Angielski, niemiecki i francuski - popularne języki europejskie wciąż należą do najczęściej używanych w centrach usług. Posługujące się nimi osoby niezmiennie mogą liczyć na duże zainteresowanie ze strony tych pracodawców. Wzrasta jednak również popyt na pracowników władających językami niszowymi.
- Coraz częściej szukamy osób znających mniej powszechne języki, takie jak szwedzki, fiński, norweski, hebrajski, turecki czy rumuński. Co istotne, bardzo często poszukujemy specjalistów łączących znajomość niszowych języków obcych z zaawansowaną wiedzą - mówi Natalia Hyla, Koordynator ds. Rekrutacji w Globalnym Centrum Biznesowym HP we Wrocławiu.
Znajdź oferty pracy na stanowisku Junior Accountant » z jęz. angielskim »
Coraz większe zróżnicowanie realizowanych projektów i oczekiwań klientów zauważa również Agnieszka Jackowska, Human Resources Manager w Infosys BPO Europe. Przykłady?
- Do obsługi kontraktu dla naszego klienta z branży wydobywczej, Rio Tinto, zatrudniliśmy dodatkowe osoby ze znajomością języka francuskiego w odmianie kanadyjskiej, tak aby jak najlepiej spełnić standardy obsługi. Natomiast do kontraktu na obsługę 24 oddziałów księgowych Philipsa zatrudniliśmy pracowników władających biegle niderlandzkim. Aktualnie poszukujemy również osób, które znają czeski, węgierski, rumuński, duński i szwedzki. W niedalekiej przyszłości będziemy poszukiwać pracowników ze znajomością arabskiego, islandzkiego i języków Ameryki Południowej - wylicza.
Rzadkie, ale ważne
Z badania przeprowadzonego przez Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL) wynika, że spośród niszowych języków obcych w centrach usług najczęściej w użyciu są niderlandzki, szwedzki i rosyjski (patrz: wykres poniżej). Pozostałe języki składające się na kategorię "inne" (łącznie 4 proc.) to przede wszystkim: czeski, węgierski, rumuński, litewski, łotewski, duński, norweski, arabski i hebrajski. Można też spotkać inne języki, ale na razie występują one niezmiernie rzadko (np. fiński, turecki, słowacki, ukraiński).
Angielski plus...
Choć rzadkie języki są coraz bardziej w cenie, nadal oczywiście nie słabnie znaczenie uniwersalnego języka biznesu. Niszowy język jest atutem kandydata do pracy tylko wtedy, gdy w cv występuje w parze z językiem angielskim.
Znajdź oferty pracy na stanowisku księgowy » z jęz. niemieckim »
- W Infosys angielski jest językiem korporacyjnym. Od naszych pracowników wymagamy co najmniej komunikatywnej znajomości tego języka. Za każdy dodatkowy język pracownik jest premiowany, co przekłada się na wysokość wynagrodzenia - tłumaczy Agnieszka Jackowska.
Podobnie jest w centrum HP. - Jesteśmy częścią międzynarodowej korporacji posiadającej swoje oddziały na całym świecie, nasi menedżerowie często pochodzą zza granicy, a ponadto w centrum pracuje ok. 120 cudzoziemców z takich krajów jak Indie, Panama, Argentyna czy Ghana. Dlatego w codziennej komunikacji posługujemy się najczęściej językiem angielskim. Jest on niezbędny nie tylko dla komfortu pracowników, ale również do sprawnego funkcjonowania w organizacji, szczególnie w kontekście rozwoju i potencjalnych awansów - mówi Natalia Hyla.
Opanowanie języka angielskiego oraz języka niszowego to dziś świetny pomysł na zawodowy start w sektorze BPO/SSC, nawet w sytuacji, gdy pracownik nie posiada kierunkowego wykształcenia (np. w obszarze finansów lub księgowości). A jeśli umiejętnościom językowym towarzyszy dobre przygotowanie merytoryczne, droga do szybkiej kariery stoi otworem!
- Outsourcing w Polsce
- Praca w SSC Unilever
- SSC Unilever
- Praca w centrum finansowym Unilever
- Zatrudnienie w SSC/BPO
- Rozwój sektora BPO/SSC w Polsce w 2010 roku
- Praca w FSSC
- Kariera w FSSC
- Financial Shared Service Centers
- Agnieszka Jackowska
- Natalia Hyla
- Praca w Infosys BPO
- Praca Globalne Centrum Biznesowe HP
- Znajomość języków w outsourcingu
- ABSL
- Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych