Bezpieczeństwo
7
CEL PROJEKTU
Bezpieczeństwo
7
CEL PROJEKTU
ZESPÓŁ PROJEKTOWY
Nad rozwiązaniem pracowali eksperci z zespołu usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć oraz zespołu podatkowo-prawnego w PwC Polska: Wojciech Szulc, Tomasz Pabiański, Jakub Kur i Kamil Olczykowski, wspierani przez partnerów PwC w Polsce: Marcina Klimczaka, Marcina Sidelnika i Tomasza Kassela. – Dobieraliśmy poszczególnych członków zespołu, biorąc pod uwagę to, czy będą oni mieli umiejętności do realizacji tego zadania. Projekt był czasochłonny i wymagał dużego zaangażowania, dlatego też patrzyliśmy, czy będzie nam się dobrze wspólnie pracowało – mówi Kamil Olczykowski. Nad narzędziem pracowały doświadczone osoby, posiadające wiedzę merytoryczną i technologiczną. – Każdy z nas ma swój biznesowy background, który jest dokładnie odzwierciedlony w tym narzędziu pod kątem rozwiązań podatkowych, prewencyjnych bądź detekcji nadużyć, kończąc na rozwiązaniach łączenia biznesu z technologią – mówi Jakub Kur. – Wszyscy na co dzień zajmujemy się przede wszystkim analityką, transformacją i wykorzystaniem danych w celach detekcji albo identyfikacji nadużyć.
Wojciech Szulc dyrektor w PwC
Platforma pomaga firmom unikać karuzel vat-owskich i innych oszustw podatkowych. Firmy najczęściej dowiadują się, że mają problem, gdy przychodzi kontrola skarbowa. To zdecydowanie za późno.
Wojciech Wyszkowski starszy specjalista w PwC
Najciekawszym momentem pracy nad platformą był ten, kiedy wszystkie moduły, które na początku żyły własnym życiem, połączyły się w jedno. Niesamowita jest świadomość tego, że to, co udało nam się zbudować, może faktycznie zmienić coś na rynku, dać zupełnie nowe możliwości dla przedsiębiorców. Fajnie jest mieć poczucie sensu tego, co się robi.
Kamil Olczykowski manager w PwC
Praca nad tą platformą nauczyła mnie tego, że najważniejszy jest dobry zespół, składający się z osób, które się lubi, którym się ufa i z którymi dobrze się pracuje. Ważne, żeby w zespole były osoby, które są otwarte na zmianę i mają w sobie nutkę rebelianta. Praca nad takim projektem polega zasadniczo na rzuceniu pytania: „co by było, gdyby…”. Później szukaliśmy na nie odpowiedzi. Część konceptów odrzuciliśmy, część zrealizowaliśmy, a nad niektórymi wciąż pracujemy.
Jakub Kur manager w PwC
Na początku mieliśmy pewien pomysł, ale z czasem, gdy zaczęliśmy budować to narzędzie, zaczęliśmy sobie zadawać pytania: jaki tak naprawdę problem rozwiązujemy, jakie są to wyzwania dla przedsiębiorców i całego rynku. Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że taki projekt uczy też organizacji, ponieważ trzeba wiele rzeczy załatwić czy skoordynować: od realizacji, po promocję w kanałach wewnętrznych i na zewnątrz organizacji.
ZESPÓŁ PROJEKTOWY
Nad rozwiązaniem pracowali eksperci z zespołu usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć oraz zespołu podatkowo-prawnego w PwC Polska: Wojciech Szulc, Tomasz Pabiański, Jakub Kur i Kamil Olczykowski, wspierani przez partnerów PwC w Polsce: Marcina Klimczaka, Marcina Sidelnika i Tomasza Kassela. – Dobieraliśmy poszczególnych członków zespołu, biorąc pod uwagę to, czy będą oni mieli umiejętności do realizacji tego zadania. Projekt był czasochłonny i wymagał dużego zaangażowania, dlatego też patrzyliśmy, czy będzie nam się dobrze wspólnie pracowało – mówi Kamil Olczykowski. Nad narzędziem pracowały doświadczone osoby, posiadające wiedzę merytoryczną i technologiczną. – Każdy z nas ma swój biznesowy background, który jest dokładnie odzwierciedlony w tym narzędziu pod kątem rozwiązań podatkowych, prewencyjnych bądź detekcji nadużyć, kończąc na rozwiązaniach łączenia biznesu z technologią – mówi Jakub Kur. – Wszyscy na co dzień zajmujemy się przede wszystkim analityką, transformacją i wykorzystaniem danych w celach detekcji albo identyfikacji nadużyć.
