Wszyscy codziennie opowiadamy historie, często niezdając sobie z tego sprawy. O tym, jak uciekł nam autobus lub dlaczego opóźnił nam się projekt. Wszystko, co wymaga wyjaśnienia może być pretekstem do opowieści, bowiem jak przekonuje Dana Norris, autorka książki "Storytelling (nie tylko) w biznesie" konflikt lub problem to elementy niezbędne, będące sercem każdej dobrej historii. Oprócz tego istotne jest także gorączkowe szukanie wyjścia z sytuacji, zbudowanie odpowiedniego tła i ostatecznie znalezienie rozwiązania. Happy end, zamknięcie wątków pobocznych, kropka i zadowolenie słuchaczy.
W teorii wszystko wydaje się jasne jak słońce, ale snucie opowieści tak, by zainteresować słuchaczy jest sztuką. Na szczęście można ją posiąść, jeśli poświęci się trochę czasu na zgłębianie jej tajników i/lub przeczyta poradnik o tym, jak krok po kroku układać niezapomniane opowieści.
Szkielet opowieści
Czy wiecie, że zarówno "Romeo i Julia", "Gwiezdne wojny", jak i "Król lew" oparte są na jednej, tej samej strukturze? Odpowiedni układ zdarzeń sprawia, że słucha się tych historii z zapartym tchem. Jeśli chcecie, by podobne uczucia wywoływały opowiadane przez Was historie czy prezentacje, powinniście je ułożyć według określonego planu:
- początek,
- problem,
- nieudana próba rozwiązania problemu,
- rozwiązanie,
- zakończenie.
Jak przekonuje autorka książki, można ten plan wykorzystać nie tylko w przypadku filmów czy sztuk teatralnych, ale także w codziennych sytuacjach jak spotkanie biznesowe, rozmowa kwalifikacyjna czy randka. Pod warunkiem, że w każdej z tych historii pojawia się jakiś problem czy konflikt. Jeśli nie – historia nie nabierze rozpędu, ugrzęźnie w martwym punkcie. Może nawet będzie ciekawa, ale to wszystko. Raczej nie porwie słuchaczy. Szkielet opowieści to punkt wyjścia, klucz do wspaniałej opowieści.
Diabeł tkwi w szczegółach...
...i sukces dobrej opowieści też! Subtelne dodatki w postaci soczystych przymiotników, określeń wywołujących skojarzenia do zdarzeń czy miejsc nam znanych, pozwalają zanurzyć się w danej historii po uszy. Dlatego żeby rozbudzić wyobraźnię słuchacza i podsycać jego ciekawość już od pierwszej minuty, warto wykorzystać następujące techniki:
- odwołuj się do wszystkich pięciu zmysłów,
- opowiedz coś konkretnego o osobie, którą wprowadzasz do opowieści,
- opisuj obrazowo swoje uczucia,
- odwołuj się do drobiazgów.
To oczywiście nie wszystko. Po więcej szczegółów odsyłamy Was do książki Dany Norris "Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści", która zawiera wiele dobrych wskazówek, jak budować opowieści, których chce się słuchać i jak uwolnić w sobie drzemiący potencjał mówcy.
Książka wprowadza w arkana sztuki opowiadania historii i na konkretnych przykładach (i błędach) wskazuje właściwe ścieżki.
Na podstawie: D. Norris, "Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści", wyd. MT Biznes, 2021.