Recykling gotówki to technologia o ogromnym potencjale. Wprowadzenie do sieci bankomatów urządzeń, które łączą w sobie funkcje wpłat i wypłat gotówki, niesie za sobą szereg udogodnień dla klientów i dla samych banków. Klienci indywidualni oraz małe i średnie przedsiębiorstwa zyskują na przykład elastyczność w przygotowywaniu i realizacji transakcji gotówkowych, kiedy tylko zechcą, mogą także korzystać z bezpośrednich przelewów na swoje konto.
Z drugiej strony, instytucja finansowa wykorzystuje sprawdzoną metodę zwiększania wydajności i obniżania kosztów operacyjnych związanych z gotówką. Pomimo rosnącego zapotrzebowania na technologię cyfrową, zarządzanie gotówką pozostaje ważną i obowiązkową częścią codziennej działalności banków. A faktem jest, że maksymalna wydajność jest jeszcze ważniejsza, gdy liczba transakcji spada.
Badania Diebold Nixdorf wykazały, że organizacje, które wdrażają recykling gotówki, odnotowują około 50% redukcji kosztów operacyjnych.
Rosnące znaczenie kanałów samoobsługowych w bankowości
– Pandemia przeniosła wiele procesów w bankowości i handlu detalicznym z fizycznych lokalizacji do świata online i kanałów samoobsługowych. Dotyczy to również dostępu do gotówki. Recykling gotówki wpisuje się w trendy transformacji placówek bankowych będących już w toku: oddziały bezgotówkowe/bezobsługowe, mini oddziały, bankomaty w roli oddziałów lub zdalna/wirtualna pomoc. Wszystkie pojawiające się formaty mają coś wspólnego: transakcje gotówkowe zostały przeniesione z kasy do obszaru samoobsługowego – zauważa Tomasz Rokita, członek zarządu Diebold Nixdorf w Polsce.
Co więcej, połączenie bankomatu z możliwością recyklingu i wpłat gotówki (wraz ze sprawdzonym rozwiązaniem do optymalizacji cyklu gotówkowego, które wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego) zapewnia najlepszą możliwą dostępność gotówki dla klientów w najbardziej opłacalny sposób. Zwiększona dostępność z kolei poprawia doświadczenia konsumentów i firm, wpływa na ich zadowolenie i stwarza okazję do podniesienia liczby transakcji z wykorzystaniem bankomatów-recyklerów.
Ulepszona usługa dla jednej z największych grup klientów
Małe i średnie przedsiębiorstwa odpowiadają za 70% wszystkich depozytów gotówkowych w wielu oddziałach i stanowią ważną grupę klientów dla instytucji finansowych.
Rzeczywistość płatności gotówkowych jest taka, że wymagają one aktywności fizycznej, zarówno dla banku, jak i klientów z sektora MŚP. Automatyzacja obiegu gotówki tam, gdzie to możliwe, staje się absolutnie krytyczna. W tym miejscu mogą pomóc inteligentne, samoobsługowe rozwiązania do recyklingu gotówki: MŚP mogą łatwiej wpłacać większe kwoty za pośrednictwem kanału samoobsługowego, zapewniając sobie dostęp do gotówki. Ta z kolei może być natychmiast ponownie wprowadzona do bankomatu i wykorzystana w transakcjach typu cash-out.
Bardziej zrównoważone dostawy gotówki
Im bardziej segment małych i średnich przedsiębiorstw „migruje” do samoobsługi, tym bardziej pomaga to obniżyć koszty związane z obsługą gotówki. Jednocześnie tworzy się w ten sposób zamknięte środowisko recyklingu, które z punktu widzenia banku niejako automatyzuje system obrotu gotówki.
Dodatkową korzyścią jest bardzo zaawansowane zoptymalizowanie procesów przewozu gotówki. Z perspektywy zrównoważonego rozwoju, można zaoszczędzić znaczne ilości emisji dwutlenku węgla. Jeśli spojrzymy na ilość CO2, jaką jedno drzewo może pochłonąć rocznie, sieć 300 bankomatów do recyklingu pozwala zaoszczędzić ilości CO2 odpowiadające „działalności” 21 250 drzew rocznie. To oznacza ekwiwalent pochłaniania dwutlenku węgla przez 170 000 drzew w całym standardowym okresie eksploatacji sieci bankomatów.
Szeroka sieć korzyści z recyklingu
Wiele instytucji finansowych, z którymi współpracuje Diebold Nixdorf, jest zaskoczonych odkryciem, że ich organizacja czerpie korzyści z recyklingu gotówki nawet bez idealnie zbilansowanych scenariuszy przepływu gotówki. Korzyści są osiągane w środowiskach, w których stosunek wpłat do wypłat wynosi od 70:30 do 30:70, ponieważ nadal można uzyskać znaczne oszczędności finansowe i środowiskowe, jeśli bankomaty muszą być rzadziej uzupełniane. Wydajność operacyjną poprawia się także poprzez zmiany w mieszance nominałów banknotów w kasetach, wraz z dodatkowymi strategiami (w zależności od lokalizacji urządzeń samoobsługowych).
Ponieważ gotówka nadal pozostaje ważnym środkiem płatniczym dla Polaków (w sondażu IBRiS dla Radia ZET ponad 80 procent badanych nie chce, żeby gotówka została wycofana z obiegu), instytucje finansowe powinny podejść do jej obsługi w strategiczny sposób. Recykling to jedyna skuteczna droga do zapewnienia stałej dostępności gotówki dla klientów, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów operacyjnych i wygenerowaniu oszczędności czasowych.
Źródło: informacja prasowa