przyszłości zwiększy się znaczenie funkcji doradczej księgowych.
– W tym obszarze będziemy zapewne mieli do czynienia ze specjalizacjami w konkretnych, wąskich tematach, obszarach finansów czy rachunkowości – mówi Olga Treder.
Poszukiwane umiejętności
Karierę zawodową w księgowości najczęściej rozpoczynają osoby po kierunkach studiów zawiązanych z rachunkowością i finansami. W przypadku pracy w BPO/SSC znajomość języków obcych stanowi jedno z kluczowych kryteriów.
– Ze względu na międzynarodowe środowisko, w którym się poruszamy, bardzo często szukamy też absolwentów kierunków filologicznych – mówi Olga Treder. – Tacy pracownicy wiedzę ekonomiczną zdobywają w trakcie pracy w naszym centrum. Mamy bogatą ofertę kursów i szkoleń, które świetnie przygotowują do pracy w naszym zawodzie.
Wśród najczęściej wskazywanych kompetencji potrzebnych do pracy księgowego wymieniana jest umiejętność analitycznego myślenia, rzetelność, dokładność oraz odporność stres lub presję zadaniową.
– W O-I BSC sp. z o.o. dodatkowo cenimy komunikatywność, a także tzw. „out of the box thinking”, czyli umiejętność szerszego spojrzenia na operacje i procesy – ich oddziaływanie na różne obszary finansów i pracę innych działów – mówi Olga Treder.
Praca w księgowości to praca w systemach informatycznych, z arkuszami kalkulacyjnymi, dlatego także umiejętności techniczne i znajomość nowych technologii są coraz bardziej cenione przez pracodawców.
Ścieżki kariery
Centra biznesowe zajmujące się świadczeniem usług księgowych oferują studentom oraz świeżo upieczonym absolwentom karierę, która rozpoczyna się od stanowiska młodszego księgowego, czy tak jak w O-I BSC sp. z o.o. – specjalisty księgowego. Następnie można objąć rolę seniora, a w końcu także team leadera, który może też pełnić funkcję Subject Matter Experta. Zadaniem osoby na tym stanowisku jest, we współpracy z zespołem, wspieranie i koordynowanie działań w danym obszarze we wszystkich krajach europejskich, w których O-I BSC sp. z o.o. ma swoje jednostki.
Zawód księgowego wymaga stałego doskonalenia swoich umiejętności, a tym samym podnoszenia kompetencji zawodowych.
– Nie można poprzestać tylko na wiedzy, którą zdobyliśmy na studiach. Zmieniają się przepisy, oczekiwania dotyczące naszej pracy, organizacje w których pracujemy, a także informacje, jakie musimy dostarczać klientom, a księgowi powinni za tymi zmianami podążać – mówi Olga Treder.
Starszy Specjalista ds. Należności, Owens-Illinois BSC
W firmie od 2015, zaczynałam jako młodszy specjalista ds. należności, potem zostałam specjalistą, a od zeszłego roku jestem starszym specjalistą ds. należności. Do zakresu moich obowiązków należy m.in. współpraca z zagranicznymi oddziałami i klientami firmy O-I, kontrola należności, ocena sytuacji finansowej kontrahentów, analiza ryzyka kredytowego, zatwierdzanie kredytów, przygotowywanie raportów i analiz dotyczących należności, uzgodnienia sald wzajemnych rozrachunków z odbiorcami, codzienne księgowanie wpłat od klientów, wyjaśnianie przyczyn opóźnień w zakresie płatności, negocjowanie warunków spłaty zadłużenia, przygotowywanie wezwań do zapłaty, codzienne wystawienia faktur sprzedażowych.
Jaka była Pani ścieżka kariery?
Jestem absolwentką filologii hiszpańskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Po studiach wyjechałam na parę lat do Hiszpanii, gdzie pracowałam jako asystentka managera sprzedaży oraz kierownik biura doradztwa finansowego. Po powrocie do Polski założyłam własną firmę świadczącą usługi z zakresu nauczania języków obcych i tłumaczeń oraz własny sklep internetowy. Prowadzenie własnego biznesu to praca 24 godziny na dobę. W pewnym momencie poczułam się zupełnie wypalona brakiem wakacji czy czasu wolnego dla dzieci. Zdecydowałam się na zmianę i postanowiłam poszukać pracy w międzynarodowej firmie. Rozpoczęłam naukę w Stowarzyszeniu Księgowych Polskich i od razu pojawiła się interesująca oferta pracy w centrum usług wspólnych O-I.
Czy praca w księgowości była Pani marzeniem, także w dzieciństwie?
Praca w księgowości ma opinię nudnej i monotonnej. Zawsze wydawało mi się, że nie pasuje do mojej energicznej i kreatywnej osobowości. W O-I pracuję już ponad trzy lata i na monotonię nie mogę narzekać. Mimo, że jesteśmy ogromną firmą, działającą na całym świecie, pracujemy jak jeden zespół, czerpiemy z wzorów i rozwiązań kolegów z innych krajów.
Jak wyglądał Pani pierwszy dzień w pracy w Owens-Illinois? Czy wiedza wyniesiona ze studiów okazała się wystarczająca?
Pierwsze tygodnie pracy były dla mnie sporym wyzwaniem. Mnóstwo nowych informacji, nowych aplikacji systemowych, tony notatek i pojawiające się z tyłu głowy pytanie „czy na pewno dam radę?”. Studia filologiczne dały mi znajomość 4 języków obcych, co na pewno ułatwiło mi odnalezienie się w międzynarodowym środowisku. Tuż przed rozpoczęciem pracy w O-I uzyskałam również dyplom księgowego Stowarzyszenia Księgowych Polskich.
Jakie umiejętności przydają się w pracy księgowego?
