Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.
Kariera w Finansach i Bankowości 2016/2017
Podziel się:
Solution Owner

Wybierz karierę na tym stanowisku, jeżeli...

  • Posiadasz świadomość biznesową podpartą wiedzą z zakresu IT
  • Chcesz w przyszłości pracować jako Project Manager
  • Planujesz rozwijać się w obszarze zarządzania zmianą

Międzynarodowe organizacje stoją przed wieloma wyzwaniami, a wśród nich z pewnością warto wymienić inwestycje w nowe technologie, rozwój infrastruktury IT oraz usprawnianie systemów operacyjnych. Zapewnienie sprawnego przepływu informacji biznesowych, monitorowanie ich efektywności oraz tworzenie lepszych rozwiązań pozwalają skupić się międzynarodowym spółkom na ich głównej działalności.

Optymalizacją procesów operacyjnych przy wsparciu nowych technologii oraz systemów zajmują się eksperci centrów biznesowych w Polsce. Ponieważ usprawnianie oraz obszar zarządzania zmianą wymagają wysokiej klasy specjalistów, coraz częściej na polskim rynku pracy można spotkać oferty dedykowane ekspertom nazywanym Solution Ownerami. Tę funkcję spotkamy przede wszystkim w dużych, międzynarodowych organizacjach.

– Rolę Solution Ownera, jego odpowiedzialność oraz zakres obowiązków określa profil biznesowy organizacji. W moim przypadku możemy mówić o procesach P2P (skrót od procure-to-pay – przyp. red.). Zajmuję się zatem systemami powiązanymi z tym wycinkiem operacji, tj. ich rozwojem, poszukiwaniem i zakupem nowych rozwiązań, nadzorowaniem testów i tworzeniem odpowiednich raportów w systemie, wdrażaniem usprawnień oraz prowadzeniem projektów dotyczących nowych rozwiązań, w tym technologicznych. Solution Owner łączy dwa światy – z jednej strony będzie nim biznes, a z drugiej – osoby reprezentujące pion IT. W związku z tym rolę Solution Ownera można porównać do profesji negocjatora i tłumacza, który przekłada oczekiwania biznesowe na język zrozumiały dla IT i odwrotnie. Jednocześnie, rozumiejąc specyfikę i wymagania obu stron, doprowadza do kompromisowego wyboru najlepszych rozwiązań – wyjaśnia Daniel Biechoński, Solution Owner w Arla Foods Global Financial Service Centre.

Solution Ownera można również uznać za przykład transformacji rynku pracy, w ramach którego od kandydatów oczekuje się nie tylko wiedzy biznesowej, ale również kreatywnego rozwiązywania problemów przy znajomości przedmiotowej i proceduralnej z obszarów IT.

– Solution Owner jest ekspertem, dlatego musi rozumieć, jak przebiega wybrany proces; a mogą nim być nie tylko operacje księgowe, ale również np. HR bądź zakupy (zaopatrzenie). Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie przełożyć punkt widzenia biznesu na język systemowy, sugerować zmiany, wdrażać nowe rozwiązania i realizować cele zawodowe w kulturze opartej na doskonaleniu procesów, czyli tzw. process improvement – mówi Daniel Biechoński i dodaje: – Wiedzę ekonomiczną zdobyłem studiując Zarządzanie na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu i na studiach podyplomowych na Uniwersytecie Gdańskim. Informatyka również była w kręgu moich zainteresowań, stąd pomysł na dodatkowe studia na Politechnice Poznańskiej. Posiadam zatem wykształcenie akademickie, które świetnie sprawdza się w moim zawodzie.

Jednakże, podobnie jak w przypadku kierownika projektu, wiedza informatyczna nie jest warunkiem koniecznym.

– Funkcjonowania procesów od strony systemowej zawsze można się nauczyć, ale mimo wszystko taka wiedza techniczna zdecydowanie pomaga i pozwala na aktywny udział w pracach projektowych nad nowymi rozwiązaniami – twierdzi Daniel Biechoński.

