Co to jest onboarding? Definicja
Onboarding pracownika w procesie rekrutacji to szereg działań, których celem jest adaptacja nowo zatrudnionej osoby w firmie.
Onboarding – geneza pojęcia
Słowo "onboarding" pochodzi z języka angielskiego i w wolnym tłumaczeniu oznacza "wszyscy na pokład".
Pojęciem "onboardingu" w lotnictwie nazywa się procedury, które są niezbędne do przyjęcia podróżnego na pokład. Pojęcie to przyjęło się również w obszarze rekrutacji. Zauważyć można pewną analogię. Jeśli pracę w firmie uznamy za podróż czy nieziemską przygodę, niezbędne jest odpowiednie przyjęcie na pokład, czyli właśnie "onboarding".
Onboarding pracownika – ważne aspekty
Onboarding pracownika może obejmować wiele różnych aspektów. Talya N. Bauer, profesor zarządzania na Uniwersytecie w Portland wkazuje, że proces efektywnego onboardingu powinien składać się z czterech elementów, tzw. 4C: Compliance (procedury), Clarification (cele i obowiązki), Culture (kultura), Connection (relacje).
Oto kilka działań, które powinny zostać wykonane przez pracodawcę przed rozpoczęciem pracy przez nowego pracownika lub w pierwszych dniach jego pracy:
- przygotowanie dokumentacji kadrowej (umowa o pracę, ubezpieczenia, szkolenie BHP) i podpisanie ich przez pracownika,
- przekazanie sprzętu pracownikowi,
- przygotowanie miejsca pracy,
- zapoznawanie nowego pracownika z procedurami, wartościami firmy, a także przekazanie szczegółowych informacji dotyczących obowiązków i zadań,
- zapoznanie nowego pracownika ze współpracownikami.
Źródło: Talya N. Bauer, „Onboarding New Employees: Maximizing Success”.