Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Feedback

W poniższym artykule wyjaśniamy, co oznacza pojęcie feedback.
03.12.2020
W poniższym artykule wyjaśniamy, co oznacza pojęcie feedback.

Co to jest feedback? Definicja

Feedback to zgodnie ze słownikiem oksfordzkim:

"informacja dotycząca reakcji na produkt, skuteczności wykonania zadania itd., która stanowi punkt wyjścia do wprowadzania udoskonaleń". 

Feedbackiem nazywa się odzew lub informację zwrotną, która jest zazwyczaj oceną wykonanej pracy. 

M. Tamra Chandler i Laura Dowling Grealish, autorki książki "Feedback (i inne brzydkie słowa)", wskazują, że feedback często wzbudza poczucie nieadekwatności, może być narzędziem szufladkowania ludzi i wywołuje rozgoryczenie. Dlatego, w zamian proponują następującą definicję, która powinna skłonić do zmiany stosunku do informacji zwrotnych:

Feedback – jednoznaczna i konkretna informacja, której poszukuje się lub którą przekazuje się wyłącznie w celu wspierania jednostek lub grup ludzi w procesie doskonalenia się, w rozwoju lub w postępie. 

Pozytywny feedback i co dalej?

Autorki wspomnianej książki zalecają, by słowa pochwały, czyli solidną porcję pozytywnego feedbacku przekuć w siłę napędową do dalszej pracy. Najlepsze reakcje:

  • podziękuj i koniec (nie wypieraj się zasług, nie odmawiaj przyjęcia dobrego słowa), 
  • dopytuj, jeśli to możliwe (poznanie szczegółów pozwoli ci rozpoznać np. jakiś trend), 
  • dziel się zasługami (warto wspomnieć o zasługach wszystkich osób zaangażowanych w dane zadanie), 
  • nie odrzucaj pochwał, 
  • zastanów się i rozwijaj dalej. 

Negatywny feedback i co dalej?

A jeśli przełożony czy inny nadawca feedbacku wyraził kilka gorzkich czy niepochlebnych słów, należy taką informację zwrotną przyjąć ze spokojem. Łatwo powiedzieć? Autorki książki "Feedback (i inne brzydkie słowa)" proponują obrać następującą taktykę:

  • nie spiesz się z reakcją (podziękuj i daj sobie czas, by się nad wszystkim na spokojnie zastanowić).
  • przejdź od dowodzenia do doskonalenia, 
  • dopytuj o błędy i przykłady, 
  • rozpraw się z błędami poznawczymi i z góry przyjętymi założeniami, 
  • proś o przerwę, jeśli czujesz taką potrzebę,
  • szukaj informacji w kolejnych źródłach, 
  • szukaj wsparcia, 
  • możesz odmówić (jeśli czujesz, że feedback jest nieprzydatny lub wręcz krzywdzący ze względu na niezbyt rozsądny stosunek nadawcy do sprawy lub jego złe intencje - możesz podziękować i powiedzieć, że nie interesuje się to). 

Źródło: M. Tamra Chandler i Laura Dowling Grealish, "Feedback (i inne brzydkie słowa)", Warszawa 2020.