Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Przeciwdziałanie przestępstwom finansowym

– Projekt NatWest

Bezpieczeństwo

CEL PROJEKTU

NatWest to największy bank w Wielkiej Brytanii, którego baza klientów stanowi 19 milionów użytkowników indywidualnych. Ilość dziennie wykonywanych transakcji zarówno na kartach debetowych, jak i kredytowych jest ogromna. Stąd decyzja, by stworzyć model uczenia maszynowego, który skupi swoje działanie stricte na generowanych alertach, czyli na transakcjach, które system zabezpieczający zaklasyfikował jako potencjalne przestępstwo finansowe. Projekt NatWest skupia się wokół kalibracji systemu zapobiegania oszustwom finansowym przy użyciu najnowszej technologii. Rozwiązanie to można przyporządkować do narzędzi związanych ze sztuczną inteligencją, gdyż decyzyjność zostaje oddana stworzonemu modelowi. Będzie on wyróżniał spośród wszystkich alertów transakcje, które są przestępstwem od tych, które nim nie są. Jeżeli model uzna, że jest to transakcja prawdziwa, automatycznie zdejmie blokadę z karty kredytowej klienta i zamknie to zgłoszenie. W takiej sytuacji klient nie będzie wiedział o możliwym niebezpieczeństwie, gdyż nie otrzyma wiadomości SMS zanim ta informacja nie zostanie zweryfikowana przez zaprojektowane w NatWest narzędzie. Co ważne, jest to model, który operuje w czasie rzeczywistym.

Przeciwdziałanie przestępstwom finansowym

– Projekt NatWest

Bezpieczeństwo

CEL PROJEKTU

NatWest to największy bank w Wielkiej Brytanii, którego baza klientów stanowi 19 milionów użytkowników indywidualnych. Ilość dziennie wykonywanych transakcji zarówno na kartach debetowych, jak i kredytowych jest ogromna. Stąd decyzja, by stworzyć model uczenia maszynowego, który skupi swoje działanie stricte na generowanych alertach, czyli na transakcjach, które system zabezpieczający zaklasyfikował jako potencjalne przestępstwo finansowe. Projekt NatWest skupia się wokół kalibracji systemu zapobiegania oszustwom finansowym przy użyciu najnowszej technologii. Rozwiązanie to można przyporządkować do narzędzi związanych ze sztuczną inteligencją, gdyż decyzyjność zostaje oddana stworzonemu modelowi. Będzie on wyróżniał spośród wszystkich alertów transakcje, które są przestępstwem od tych, które nim nie są. Jeżeli model uzna, że jest to transakcja prawdziwa, automatycznie zdejmie blokadę z karty kredytowej klienta i zamknie to zgłoszenie. W takiej sytuacji klient nie będzie wiedział o możliwym niebezpieczeństwie, gdyż nie otrzyma wiadomości SMS zanim ta informacja nie zostanie zweryfikowana przez zaprojektowane w NatWest narzędzie. Co ważne, jest to model, który operuje w czasie rzeczywistym.

ZESPÓŁ PROJEKTOWY

Solution Architect, Data Modeler, Data Engineers, Data Scientists, Data Analysts, DevOps Engineers, MQ Engineer, Scrum Master, Product Owner, Project Lead.

Magda Kotowska-Gawrylczyk Plastics Fraud & Fraud CoE Optimisation Lead, Data & Analytics w NatWest

Data science i machine learning stanowi około 50% generowanego w ramach projektu rozwiązania. W 50% projekt opiera się na właściwym połączeniu wszystkich systemów płatnościowych, systemów profilujących transakcje i integracji pomiędzy nimi. Dzięki temu zbudowany model jest w stanie klasyfikować transakcje w czasie rzeczywistym oraz automatycznie zamykać konkretne operacje – zdejmować blokadę na karcie kredytowej i nie dopuszczać do niepotrzebnego kontaktu z użytkownikiem, czyli do wysyłania niepokojącej wiadomości SMS.

ZESPÓŁ PROJEKTOWY

Solution Architect, Data Modeler, Data Engineers, Data Scientists, Data Analysts, DevOps Engineers, MQ Engineer, Scrum Master, Product Owner, Project Lead.

Magda Kotowska-Gawrylczyk Plastics Fraud & Fraud CoE Optimisation Lead, Data & Analytics w NatWest

Data science i machine learning stanowi około 50% generowanego w ramach projektu rozwiązania. W 50% projekt opiera się na właściwym połączeniu wszystkich systemów płatnościowych, systemów profilujących transakcje i integracji pomiędzy nimi. Dzięki temu zbudowany model jest w stanie klasyfikować transakcje w czasie rzeczywistym oraz automatycznie zamykać konkretne operacje – zdejmować blokadę na karcie kredytowej i nie dopuszczać do niepotrzebnego kontaktu z użytkownikiem, czyli do wysyłania niepokojącej wiadomości SMS.

