Wolontariusze prowadzą w szkołach lekcje z czterech tematów: Twoje pieniądze, Pożyczaj z głową, Mądre inwestowanie, Finanse na całe życie – które razem stanowią dla młodego człowieka kompendium wiedzy nt. zarządzania własnymi finansami. Pomysłodawcą i organizatorem projektu jest Warszawski Instytut Bankowości, patronem Związek Banków Polskich. W dwóch pierwszych pionierskich latach, projekt korzystał ze wsparcia finansowego Narodowego Banku Polskiego w ramach programu edukacji ekonomicznej NBP.
16 listopada zakończyła się druga edycja projektu, w której uczestniczyło 17 banków partnerskich: Bank Gospodarstwa Krajowego wraz z Fundacją BGK im. Jana Kantego Steczkowskiego, Bank BGŻ, Bank Ochrony Środowiska, Bank Pekao, Bank Millennium, Bank Spółdzielczy w Płońsku, Bank Spółdzielczy w Pruszkowie, BNP Paribas Bank Polska, Deutsche Bank Polska, Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy, ING Bank Śląski, Mazowiecki Bank Spółdzielczy w Łomiankach, mBank, Polski Bank Spółdzielczy w Ciechanowie, Raiffeisen Polbank, SOCIETE GENERALE, Warszawski Bank Spółdzielczy.
W drodze rekrutacji partnerskie banki wyłoniły pracowników, którzy przeszli intensywne szkolenie warsztatowe Warszawskiego Instytutu Bankowości przygotowujące do roli wolontariusza w projekcie BAKCYL. Dziś wolontariusze BAKCYLA to blisko 80 ekspertów - zdecydowana większość przeprowadziła już lekcje w szkołach i miała okazję podzielić się swoją wiedzą i bogatym doświadczeniem z młodzieżą.
W ramach zakończonej edycji, której patronem był Mazowiecki Kurator Oświaty odbyło się 206 lekcji w 31 szkołach dla 67 klas, blisko 1450 uczniów. Zebrane w szkołach opinie nt. projektu są bardzo pozytywne, np.:
- Gorąco polecam program BAKCYL innym szkołom gimnazjalnym, jako pogłębienie wiedzy przekazywanej uczniom w ramach przedmiotu wiedza o społeczeństwie – Gimnazjum nr 116 w Warszawie.
- Projekt BAKCYL (…) odnosi się do treści edukacyjnych przekazywanych przez szkołę i wnosi wiele informacji przydatnych w życiu codziennym - Gimnazjum im. ks. Jana Twardowskiego w Chylicach.
- Niewątpliwą wartość lekcji w ocenie uczniów stanowił fakt, iż były one prowadzone przez pracowników banków, a więc osoby kompetentne, zawodowo zajmujące się finansami – Gimnazjum nr 103 w Warszawie;
- Mega zajęcia. Szkoda, że nie mogłem przyprowadzić rodziców – im też by się przydało - Gimnazjum nr 46 w Warszawie.
W ankietach oceny lekcji 88% uczniów wypowiedziało się, że lekcje im się podobały, a 84% że dowiedzieli się nowych rzeczy. Wolontariusze zostali ocenieni na 5,12 (w skali 1:6).
Projekt Bankowcy dla Edukacji Finansowej Młodzieży BAKCYL jest kontynuowany dzięki solidarnemu wsparciu finansowemu licznej grupy banków. Do końca 2017 roku lekcje BAKCYLA planowane są w gimnazjach w całym kraju dla ponad 50 tysięcy uczniów.