W mojej pracy kluczową rolę odgrywa dokładność i analityczny sposób myślenia. Dobry księgowy powinien też posiadać zdolności organizacyjne i być odpornym na stres, ponieważ praca na tym stanowisku wiąże się z dużą odpowiedzialnością. Bardzo cenna jest również umiejętność pracy w zespole oraz skuteczna komunikacja.
Jaki jest zakres Pani obowiązków?
W naszym centrum usług wspólnych każdy pracownik działu należności ma szeroki zakres obowiązków. To sprawia, że praca jest ciekawa i dynamiczna. Do moich głównych obowiązków należy współpraca z zagranicznymi oddziałami i klientami firmy O-I, w tym kontrola należności, ocena sytuacji finansowej kontrahentów, analiza ryzyka kredytowego i zatwierdzanie kredytów. Przygotowuję też raporty i analizy, dotyczące należności, uzgadniam salda wzajemnych rozrachunków z odbiorcami, codziennie księguję wpłaty od klientów, wyjaśniam przyczyny opóźnień w zakresie płatności czy negocjuję warunki spłaty zadłużenia Zadań jest dużo, części z nich nie da się też często zaplanować z wyprzedzeniem, ale to tylko potwierdza, że praca księgowego również potrafi być zaskakująca, nieprzewidywalna i dostarczać pozytywną adrenalinę.
Jak wygląda typowy dzień Pani pracy? A może każdy jest inny?
Standardowy dzień mojej pracy zawiera zawsze kilka stałych elementów – to obowiązki, wypełniane według stałego harmonogramu. Jednak niewątpliwie każdy dzień jest inny i przynosi nową porcję wyzwań, co bardzo w tej pracy lubię. O-I to światowy lider w produkcji opakowań szklanych. Produkuje dwa razy więcej szklanych opakowań niż jakakolwiek inna firma. Globalnie obsługuje ponad 6 tys. klientów, wśród których są najbardziej podziwiane marki, znane z kultowych już opakowań. Praca przy tak wyjątkowych projektach, ze znanymi światowymi markami sprawia ogromną satysfakcję. Codziennie, na każdym kroku stykamy się z produktami O-I. Bycie częścią takiej organizacji to powód do ogromnej dumy.
Jakie są obecnie najciekawsze wyzwania w Pani pracy?
Pracujemy teraz nad wdrożeniem dużego projektu o zasięgu europejskim, co wiąże się z intensywnym testowaniem nowych rozwiązań systemowych.
Co w zawodzie księgowego można uznać za sukces zawodowy? Czy ma Pani już jakieś sukcesy na swoim koncie?
Cieszy mnie każda pozytywnie zakończona sprawa i każdy rozwiązany problem klienta, szczególnie taki, który na swoje rozwiązanie czekał parę lat. Sukcesem zawodowym jest dla mnie również każde wdrożone z powodzeniem usprawnienie pracy. Takimi mniejszymi lub większymi sukcesami może się chyba pochwalić każdy w moim dziale. Niezwykle wartościowe jest dla mnie również to, że pracuje w organizacji, która jest odpowiedzialna i kieruje się dobrymi praktykami. Szkło jest bezpieczne zarówno dla konsumentów jak i dla środowiska. Produkty O-I są wytwarzane przy użyciu naturalnych składników - piasku, węglanu sodu, wapnia i pochodzącego z recyklingu szkła, którego jesteśmy największym na świecie kupcem. Mam poczucie, że dzięki mojej pracy, mam wpływ na zrównoważony rozwój. To dla mnie ogromna satysfakcja.
Zawód księgowego kojarzy się zwykle z rutyną. Czy to tylko stereotyp, czy jest w tym dużo prawdy? Jak uciekają Państwo od rutyny w swojej pracy?
Pracując jako księgowa w dziale należności centrum usług wspólnych O-I nie czuję rutyny, więc dla mnie to zwykły stereotyp i szufladkowanie. Poza tym praca nie musi się przecież ograniczać tylko do codziennych obowiązków. W pracy można też realizować pasje i angażować się w dodatkowe ciekawe projekty. Jestem prezesem O-I CLUBU, zrzeszającego pracowników i czerpię radość z organizowania comiesięcznych imprez integracyjnych, które pozwalają nam się lepiej poznać, zaprzyjaźnić i oderwać od rutynowych zadań. Praca w O-I to nie tylko konkurencyjne zarobki, wartościowe świadczenia i rozwój zawodowy w dziedzinie, która może stać się Twoją specjalnością na długie lata, ale również szansa na nawiązanie równie trwałych przyjaźni. Jeśli do takiego zestawu dodamy pomocnych przełożonych, przyjaznych współpracowników i doskonałą atmosferę, jasne staje się, że O-I to firma, w której praca jest prawdziwą przyjemnością.
Czy praca w księgowości jest zespołowa, czy raczej indywidualna? Jak to wygląda w Pani firmie?
W O-I praca w księgowości jest pracą zespołową, każdy z nas ma trochę inne umiejętności, które połączone razem dają świetny rezultat. Poza tym stale współpracujemy z pozostałymi działami księgowości w naszej firmie, co pozwala nam szybko rozwiązywać pojawiające się trudności.
Jakie ma Pani plany na przyszłość? Jakie są dalsze etapy rozwoju na Pani stanowisku?
Chciałabym nadal rozwijać się w dziale ds. należności, mam poczucie, że jestem jeszcze w stanie wiele nauczyć siebie i innych, przychodzących do nas do pracy. Następnym etapem rozwoju na moim stanowisku jest zostanie kierownikiem zespołu, a następnie dyrektorem działu ds. nalezności i wierzę, że dzięki zaangażowaniu i ciężkiej pracy uda mi się osiągnąć pewnego dnia te cele.