Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Wykorzystaj wiedzę z rachunkowości przedsiębiorstw w praktyce

Konkurs CIMA Global Business Challenge to szansa dla studentów studiów licencjackich, chcących zaprezentować swoje umiejętności przed gronem ekspertów ze świata biznesu i finansów. O wrażeniach z ubiegłorocznej edycji rozmawiamy z laureatami CIMA GBC, studentami Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Kategoria: Wiadomości
20.02.2015

Milena Bogucka
Członek Zarządu ds. Finansów, ESN UE Wrocław
Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Kierunek studiów: Bachelor Studies in Finance
Przykładowe praktyki zawodowe lub staż: EY, McKinsey & Company, Credit Suisse
Plany zawodowe na przyszłość: TBD
Po godzinach: kino polskie, filozofia

Mateusz Pliszka
Absolwent i student Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Bachelor/Master Studies in Finance
Przykładowe praktyki zawodowe lub staż: EY, Brante Partners, QIAGEN
Zadania: analiza i wybór obiektów transakcji M&A, przeprowadzanie procesów due dilligence, wycena aktywów niematerialnych
Plany zawodowe na przyszłość: prowadzenie własnego biznesu
Po godzinach: nowe technologie, piłka nożna, podróże

Kamil Olejnik
Absolwent i student Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Kierunek studiów: Bachelor/Master Studies in Finance
Przykładowe praktyki zawodowe lub staż: PwC, BNY Mellon Poland
Zadania: badanie poprawności prezentacji pozycji w sprawozdaniach finansowych, uzgadnianie sald kont oraz pozycji aktywów 
funduszy inwestycyjnych
Plany zawodowe na przyszłość: zdobycie certyfikatu zawodowego Chartered Financial Analyst, etat w firmie konslutingowej
Po godzinach: amator koszykówki, fan NBA i zagorzały kibic Cleveland Cavaliers, początkujący snowboardzista

Marcin Gorączko
Członek Studenckiego Forum Business Center Club
Student i absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Kierunek studiów: Bachelor/Master Studies in Finance
Przykładowe praktyki zawodowe lub staż: EY
Zadania: analiza inwestycji funduszy private equity, wycena mnożnikowa
Plany zawodowe na przyszłość: własny biznes
Po godzinach: sport, muzyka, kino, podróże

Czy Waszym zdaniem udział w międzynarodowym konkursie Global Business Challenge Instytutu CIMA otwiera drzwi do kariery zawodowej? Czy to mocny punkt w CV? 

Mateusz Pliszka: Zdecydowanie tak. Już na etapie lokalnym mieliśmy okazję poznać osoby z branży finansowej, funkcjonujące zarówno w Polsce, jak i za granicą. Wiemy, że prezentacje, które przygotowały zespoły, wyjątkowo się im spodobały – zostały odebrane jako bardzo profesjonalne, pomimo naszego młodego wieku. Podczas finału globalnego mieliśmy z kolei szansę zaprezentowania się na szczeblu międzynarodowym. Mogliśmy wtedy porozmawiać z osobami reprezentującymi duże, międzynarodowe spółki, co nie zdarza się często podczas tego typu konkursów. Warto wspomnieć, że Instytut CIMA stara się rekomendować swoich finalistów potencjalnym pracodawcom, co zdecydowanie zwiększa szansę zatrudnienia na atrakcyjnych stanowisku pracy. Global Business Challenge to konkurs, który pracodawcy traktują jako wyznacznik jakości, stąd ich duże zainteresowanie wydarzeniem. 

Podczas edycji z 2014 roku rozwiązywalicie studium przypadku? Na czym polegało to zadanie? 

Kamil Olejnik: Temat konkursu nawiązywał do rynku luksusowych łodzi motorowych. Zadanie polegało na wcieleniu się w rolę doradców biznesowych jednego z producentów z tej branży. W pierwszym etapie należało przedstawić raport zawierający analizę rynku, kondycji firmy oraz jej strategii wraz z proponowanymi rozwiązaniami dotyczącymi problemów spółki, które były zawarte w scenariuszu. Kolejne etapy polegały na przygotowaniu prezentacji multimedialnej dotyczącej z kolei analizy przypadku, a także na zaprezentowaniu naszych rekomendacji przed jury konkursu. Naszego stanowiska broniliśmy odpowiadając na pytania osób ze świata biznesu, wcielających się w rolę członków zarządu spółki.

Pokonaliście 48 zespołów z Polski. Jak oceniacie swoją konkurencję z innych ośrodków akademickich podczas etapu krajowego? 