Profil i zakres obowiązków

Profesję Solution Ownera możemy traktować przede wszystkim jako właściciela odpowiedzialnego za zdefiniowanie i akceptację zakresu zmian systemowych w projekcie i za upewnienie się, iż pasuje on do strategii biznesowej. W przypadku procesów księgowych Solution Owner staje się inicjatorem zmian w takich obszarach, jak:

  • order-to-cash (OtC/O2C) – proces sprzedaży od złożenia zamówienia przez klienta do otrzymania płatności za produkt lub usługę;
  • procure-to-pay (PtP/P2P), proces zakupu towarów i usług od przygotowania zamówienia do uregulowania płatności do dostawcy;
  • oraz record-to-report (RtR/R2R), obszar, w którym specjaliści odpowiadają za szeroki zakres procesów księgowych i sprawozdawczych.

Solution Owner łączy kilka ról, a są nimi m.in. takie stanowiska, jak analityk biznesowy, kierownik projektu, konsultant oraz agent zmiany. Ze względu na specyficzny zakres obowiązków Solution Owner współpracuje również z innymi profesjonalistami.

– Są nimi Process Owner oraz Subject Matter Expert. Pierwszy z nich zarządza globalnym procesem. SME natomiast to rola podobna do Solution Ownera, gdzie nacisk jest położony na stałe ulepszanie procesu i prowadzenie związanych z tym uzgodnień z biznesem. Istotną rolę odgrywa również dział raportowania, który monitoruje m.in. ile czasu wymaga wykonanie określonej czynności w ramach procesu. Dzięki takim informacjom jesteśmy w stanie przeanalizować i wskazać obszary o największym potencjale usprawnień. Następnie Solution Owner inicjuje zmiany, które projektują architekci systemowi z pionu IT – wyjaśnia Daniel Biechoński.

Perspektywy rozwoju

W zawodzie Solution Ownera bardzo ceni się wiedzę na temat procesów biznesowych oraz znajomość trendów technologicznych. W dużych organizacjach, które starają się wdrażać najlepsze rozwiązania, eksperci reprezentujący tę profesję mają okazję wymieniać się swoimi doświadczeniami. Warto podkreślić, że przed Solution Ownerem stoi wiele kierunków rozwoju zawodowego.

– Możliwości jest naprawdę wiele ze względu na multidyscyplinarny charakter tego stanowiska. Ekspert będący inicjatorem zmian może realizować swoje ambicje zawodowe zarówno w biznesie, na stanowiskach managerskich, bądź wszędzie tam, gdzie oczekuje się zmiany i efektywniejszego wykorzystania procesów biznesowych. Nie ma zatem jednej utartej ścieżki kariery. Sądzę, że to jeden z atutów tego zawodu – mówi Daniel Biechoński.

Agnieszka Machutt

Solution Owner A2R, Arla Global Shared Services

Ukończyłam: Uniwersytet Gdański
Kierunek studiów: Finanse Międzynarodowe i Bankowość, Rachunkowość
Posiadam: Certyfikat księgowy Ministerstwa Finansów
W obecnym miejscu pracy zaskoczyły mnie: ogromne możliwości rozwoju zawodowego.
Warto do nas aplikować, ponieważ: atmosfera pracy jest bardzo dobra, a wachlarz dostępnych stanowisk nieograniczony. Wystarczy tylko chcieć.

Pracujesz na stanowisku Solution Ownera. W jakim obszarze się specjalizujesz?

Odpowiadam zarówno za księgę główną, jak i za tzw. costing, dotyczący procesu ustalania cen materiałów, półproduktów oraz wyrobów gotowych. Ponieważ Solution Owner to specjalista łączący obszar operacji biznesowych ze światem IT, muszę świetnie orientować się przede wszystkim w programie SAP. Wspieram zatem spółki należące do naszej grupy kapitałowej, które aktualnie korzystają z tego systemu w zakresie m.in. dostosowywania do nowych wymogów prawnych lub inicjowania zmian, mających na celu usprawnienie pracy specjalistów pracujących w naszej organizacji.

Czy w zawodzie Solution Ownera dużą rolę odgrywa wykształcenie?