Wojciech Szulc dyrektor w PwC
Platforma pomaga firmom unikać karuzel vat-owskich i innych oszustw podatkowych. Firmy najczęściej dowiadują się, że mają problem, gdy przychodzi kontrola skarbowa. To zdecydowanie za późno.
Wojciech Wyszkowski starszy specjalista w PwC
Najciekawszym momentem pracy nad platformą był ten, kiedy wszystkie moduły, które na początku żyły własnym życiem, połączyły się w jedno. Niesamowita jest świadomość tego, że to, co udało nam się zbudować, może faktycznie zmienić coś na rynku, dać zupełnie nowe możliwości dla przedsiębiorców. Fajnie jest mieć poczucie sensu tego, co się robi.
Kamil Olczykowski manager w PwC
Praca nad tą platformą nauczyła mnie tego, że najważniejszy jest dobry zespół, składający się z osób, które się lubi, którym się ufa i z którymi dobrze się pracuje. Ważne, żeby w zespole były osoby, które są otwarte na zmianę i mają w sobie nutkę rebelianta. Praca nad takim projektem polega zasadniczo na rzuceniu pytania: „co by było, gdyby…”. Później szukaliśmy na nie odpowiedzi. Część konceptów odrzuciliśmy, część zrealizowaliśmy, a nad niektórymi wciąż pracujemy.
Jakub Kur manager w PwC
Na początku mieliśmy pewien pomysł, ale z czasem, gdy zaczęliśmy budować to narzędzie, zaczęliśmy sobie zadawać pytania: jaki tak naprawdę problem rozwiązujemy, jakie są to wyzwania dla przedsiębiorców i całego rynku. Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że taki projekt uczy też organizacji, ponieważ trzeba wiele rzeczy załatwić czy skoordynować: od realizacji, po promocję w kanałach wewnętrznych i na zewnątrz organizacji.
OPIS PROJEKTU
Obecnie przedsiębiorcy żyją w czasach dużej niepewności rynkowej. Do tej pory rynek działał reaktywnie – gdy firma nawiązała niewłaściwą relację biznesową, trzeba było ratować sytuację. Wychodząc naprzeciw potrzebom biznesu, eksperci z zespołów ds. wykrywania nadużyć oraz prawno-podatkowego PwC wykorzystali dane, zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne, i stworzyli narzędzie prewencyjne, dzięki któremu firmy mogą ograniczyć ryzyko wplątania się w karuzelę VAT i inne relacje z oszustami podatkowymi, a jeśli już się to wydarzy – szybko się zorientują.
Tax Fraud Prevention Platform to innowacyjne narzędzie dla przedsiębiorców, które pozwala minimalizować ryzyko związane z wyłudzaniem podatku VAT. Dzięki niemu przedsiębiorcy mogą dokonać oceny podmiotowej kontrahentów, asortymentu z perspektywy jego „wrażliwości” na wyłudzenia VAT oraz okoliczności i charakterystyki dokonywanych z kontrahentem transakcji handlowych. Odbywa się to w sposób zautomatyzowany i w czasie rzeczywistym w oparciu o opracowane przez PwC kryteria oraz zdefiniowane zbiory danych, m.in. z Eurostatu i Jednolitego Pliku Kontrolnego. Pomysł na stworzenie takiej platformy powstał w odpowiedzi na potrzeby klientów. Konsultanci z PwC, prowadząc wiele rozmów biznesowych, zauważyli, że na polskim, a także europejskim rynku brakuje narzędzia, które w większym stopniu broniłoby przedsiębiorców przed ryzykiem wyłudzeń VAT.
– Od dłuższego czasu wiadomo było, jaki jest problem, ale przez długi czas nikt nie znalazł jego kompleksowego rozwiązania. Lubimy wyzwania, dlatego podjęliśmy się zadania stworzenia takiej platformy – mówi Kamil Olczykowski, manager z PwC.
Tax Fraud Prevention Platform składa się z trzech modułów, z których każdy został stworzony niezależnie.
1. moduł: ma charakter analityczny, powstał w oparciu o dane publicznie dostępne przygotowane przez UE; jest rozwiązaniem innowacyjnym na skalę Europy;
2. moduł: jest stosowany jako narzędzie wewnętrzne służące zabezpieczeniu przedsiębiorstw przed wejściem w nieuczciwe transakcje; powstaje w oparciu o dane kontrahentów i dane publicznie dostępne; moduł może być dostosowywany do potrzeb danego klienta;
3. moduł: pozwala analizować dane transakcyjne; działa w oparciu o dane klienta.
