Jak przebiega proces rekrutacji w Business Finance Competency Center w Schneider Electric?
Radosław Kobrzak, dyrektor kontrolingu Business Finance Competency Center w Schneider Electric: W naszych procesach rekrutacyjnych uczestniczą przedstawiciele zespołu HR oraz bezpośredni przełożeni roli, na którą aplikuje kandydat. Ponieważ współpracujemy z wieloma partnerami finansowymi z różnych części świata, głównie z Europy, to staramy się, by potencjalni pracownicy mieli możliwość poznania swojego przyszłego menedżera i głównych partnerów biznesowych już na pierwszych etapach rekrutacji. Dzięki temu osoby rekrutowane mogą lepiej poznać firmę i partnerów, z którymi będą współpracować, a także mają możliwość zadać im bezpośrednio pytania, które nasunęły im się podczas dotychczasowych rozmów.
Proces rekrutacyjny zamykamy średnio w dwóch spotkaniach. Zależy nam na poznaniu kandydata. Najbardziej interesuje nas to, jakie ma podejście do rozwiązywania problemów i co pozytywnego może wnieść do naszej firmy oraz czy reprezentuje wartosci naszej firmy (SE Core Values).
Jakie kompetencje są pożądane u kandydatów? Czym charakteryzują się specjaliści działów finansowych?
Ogromnie ważne są umiejętności komunikacyjne, które mocno kształtują styl współpracy. Komunikacyjność stanowi podstawę – praca z systemami i danymi finansowymi wymaga podejmowania skutecznych decyzji, komunikacja jest też kluczowa w procesach dochodzenia do wspólnych wniosków i ustanawiania konsensusów. Niezwykle istotna jest także umiejętność priorytetyzowania zadań i sprawne doprowadzanie ich do końca.
Zmiana to paradygmat naszych czasów, dlatego niezbędne są również umiejętności adaptacyjne. Każdy dzień może przynieść nowe wyzwania, przez co elastyczność, która pozwala przystosować się do nowych warunków i potrzeb rynku, jest kluczowa w dziale finansowym Schneider Electric.
Ważna jest również znajomość specyfiki organizacji, jej potrzeb, celów i chęć rozwoju zgodnie z nimi. Ostatecznie to, czy pracownik lub pracowniczka będzie dobrym specjalistą lub specjalistką, zależy od poziomu personalnego zaangażowania, ale także od podzielania naszych kluczowych wartości. Te czynniki decydują o dalszym rozwoju. Jednak osób z odpowiednimi kompetencjami i możliwościami na rynku nie brakuje.
Dlaczego Schneider Electric może być dobrym miejscem pracy dla specjalistów ds. finansów?
To, że nasza firma jest bardzo dobrym miejscem pracy, mogą potwierdzić zarówno pracownicy, jak i prowadzone w tym zakresie statystyki. Średni czas pracy w Schneider Electric wynosi 7 lat. W przypadku działów finansowych, w oddziałach na całym świecie, średnia jest jeszcze wyższa – ponad 8 lat. Te liczby mówią same za siebie.
W Polsce od ponad 12 lat tworzymy kolejne centra usług wspólnych i struktury finansowe. Można zauważyć w firmie stały rozwój specjalistów z branży finansowej zarówno w Polsce, jak i na świecie. Siła Schneider Electric polega na prowadzonej strategii kreowania rynku energetyki, ale też usług finansowych, co zauważa wielu finansistów. Zajmujemy się energią, czyli niezbędną częścią życia każdego człowieka.
Kulturę pracy w Schneider Electric tworzymy my – pracownicy. Środowisko pracy cechuje przede wszystkim otwartość. Stawiamy na różnorodność oraz oddolne inicjatywy i pomysły. Dajemy dużą swobodę naszym pracownikom – zarówno w kwestii wyrażania siebie, swojego zdania i podejmowania decyzji, jak i ścieżki rozwoju. Te czynniki kultury naszej korporacji sprzyjają rozwojowi i ułatwiają wewnętrzną współpracę.
Jakie możliwości rozwoju stwarza Business Finance Competency Center w Schneider Electric swoim pracownikom?
Staramy się w sposób jasny i precyzyjny komunikować pracownikom naszego zespołu możliwości rozwoju, jakie przed nimi stoją. Oprócz standardowej ścieżki kariery od pozycji juniora do seniora, nasza firma oferuje szereg stanowisk eksperckich i menedżerskich. Wszystko zależy od chęci rozwoju, jakie wykazuje pracownik. Wewnątrz struktur Schneider Electric na całym świecie umożliwiamy naszym pracownikom również obejmowanie stanowisk globalnych.
W każdym momencie członek naszego zespołu może zmienić kierunek rozwoju swojej kariery, przenieść się do innego działu i próbować swoich sił w nowym wymiarze, np. bardziej komercyjnym bądź HR-owym. Pracownicy, którym zależy na samorozwoju, powinni komunikować swoje potrzeby bezpośrednio swojemu menedżerowi zespołu. Jest to istotne od początku współpracy z firmą.
Rozpoczęliśmy nowy, 2023 rok. To idealny czas na podsumowania. Co określiłby Pan za największe wyzwanie w poprzednim 2022 roku?
Trudno nie wspomnieć tutaj sytuacji gospodarczo-politycznej, na którą bezpośredni wpływ ma wojna w Ukrainie. Niemniej już od czasu wybuchu pandemii, sytuacja społeczna i ekonomiczna oddziałują na siebie. W takich momentach tym istotniejsza jest odpowiednia reakcja firmy. Schneider Electric skupił się na zadbaniu o zdrowie psychiczne pracowników i ich rodzin, ze szczególnym uwzględnieniem pracowników pochodzenia ukraińskiego. Firma za cel obrała sobie zapewnienie poczucia stabilności i pewności zatrudnienia pracowników. Upewniała ich, że mimo powstałych trudności, nieustannie się rozwija i każdy, kto tworzy jej społeczność, jest istotny.
Jakie są Państwa plany biznesowe i rekrutacyjne na 2023 rok?
Schneider Electric poszukuje zarówno osób, które chcą rozpocząć swoją przygodę z finansami, jak i kandydatów z dużym doświadczeniem. Stawiamy na stały rozwój naszego zespołu Business Finance. Nasza organizacja ma ambitne cele, do których dąży. Dzięki doświadczonym specjalistom z działów finansowych, którzy współpracują z zespołami marketingowymi, IT czy HR, jesteśmy w stanie stale ulepszać nasze produkty.
Dziękuję za rozmowę!