Kończyłam studia z dziedziny finansów międzynarodowych, bankowości oraz rachunkowości. Pierwsze doświadczenie zawodowe zdobywałam na stanowiskach księgowych. Posiadam zatem silne podstawy teoretyczne i praktyczne w zakresie rachunkowości, które w przypadku mojej obecnej specjalizacji wydają się być istotne. Mimo że moja profesja jest silnie powiązana z obszarem IT, wykształcenia informatycznego nie uznałabym za wymóg. Najważniejsze w zawodzie Solution Ownera jest rozumienie zasad funkcjonowania branży, w ramach której porusza się taki specjalista. Wiedzę techniczną można zdobyć poprzez szkolenia bądź bezpośrednio w praktyce.

Jaka jest różnica pomiędzy Subject Matter Expertem a Solution Ownerem?

W Arla Foods są to stanowiska równorzędne. SME można traktować jako eksperta znającego dogłębnie wybraną dziedzinę, potrafiącego w merytoryczny sposób przedstawić i wyjaśnić przepisy bądź ustawy. Solution Owner natomiast powinien posiadać wiedzę na temat przebiegu procesu biznesowego w organizacji, konfiguracji systemu oraz wykonania odpowiednich testów.

Czy praca na tym stanowisku to spore wyzwanie?

Solution Owner z pewnością należy do wymagających i trudnych profesji. W trakcie wykonywania codziennych obowiązków musimy współpracować z rzeszą osób, które mają odmienny punkt widzenia na przebieg procesów w organizacji. Należą do nich zarówno osoby pracujące na stanowiskach operacyjnych, programiści, jak i konsultanci z firm doradczych.

Daniel Biechoński

Solution Owner, Arla Global Shared Services

W Arla Foods Global Financial Service Centre od: 2008 r.
Ukończyłem: Akademię Ekonomiczną w  Poznaniu (obecnie Uniwersytet Ekonomiczny)
Z sektorem finansowym jestem związany od: 2005 r.
Specjalizuję się w: SAP FI, automations, process and solution improvements, kreatywnym rozwiązywaniu problemów.
Mój zawód uczy: spokoju, otwartosci na zmiany, przewidywania problemów, współpracy, negocjacji.
Gdybym nie był/była finansistą, to: zajmowałym się tłumaczeniami lub medycyną. 

 

Zawód Solution Ownera to stanowisko, które powoli zyskuje znaczenie na polskim rynku pracy. Podejrzewam jednakże, że część osób może nie wiedzieć, czym taki specjalista się zajmuje. Co zatem kryje się pod pojęciem tej profesji?   

Rolę Solution Ownera, jego odpowiedzialność oraz zakres obowiązków określa profil biznesowy organizacji. W moim przypadku możemy mówić o procesach P2P (skrót od procure-to-pay – przyp. red.). Zajmuję się zatem systemami powiązanymi z tym wycinkiem operacji, tj. ich rozwojem, poszukiwaniem i zakupem nowych rozwiązań, nadzorowaniem testów i tworzeniem odpowiednich raportów w systemie, wdrażaniem usprawnień oraz prowadzeniem projektów dotyczących nowych rozwiązań, w tym technologicznych. Solution Owner łączy dwa światy – z jednej strony będzie nim biznes, a z drugiej – osoby reprezentujące pion IT. W związku z tym rolę Solution Ownera można porównać do profesji negocjatora i tłumacza, który przekłada oczekiwania biznesowe na język zrozumiały dla IT i odwrotnie. Jednocześnie, rozumiejąc specyfikę i wymagania obu stron, doprowadza do kompromisowego wyboru najlepszych rozwiązań. 

Profesja Solution Ownera to świetny przykład rynku pracy w XXI w., który stawia przed kandydatami nowe oczekiwania, w ramach których specjaliści reprezentują tzw. profil hybrydowy. Kiedyś tak odrębne obszary jak wiedza techniczna z obszaru IT oraz świadomość biznesowa obecnie powinny stanowić spójną całość.

