Co to jest inshoring – definicja
Inshoring (backshoring, reshoring) to przenoszenie do kraju macierzystego działalności, która była prowadzona w innym państwie. Jest to strategia przenoszenia np. operacji logistycznych bliżej miejsca obsługiwanych rynków przedsiębiorstwa. Jest przeciwieństwem offshoringu.
Polega na outsourcingu procesów biznesowych na terenie kraju.
Inshoring – kiedy się na to zdecydować?
Inshoring ma uzasadnienie, gdy zagraniczni dostawcy lub produceni przestają być konkurencyjni wobec dostawców krajowych. Może to wynikać ze wzrostu kosztów pracy na rynkach zewnętrznych lub spadku cen konkretnej usługi w gospodarce wewnętrznej.
Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na inshoring ze względu na poszukiwanie rozwiązań organizacyjnych, konstrukcyjnych czy logistycznych. Chcą polegać na współpracy z lokalnymi firmami.
Co ma wpływ na podejęcie decyzji o inshoringu?
- Rynek światowy
- Regulacje rządowe
- Rozwój światowych technologii
- Konkurencja globalna
Inshoring – korzyści
Wiele organizacji decyduje się na inshoring ze względu na wyższą jakość usług/produktów krajowych oraz możliwość szybszego przystosowania się do potrzeb klienta. Nie mniej ważne są kwestie finansowe, a inshoring może zapewnić oszczędność w związku z kosztem dostaw czy transportu.
Korzyści, które wynikają z inshoringu to również:
- bezpieczeństwo,
- lokalizacja,
- system polityczny,
- stabilizacja prawna,
- klarowna logistyka łańcucha dostaw,
- większa elastyczność operacji logistycznych.
Co więcej, utrzymanie wysokiego poziomu kontroli w sieci logistycznej, która znajduje się na mniejszym obszarze geograficznym, jest dużo łatwiejsze.
Źródła:
- Czy reshoring zagraża polskim pracownikom?, Hrstandard.pl
- Bornico – najbardziej kompleksowe usługi produkcyjne w kraju, Elektronikab2b.pl
- Strategia reshoringu jako czynnik kształtujący globalne łańcuchy dostaw, Czasopismologistyka.pl