Niska znajomość branży jest jedną z barier podjęcia pracy w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu. Zgodnie z wynikami badania Randstad Sektor nowoczesnych usług dla biznesu jako miejsce pracy, tylko 38% kandydatów wie, co oznacza „Sektor nowoczesnych usług biznesowych”, 40% zna i rozumie pojęcie „Shared Services Centre”, a 41% deklaruje znajomość i rozumienie nazwy „Business Process Outsourcing”.
Wyobrażenia i obawy
Rozwój, poszerzanie kompetencji centrów zlokalizowanych w Polsce i zapotrzebowanie na nowe talenty sprawiają, że branża jest otwarta na zatrudnianie kandydatów nieposiadających jeszcze doświadczenia i twardych umiejętności zawodowych, lecz chętnych do nauki i rozwoju oraz znających w bardzo dobrym stopniu jeden lub więcej języków obcych.
Tymczasem właśnie wśród potencjalnych kandydatów istnieje wiele obaw związanych z wyobrażeniami na temat pracy w sektorze. Osoby biegle posługujące się więcej niż dwoma językami obcymi nie znają założeń modelu biznesowego i nie do końca rozumieją specyfikę pracy w tej branży.
Bariery mają w dużej mierze charakter psychologiczny. Potencjalnych kandydatów przed szukaniem zatrudnienia w branży nowoczesnych usług dla biznesu powstrzymują: obawa o rutynę w pracy, wąski i specjalistyczny zakres obowiązków oraz wysoki poziom stresu.
Szersze kompetencje
Pierwsza z barier dotyczy wyobrażenia o konieczności wykonywania pracy odtwórczej i skupiania się jedynie na wąskim zakresie obowiązków. Eksperci podkreślają jednak, że branża ewoluuje, a wraz z poszerzaniem się kompetencji polskich centrów zmieniają się również zadania i oczekiwania wobec kandydatów – a później pracowników – centrów usług biznesowych.
– Można wyróżnić dwie główne wartości – mówi Jacek Witkowski, National Manager Technologies w Randstad – zdolności analitycznego myślenia oraz wykazywanie postaw pro-klienckich. Sektor nowoczesnych usług dla biznesu zamiast osób, które wykonywałyby proste, schematyczne zadania, poszukuje ludzi dążących do usprawnień swojej codziennej pracy i wychodzących naprzeciw oczekiwaniom partnera biznesowego. Coraz większą wagę mają również kompetencje interpersonalne.
Rozwój zawodowy?
Myśl o wąskiej specjalizacji na danym stanowisku przekłada się na lęk o dalszą przyszłość zawodową. Branża nowoczesnych usług dla biznesu kojarzy się jej potencjalnym pracownikom nie tylko z brakiem kreatywności, lecz także brakiem szans na rozwój zawodowy oraz możliwości nabycia wartościowego doświadczenia zawodowego.
Wyobrażenie o braku perspektyw do rozwoju zawodowego w branży nowoczesnych usług dla biznesu obalają opinie aktualnych pracowników tego sektora. 90% deklaruje szerokie możliwości szkoleń, a 84% dostrzega szanse na poszerzanie kompetencji i awans.
Negatywne aspekty
Stres oraz uczucie presji to kolejny czynnik, którego obawiają się potencjalni pracownicy sektora. Jednocześnie 9% spośród obecnie w nim zatrudnionych zwraca uwagę na duże obciążenie obowiązkami, odczuwany stres w miejscu pracy oraz konieczność bycia dyspozycyjnym.
Wśród negatywnych aspektów pracownicy wymieniają relacje, rywalizację między pracownikami oraz sztywne zasady korporacji. Także codzienne posługiwanie się językiem obcym w miejscu pracy oceniane jest przez potencjalnych pracowników tego sektora jako atut, ale też bariera i źródło stresu.
Atrakcyjny pracodawca, czyli jaki?
Według badania Randstad najważniejszymi czynnikami atrakcyjności pracodawcy są dla polskich pracowników: wynagrodzenie i benefity, stabilność zatrudnienia, przyjemna atmosfera w pracy, work-life balance oraz rozwój zawodowy.
Wśród oczekiwań względem pracodawcy pytani wymieniają: potrzebę samorealizacji oraz możliwość ciągłego poszerzania kompetencji zawodowych, nowe wyzwania, poczucie bycia wartościowym pracownikiem i doceniania przez szefa, a także pewność zatrudnienia.
Oczekiwania te mogą zostać spełnione: 94% osób obecnie zatrudnionych w branży deklaruje poczucie stabilności w miejscu pracy, a 83% doznaje wsparcia od swojego bezpośredniego przełożonego.
Potrzeby pracowników:
- Atrakcyjne wynagrodzenie
- Możliwość awansu
- Stabilność zatrudnienia
- Przyjazna atmosfera w miejscu pracy
- Możliwość rozwoju poprzez szkolenia
- Przełożony, który oferuje mi wsparcie
- Premia roczna za dobre wyniki w pracy
- Pakiet prywatnej opieki medycznej
- Bonus finansowy na święta
- Karta sportowa (np. Multisport).
Benefity pozapłacowe, które otrzymują pracownicy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu, to m.in.:
- strefy relaksu
- pożyczka lub pomoc w sytuacjach losowych
- opieka nad dziećmi np. w czasie wakacji
- karty lunchowe
- zwrot kosztów dojazdów
- zniżka dla pracowników na produkty firmy.
Źródła: Randstad, Sektor nowoczesnych usług dla biznesu jako miejsce pracy, Randstad Employer Brand Research