Milena Bogucka: Podczas etapu krajowego mieliśmy okazję zobaczyć tylko trzy inne zespoły: reprezentacje uczelni warszawskich oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Wcielając się w role doradców zarządu każda z drużyn przybrała inną strategię, więc porównanie wszystkich prezentacji nie jest łatwe. Myślę, że do naszego sukcesu w znacznej mierze przyczyniło się zaangażowanie kadry uniwersyteckiej UE we Wrocławiu, która pomagała w naszych przygotowaniach. Dr Tomasz Słoński oraz Pani Agnieszka Klejne poświęcili dużo czasu na konsultacje i ocenę naszych próbnych wystąpień, dzięki czemu byliśmy dobrze przygotowani do zadań konkursowych.

Jak długo przygotowywaliście się do konkursu? 

Mateusz Pliszka: Odpowiednie przygotowanie do konkursu CIMA, które jest konieczne, żeby wejść do  globalnego finału i walczyć o czołowe lokaty, to bardzo ciężka praca. Intensywność przygotowań w dużej mierze zależała od etapu, na którym się aktualnie znajdowaliśmy. Najwięcej czasu spędziliśmy na przygotowaniach do finału lokalnego, podczas których, oprócz dostarczenia raportu i prezentacji, musieliśmy skupić się na zgłębianiu tajników wystąpień publicznych. Żeby się udało, często spędzaliśmy razem całe dnie, a nawet tygodnie. Była to jednak w dużej mierze ogromna nauka i świetna zabawa. Myślę, że nikt z nas nie żałuje czasu poświęconego na przygotowania. Niejednokrotnie zresztą temat powraca podczas naszych spotkań towarzyskich.

Konkurs GBC stawia na pracę zespołową. Jakie Waszym zdaniem są wyznaczniki dobrze funkcjonującej grupy ludzi, która razem chce osiągnąć wyznaczony cel?

Mateusz Pliszka: Moim zdaniem decyduje zaangażowanie oraz zgranie zespołu. Konkurs od etapu pierwszego aż do finału światowego trwa prawie pół roku. W tym czasie nie ma miejsca na utratę motywacji albo konflikty w drużynie. Ważne, żeby zespół lubił spędzać ze sobą czas, potrafił dzielić się pomysłami, dzięki którym łatwiej będzie osiągnąć wspólny cel oraz efektywnie współpracował. Umiejętności i wiedza nie mają tak naprawdę kluczowego znaczenia, ponieważ przy odpowiednim zaangażowaniu wielu rzeczy można się bardzo szybko nauczyć. Warto również zadbać o pomoc mentorów. 

Co najbardziej zapamiętaliście z globalnego finału w Bombaju w Indiach? 

Mateusz Pliszka: Najbardziej zapadła nam w pamięć możliwość poznania nowych osób – w szczególności studentów z całego świata. Nikt z nas nie miał wcześniej okazji dzielić się doświadczeniami oraz zainteresowaniami z obywatelami tak odległych państw, jak Nepal, Hong-Kong lub Wietnam. Myślę, że to właśnie możliwość poznania wspaniałych ludzi, reprezentujących różne kultury i zakątki świata każdy z nas ceni sobie najbardziej. Na długo zapamiętamy także świetną atmosferę panującą wśród uczestników oraz organizatorów konkursu.

Jakie kompetencje w obszarze finansów rozwija ten konkurs?

Marcin Gorączko: Uczestnictwo w konkursie CIMA GBC daje szansę wykorzystania wiedzy teoretycznej zarówno na polu finansów, jak również w obszarze marketingu, ekonomii czy zarządzania. Jego uczestnicy powoli stają się specjalistami w każdej z tych dziedzin. Wszechstronność to ogromna zaleta konkursu. Jeżeli chodzi o finanse, nauczyliśmy się praktycznego użycia modeli, technik i analiz głównie z dziedziny finansów i rachunkowości przedsiębiorstw. Zastosowanie tych narzędzi wiąże się z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu finansów i umiejętności kreatywnego i strategicznego myślenia. Z własnego doświadczenia możemy powiedzieć, że dzięki wyzwaniu postawionemu przez organizatora konkursu osiągnęliśmy wyższy poziom w obszarze modelowania finansowego, projektowania budżetu, oceny efektywności projektów oraz dokładności wykorzystywanych analiz, które za każdym razem lepiej odwzorowują rzeczywistość, pomagając podejmować trafne decyzje. Konkurs CIMA GBC z pewnością rozwija przedsiębiorczość oraz instynkt biznesowy, a także tzw. "inteligencję finansową", która jest pomocna w prowadzeniu firmy czy sporządzaniu biznesplanów.

Zobacz również