Coraz gorsza sytuacja finansowa pracowników
Długotrwałe zjawisko niepewności ekonomicznej i wyzwań związanych z domowym budżetem wyraźnie się utrzymuje. W badaniu „Potrzeby pracowników 2023” ponad połowa (51%) pracujących deklaruje, że dostrzega pogorszenie swojej sytuacji finansowej w porównaniu do początku 2022 roku. Spora część pracujących (35,3%) przyznaje, że ich sytuacja ani się nie polepszyła, ani się nie pogorszyła, co może wskazywać na odczuwanie swego rodzaju stagnacji, co w efekcie odbija się na zaangażowaniu, motywacji i satysfakcji zawodowej.
Szczególnie alarmujące są statystyki wskazujące na pogłębiający się niedostatek finansowy i coraz większy wysiłek wkładany w to, by sprostać piętrzącym się zobowiązaniom. Aż 78% badanych, którzy z trudnością regulują niezbędne płatności i wydatki, podkreśla, że ich sytuacja jeszcze bardziej się pogorszyła. W lepszej sytuacji są natomiast ci, których budżet domowy pozwala z łatwością regulować różne zobowiązania i wydatki. Wśród tej grupy 29% badanych zauważa poprawę swojej sytuacji, ale aż 47% nie widzi różnicy na przestrzeni ostatnich miesięcy.
Obawy
Z badania „Potrzeby pracowników 2023” pojawia się także sporo obaw. Spoglądając z perspektywy ostatniego roku, widać wyraźnie, że obniżone nastroje nadal są powszechne wśród pracowników. Obecnie najczęściej deklarują, że obawiają się większej ilości pracy za takie samo wynagrodzenie (44%).
Dzisiejsze realia rynkowe wymagają ciągłego poszerzania kompetencji i elastyczności, rozumianej także w kontekście wielozadaniowości i umiejętności adaptacji do kolejnych wyzwań. A to – w rzeczywistości, w której towarzyszą nam finansowe obawy i trudności związane z codziennym funkcjonowaniem – potrafi być stresujące. Nie dziwi więc, że odpowiedź „więcej stresu” znalazła się na drugiej pozycji wśród pracowniczych obaw (37%).
Kolejne miejsce zajmuje lęk związany z sytuacją ekonomiczną: „brak lub mniejsza dodatkowa premia” (32%). W porównaniu do zeszłorocznej edycji raportu wzrósł także znacząco poziom obaw związanych ze zwolnieniem z pracy (23%; wzrost o 8,6 p. p.). Pracownicy niepokoją się, że trudności finansowe firm mogą prowadzić do redukcji zatrudnienia.
Obawa związana z większą ilością pracy wiąże się poniekąd z niepokojem dotyczącym zmniejszenia zatrudnienia – w takiej sytuacji pracownicy, którzy nie stracą pracy, mogą zostać obarczeni dodatkowymi zadaniami z powodu braków kadrowych i rosnących kosztów w organizacji.
Obowiązków przybywa a wynagrodzenie bez zmian
Czy obawy pracowników znajdują odzwierciedlenie w środowisku zawodowym? Okazuje się, że niestety tak. Aż 35% respondentów obserwuje w swoim miejscu pracy zwiększenie zakresu obowiązków bez dodatkowego wynagrodzenia. Ponadto 1/3 pracowników dostrzega trudną sytuację finansową w firmie, a 31% odczuwa zwiększone wymagania w pracy. Co ważne, aż 30,5% badanych zauważa rotację - dużo osób odchodzi z firmy i pojawiają się nowi pracownicy.
W jaki sposób firmy odpowiadają na presję płacową?
Jak pokazuje badanie, mimo rosnących kosztów życia, a co za tym idzie, obciążeń dla pracowniczego portfela, podwyżkę inflacyjną otrzymała w ciągu ostatniego roku mniej niż połowa osób zatrudnionych (47,6%).
Pracodawcy pod presją rosnących kosztów rzadko rozszerzają narzędzia motywacji pracowników o inne rodzaje wsparcia finansowego – jedynie 3 na 10 pracowników otrzymało w ciągu ostatniego roku np. okazjonalną premię, dofinansowanie dojazdów do pracy czy pomoc dla dzieci. W wielu przypadkach zabrakło też odpowiedzi na inflację w sposób pozafinansowy, np. jako pomoc psychologiczna, programy doceniania pracowników czy szkolenia podnoszące kwalifikacje. Aż 82% badanych stwierdziło, że nie otrzymało takiego rodzaju wsparcia.
Źródło: informacja prasowa