Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Business Analyst

W poniższym artykule prezentujemy sylwetkę Business Analyst w obszarze księgowości funduszy. Poznaj zakres obowiązków, zadania i profil osoby pracującej na tym stanowisku.
Branża: Księgowość funduszy
16.03.2014

Business Analyst w instytucjach finansowych działających na rynku funduszy to często stanowisko z pogranicza analityka systemowego i analityka biznesu. Business Analyst zajmuje się tworzeniem i obsługą narzędzi informatycznych, służących do zbierania i analizy danych oraz sporządzania raportów. Aby zrozumieć, jakiego rodzaju danymi zajmuje się Business Analyst, przydatne jest zrozumienie funkcjonowania rynków finansowych oraz znajomość instrumentów pochodnych, papierów wartościowych i zagadnień związanych z funduszami inwestycyjnymi. Do tworzenia narzędzi analitycznych potrzebna jest również wiedza z obszaru systemów informatycznych.

Zakres obowiązków

  • analiza procesów biznesowych oraz integracja przepływu danych między systemami,
  • techniczny i merytoryczny nadzór nad działaniem aplikacji biznesowych, wykorzystywanych do monitorowania i analizy danych finansowych,
  • tworzenie raportów oraz narzędzi analitycznych według wytycznych poszczególnych działów merytorycznych,
  • zbieranie wymagań na temat raportów oraz współpraca z działami merytorycznymi w zakresie definiowania wymagań raportowych,
  • analizowanie jakości danych w systemach informatycznych. 

Profil

Aby rozpocząć pracę na stanowisku Business Analyst, należy posiadać wykształcenie wyższe informatyczne, techniczne lub ekonomiczne oraz umiejętność analizy i projektowania procesów biznesowych. Konieczna jest wiedza z zakresu analizy danych i systemów informatycznych oraz dokumentacji wymagań (tj. modelowania procesów, tworzenia przypadków użycia, tworzenia projektów technicznych). Analitycy powinni posiadać także wiedzę z zakresu działania rynków finansowych. Na tym stanowisku wskazana jest umiejętność myślenia procesowego oraz doświadczenie w zarządzaniu projektami informatycznymi, znajomość narzędzi i metodologii wspierających tworzenie dokumentacji w zarządzaniu projektami.

Perspektywy rozwoju

Business Analyst może awansować na początku na stanowisko seniorskie, aby następnie - w ramach awansu pionowego - objąć stanowisko kierownika zespołu w dziale analiz biznesowych oraz dyrektora tego działu. Część osób wybiera ścieżkę typowo "programistyczną", kontynuując karierę jako analityk systemowy i zajmując potem stanowiska menedżerskie w ramach działu IT lub wybierając ścieżkę zawodową na stanowisku Project Manager.