Rynek pracy w ciągu kilkunastu ostatnich lat z pewnością uległ wyraźnym przeobrażeniom. Zatem zgodziłbym się z Pana tezą. Dodałbym jeszcze, że kompetencje techniczne powinny wspierać umiejętności miękkie, czyli interpersonalne, oraz analityczne, dotyczące konsolidowania informacji oraz prezentowania ich w sposób czytelny odbiorcom. Solution Owner w dużym stopniu zajmuje się zarządzaniem projektami, a w tej specjalizacji łączenie kompetencji analitycznych i miękkich z wiedzą techniczną wydaje się być coraz bardziej pożądane na rynku.

Czy studia zapewniły Panu mocne podstawy teoretyczne, które mógł Pan następnie rozwinąć?

Wiedzę ekonomiczną zdobyłem studiując Zarządzanie na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu i na studiach podyplomowych na Uniwersytecie Gdańskim. Informatyka również była w kręgu moich zainteresowań, stąd pomysł na dodatkowe studia na Politechnice Poznańskiej. Posiadam zatem wykształcenie akademickie, które świetnie sprawdza się w moim zawodzie. Solution Owner jest ekspertem, dlatego musi rozumieć, jak przebiega wybrany proces; a mogą nim być nie tylko operacje księgowe, ale również np. HR bądź zakupy (zaopatrzenie). Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie przełożyć punkt widzenia biznesu na język systemowy, sugerować zmiany, wdrażać nowe rozwiązania i realizować cele zawodowe w kulturze opartej na doskonaleniu procesów, czyli tzw. process improvement. Oczywiście wykształcenie programistyczne nie jest obowiązkowe. Funkcjonowania procesów od strony systemowej zawsze można się nauczyć, ale mimo wszystko taka wiedza techniczna zdecydowanie pomaga i pozwala na aktywny udział w pracach projektowych nad nowymi rozwiązaniami.

W innych organizacjach – jak sądzę – zakres obowiązków Solution Ownera można przypisać analitykom biznesowym i systemowym.

Organizacje bardzo elastycznie podchodzą do tego rodzaju spraw, stąd stanowiska pełniące podobne role w różnych przedsiębiorstwach mogą posiadać odmienne nazwy. Tak jak wspominałem, w naszej  codziennej pracy musimy wykazywać się podejściem analitycznym, stąd nomenklatura wskazująca na stanowisko analityka wydaje się jak najbardziej trafna, chociaż wiele zależy od odpowiedzialności. Trudno zatem jednoznacznie odpowiedzieć na Pana pytanie. Warto podkreślić, że Solution Owner, przynajmniej w naszej organizacji, to również konsultant i inicjator zmian systemowych, czyli ekspert posiadający szersze kompetencje niż analityk. 

Rolę inicjatora oraz doradcy pełnią zazwyczaj managerowie projektU. Dlatego stanowisko Solution Ownera wydaje mi się teraz bliższe właśnie tej profesji.

Tak, dokładnie. Solution Owner musi rozumieć biznes, potrafić rozmawiać z osobami o profilu technicznym oraz orientować się, jakie trendy panują w danym momencie na rynku. Tylko dzięki temu jesteśmy w stanie rozwiązać problem, poszukując najlepszego sposobu, koordynować kolejne etapy działania oraz przekonywać ludzi w organizacji do jak najlepszych rozwiązań.

Dwa pozornie inne światy, różne sposoby widzenia, elastyczny i zmienny rynek rozwiązań technologicznych. W jaki sposób Pan zdobywa wiedzę ekspercką, aby móc wskazać jak najlepszy sposób na rozwiązanie problemu?

Z trendami staram się być na bieżąco, kształcąc się we własnym zakresie oraz poszukując odpowiedzi na nurtujące mnie pytania z różnych źródeł. Dodatkowo biorę udział w konferencjach tematycznych, dzięki czemu mam szansę spotkać innych ekspertów z branży. Należy pamiętać, że Arla jest dużą organizacją. Mam zatem okazję rozmawiać i jednocześnie się rozwijać podczas rozmów z moimi kolegami, pracującymi na innych rynkach, np. skandynawskich.

Z kim współpracuje Pan jeszcze w zakresie optymalizacji procesów?