OPIS PROJEKTU

Każda transakcja dokonywana przez klienta kartą osobistą jest weryfikowana przez system zapobiegania oszustwom finansowym. Narzędzie to, przy użyciu zestawu reguł i prognoz, klasyfikuje daną transakcję jako prawdziwą lub jako potencjalne przestępstwo. Jeśli transakcja zostanie uznana za zagrożoną przestępstwem, system uruchamia alert, odrzuca ją i blokuje odpowiednią kartę. Efektywność działań prewencyjnych dla indywidualnych użytkowników kart kredytowych jest wysoka, ale skutkuje również wysoką liczbą tzw. false positives, czyli prawdziwych transakcji zakwalifikowanych jako oszustwo finansowe, na które bank musi zareagować. Co do zasady wiele z nich można rozwiązać self-servicem, natomiast nie wszystkie. Wówczas zespół ds. oszustw ręcznie sprawdza każdy przypadek poprzez kontakt z klientem, aby potwierdzić czy transakcja, której dotyczy alert, była prawdziwa.

– Alerty, które nie zostały obsłużone przez użytkowników za pomocą SMS-ów, generują zapytania klientów. Bank, jako instytucja zaufania publicznego, musi zająć się każdym takim problemem, by mieć pewność, że dana transakcja na pewno nie była przestępstwem. Z punktu widzenia obsługi i doświadczeń klientów ważne jest, żeby karty działały, zatem czas reakcji jest bardzo istotny. Jeżeli liczba fałszywych alertów jest oceniana jako zbyt wysoka, wiąże się to również ze znacznymi kosztami dla organizacji. Problemem, który stanowi niedoskonałość tego systemu jest odpowiednia kalibracja, którą nie można swobodnie zarządzać, gdy bank pracuje na zewnętrznym narzędziu – tłumaczy Magda Kotowska-Gawrylczyk, Plastics Fraud & Fraud CoE Optimisation Lead, Data & Analytics w NatWest.

Rola technologii

W realizowanym projekcie technologia stanowi kręgosłup proponowanego rozwiązania. Modele związane z machine learning funkcjonują w banku od jakiegoś czasu. Jest to jednak pierwszy model machine learningowy, który jest tak ściśle zintegrowany z systemami bankowymi i jednocześnie działa w czasie rzeczywistym, opierając się w pełni o rozwiązania chmurowe w organizacji. Zakres tego rozwiązania obejmuje zarówno rozwój danych i infrastruktury wspierającej model uczenia maszynowego, jak i jego integrację z procesami zespołu zarządzania oszustwami związanymi z osobistymi kartami kredytowymi.

OPIS PROJEKTU

Każda transakcja dokonywana przez klienta kartą osobistą jest weryfikowana przez system zapobiegania oszustwom finansowym. Narzędzie to, przy użyciu zestawu reguł i prognoz, klasyfikuje daną transakcję jako prawdziwą lub jako potencjalne przestępstwo. Jeśli transakcja zostanie uznana za zagrożoną przestępstwem, system uruchamia alert, odrzuca ją i blokuje odpowiednią kartę. Efektywność działań prewencyjnych dla indywidualnych użytkowników kart kredytowych jest wysoka, ale skutkuje również wysoką liczbą tzw. false positives, czyli prawdziwych transakcji zakwalifikowanych jako oszustwo finansowe, na które bank musi zareagować. Co do zasady wiele z nich można rozwiązać self-servicem, natomiast nie wszystkie. Wówczas zespół ds. oszustw ręcznie sprawdza każdy przypadek poprzez kontakt z klientem, aby potwierdzić czy transakcja, której dotyczy alert, była prawdziwa.

– Alerty, które nie zostały obsłużone przez użytkowników za pomocą SMS-ów, generują zapytania klientów. Bank, jako instytucja zaufania publicznego, musi zająć się każdym takim problemem, by mieć pewność, że dana transakcja na pewno nie była przestępstwem. Z punktu widzenia obsługi i doświadczeń klientów ważne jest, żeby karty działały, zatem czas reakcji jest bardzo istotny. Jeżeli liczba fałszywych alertów jest oceniana jako zbyt wysoka, wiąże się to również ze znacznymi kosztami dla organizacji. Problemem, który stanowi niedoskonałość tego systemu jest odpowiednia kalibracja, którą nie można swobodnie zarządzać, gdy bank pracuje na zewnętrznym narzędziu – tłumaczy Magda Kotowska-Gawrylczyk, Plastics Fraud & Fraud CoE Optimisation Lead, Data & Analytics w NatWest.

Rola technologii

W realizowanym projekcie technologia stanowi kręgosłup proponowanego rozwiązania. Modele związane z machine learning funkcjonują w banku od jakiegoś czasu. Jest to jednak pierwszy model machine learningowy, który jest tak ściśle zintegrowany z systemami bankowymi i jednocześnie działa w czasie rzeczywistym, opierając się w pełni o rozwiązania chmurowe w organizacji. Zakres tego rozwiązania obejmuje zarówno rozwój danych i infrastruktury wspierającej model uczenia maszynowego, jak i jego integrację z procesami zespołu zarządzania oszustwami związanymi z osobistymi kartami kredytowymi.

Podobne projekty