Praca nad poszczególnymi modułami miała różny stopień trudności. Ze względu na ilość danych do analizy, która liczyła setki milionów rekordów, trzeba było zbudować odpowiednią infrastrukturę i przeznaczyć dużo czasu i pracy, by przeprowadzić wszystkie konieczne testy przed wprowadzeniem narzędzia na rynek.
– Otrzymaliśmy duże wsparcie ze strony naszych liderów – mówi Jakub Kur, manager w PwC.
Praca nad platformą nauczyła mnie przede wszystkim tego, że do każdego pomysłu trzeba podchodzić z otwartą głową. Kolejne drogi, które obieraliśmy w kilku projektach, wymagały rozwinięcia umiejętności technicznych, ale też np. nauki języków programowania, których wcześniej nie znałem. Nauczenie się ich było często jedynym sposobem, żeby uzyskać czy przetworzyć jakieś dane, sprawdzić je albo zaimplementować do szerszego spektrum.
Wojciech Wyszkowski starszy specjalista w PwC
OPIS PROJEKTU
Obecnie przedsiębiorcy żyją w czasach dużej niepewności rynkowej. Do tej pory rynek działał reaktywnie – gdy firma nawiązała niewłaściwą relację biznesową, trzeba było ratować sytuację. Wychodząc naprzeciw potrzebom biznesu, eksperci z zespołów ds. wykrywania nadużyć oraz prawno-podatkowego PwC wykorzystali dane, zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne, i stworzyli narzędzie prewencyjne, dzięki któremu firmy mogą ograniczyć ryzyko wplątania się w karuzelę VAT i inne relacje z oszustami podatkowymi, a jeśli już się to wydarzy – szybko się zorientują.
Tax Fraud Prevention Platform to innowacyjne narzędzie dla przedsiębiorców, które pozwala minimalizować ryzyko związane z wyłudzaniem podatku VAT. Dzięki niemu przedsiębiorcy mogą dokonać oceny podmiotowej kontrahentów, asortymentu z perspektywy jego „wrażliwości” na wyłudzenia VAT oraz okoliczności i charakterystyki dokonywanych z kontrahentem transakcji handlowych. Odbywa się to w sposób zautomatyzowany i w czasie rzeczywistym w oparciu o opracowane przez PwC kryteria oraz zdefiniowane zbiory danych, m.in. z Eurostatu i Jednolitego Pliku Kontrolnego. Pomysł na stworzenie takiej platformy powstał w odpowiedzi na potrzeby klientów. Konsultanci z PwC, prowadząc wiele rozmów biznesowych, zauważyli, że na polskim, a także europejskim rynku brakuje narzędzia, które w większym stopniu broniłoby przedsiębiorców przed ryzykiem wyłudzeń VAT.
– Od dłuższego czasu wiadomo było, jaki jest problem, ale przez długi czas nikt nie znalazł jego kompleksowego rozwiązania. Lubimy wyzwania, dlatego podjęliśmy się zadania stworzenia takiej platformy – mówi Kamil Olczykowski, manager z PwC.
Tax Fraud Prevention Platform składa się z trzech modułów, z których każdy został stworzony niezależnie.
1. moduł: ma charakter analityczny, powstał w oparciu o dane publicznie dostępne przygotowane przez UE; jest rozwiązaniem innowacyjnym na skalę Europy;
2. moduł: jest stosowany jako narzędzie wewnętrzne służące zabezpieczeniu przedsiębiorstw przed wejściem w nieuczciwe transakcje; powstaje w oparciu o dane kontrahentów i dane publicznie dostępne; moduł może być dostosowywany do potrzeb danego klienta;
3. moduł: pozwala analizować dane transakcyjne; działa w oparciu o dane klienta.
Praca nad poszczególnymi modułami miała różny stopień trudności. Ze względu na ilość danych do analizy, która liczyła setki milionów rekordów, trzeba było zbudować odpowiednią infrastrukturę i przeznaczyć dużo czasu i pracy, by przeprowadzić wszystkie konieczne testy przed wprowadzeniem narzędzia na rynek.
– Otrzymaliśmy duże wsparcie ze strony naszych liderów – mówi Jakub Kur, manager w PwC.
Praca nad platformą nauczyła mnie przede wszystkim tego, że do każdego pomysłu trzeba podchodzić z otwartą głową. Kolejne drogi, które obieraliśmy w kilku projektach, wymagały rozwinięcia umiejętności technicznych, ale też np. nauki języków programowania, których wcześniej nie znałem. Nauczenie się ich było często jedynym sposobem, żeby uzyskać czy przetworzyć jakieś dane, sprawdzić je albo zaimplementować do szerszego spektrum.
Wojciech Szulc dyrektor w PwC