W dużych organizacjach wskazałbym jeszcze na dwa kluczowe stanowiska, które mają wpływ na pracę Solution Ownera. Są nimi Process Owner oraz Subject Matter Expert. Pierwszy z nich zarządza globalnym procesem. SME natomiast to rola podobna do Solution Ownera, gdzie nacisk jest położony na stałe ulepszanie procesu i prowadzenie związanych z tym uzgodnień z biznesem. Istotną rolę odgrywa również dział raportowania, który monitoruje m.in. ile czasu wymaga wykonanie określonej czynności w ramach procesu. Dzięki takim informacjom jesteśmy w stanie przeanalizować i wskazać obszary o największym potencjale usprawnień. Następnie Solution Owner inicjuje zmiany, które projektują architekci systemowi z pionu IT.

Jak został Pan Solution Ownerem?

Pierwsze doświadczenie, które później przydały mi się na obecnym stanowisku, zdobywałem jako tzw. Super User, czyli specjalista odpowiedzialny za systemy operacyjne  i wsparcie dla Solution Ownera. Arla należała i należy do dynamicznie rozwijających się organizacji, a ponieważ spodobały mi się wykonywane zadania, dano mi możliwość kontynuowania kariery już na obecnym stanowisku.

Współpracuje Pan ze specjalistami w Skandynawii. Swoje doświadczenia u aktualnego pracodawcy zdobywał Pan również w Danii. Czy zawód Solution Ownera wymaga znajomości języków obcych?

Pracujemy w środowisku międzynarodowym, dlatego podstawą w naszej komunikacji jest oczywiście angielski. Arla to jeden z największych koncernów mleczarskich w Europie oraz lider w Skandynawii, dlatego znajomość języka szwedzkiego, duńskiego oraz norweskiego z pewnością pomaga mi w pracy.

Jakie kompetencje oraz cechy powinna mieć osoba, która chciałby realizować karierę na stanowisku Solution Ownera?

Przyszły Solution Owner powinien być przede wszystkim osobą otwartą, ponieważ jego praca polega w dużej mierze na nawiązywaniu kontaktów, rozmowach z ludźmi pełniącymi różne funkcje w strukturze organizacji i pracujących niekoniecznie w Polsce. Ogromnie przydaje się w tym zawodzie umiejętność aktywnego słuchania oraz formułowania precyzyjnych i jasnych odpowiedzi. Siła argumentacji często pomaga nam realizować założone cele. Kompetencje negocjacyjne również wydają mi się nieodzowne na tym stanowisku. Solution Owner jako inicjator zmian musi przekonać do swojego pomysłu inne osoby, co nie zawsze jest prostym zadaniem.

Co motywuje Pana w codziennej pracy? Co przynosi największą satysfakcję?

Na pierwszym miejscu wymieniłbym efekty. To, jak moja praca przekłada się na usprawnianie procesów, optymalizację i całą kulturę zmiany, cieszy mnie najbardziej. I oczywiście kreatywność. Nie należę do ludzi lubiących stagnację. Świadomość, że nowy dzień może przynieść wiele ciekawych zadań, czyni moją pracę ciekawą i dynamiczną.

Jakie perspektywy zawodowe rysują się przed Solution Ownerem?

Możliwości jest naprawdę wiele ze względu na multidyscyplinarny charakter tego stanowiska. Ekspert będący inicjatorem zmian może realizować swoje ambicje zawodowe zarówno w biznesie, na stanowiskach managerskich, bądź wszędzie tam, gdzie oczekuje się zmiany i efektywniejszego wykorzystania procesów biznesowych. Nie ma zatem jednej utartej ścieżki kariery. Sądzę, że to jeden z atutów tego zawodu.

Porada rekrutera:

Osoba, która chciałaby rozpocząć karierę jako Solution Owner, powinna być świadoma dużej dynamiki pracy i posiadać wiedzę na temat przebiegu procesów biznesowych. Istotnym elementem jest również znajomość trendów technologicznych.

Joanna Michniewska, Senior Talent Acquisition Consultant, Arla Foods GFSC