Co skłoniło Szkołę Biznesu do wprowadzenia nowego programu studiów podyplomowych?
Robert Patterson: Naszym głównym priorytetem było zaspokojenie potrzeb rynku. Chcieliśmy zaoferować program, który będzie rozpoznawalny i ceniony na rynku pracy. Oznacza to, że musi on być przyjazny dla użytkownika, przydatny, praktyczny i intelektualnie rygorystyczny. Dowodem na to będzie poprawa kwalifikacji i perspektyw zatrudnienia absolwentów. Bliska współpraca z ACCA i przeprowadzone badania rynku, w tym konsultacje z kilkoma absolwentami naszych studiów EMBA, którzy posiadają kwalifikacje ACCA, pozwoliły opracować najbardziej atrakcyjny program.
Do jakich wniosków doprowadziły badania rynku?
Do różnych. Po pierwsze, co nie jest zbyt zaskakujące, prawie we wszystkich firmach istnieje ogromne zapotrzebowanie na wykwalifikowanych księgowych i finansistów, którzy w przypadku firm międzynarodowych zazwyczaj pracują w języku angielskim. Na przykład centra usług wspólnych prowadzące działalność w krajach UE i poza nią zazwyczaj posługują się językiem angielskim. Jednocześnie wygląda na to, że brakuje doświadczonych pracowników. Płynność kadr jest wysoka. Firmy poszukują pracowników o konkretnych umiejętnościach. Ważne jest, gdzie zdobywa się kwalifikacje. Wreszcie, podczas gdy wiele osób znajduje pracę w tym sektorze, może im być trudno rozwijać karierę prowadzącą do sukcesywnego rozwoju zawodowego wraz ze wzrostem odpowiedzialności i wyzwań. Aby przebić się przez "szklany sufit", pracownicy muszą udowodnić swoje kompetencje. Muszą w siebie inwestować.
Na czym będzie opierała się współpraca Szkoły Biznesu z ACCA?
ACCA udzieliło oficjalnej akredytacji ponad 200 wyższym uczelniom na całym świecie. To umożliwia studentom naukę w ramach akredytowanego programu oraz zaliczanie określonych egzaminów programu kształcenia ACCA. Oznacza to, że akredytowany program uniwersytecki może być "kamieniem milowym" w drodze do uzyskania członkostwa ACCA tym, którzy są wystarczająco ambitni, żeby przejść całą drogę. Niemniej akredytowany program ma również swoją własną wartość. Uważamy, że pracownicy i ich pracodawcy docenią stopień naukowy przyznawany przez szanowany i dobrze znany uniwersytet, stopień, który może stanowić krok w kierunku innych stopni ACCA. Jedna z dróg może zaprowadzić do Advanced Diploma of ACCA w dziedzinie księgowości i biznesu. Druga droga, w przypadku osób pracujących w centrach usług wspólnych, może doprowadzić do certyfikatu ACCA’s Advanced Certificate in Global Business Services. Absolwenci programu mogą więc otrzymać zarówno stopień naukowy przyznawany przez krajową uczelnię jak również kwalifikacje od instytucji rozpoznawalnej na całym świecie. Ponadto program Szkoły Biznesu umożliwi „przetestowanie wód” osobom, które zastanawiają się nad tym, czy są w stanie poradzić sobie z bardzo wymagającym programem ACCA. Elastyczność naszego programu umożliwia studentom dopasowanie go do ich indywidualnych potrzeb.
Jakie warunki musi spełniać osoba zainteresowana programem?
Pod wieloma względami osoby zainteresowane programem wpisują się w profil studentów Executive MBA, z którymi pracujemy od 25 lat. Większość z nich ma około 30 lat, pracuje i ma rodziny. To znaczy, że czas jest dla nich szczególnie cenny. Jednak dojrzali studenci będą musieli posiadać pewne dodatkowe umiejętności. Jednym z warunków zakwalifikowania się do programu będzie odpowiednie doświadczenie zawodowe. Nasi studenci powinni być w stanie stosować i łączyć naukę ze swoim codziennym życiem zawodowym. To sprawi, że będą bardziej zainteresowani nauką przydatnych i praktycznych rozwiązań.
W jaki sposób Szkoła Biznesu przygotowuje się na przyjęcie tak wymagających studentów?
Przede wszystkim skoncentrowaliśmy się na opracowaniu programu. Rozpoznajemy i bierzemy pod uwagę szczególne potrzeby dojrzałego studenta. Kursy będą prowadzone w 2 dniowych sesjach, które nie zakłócą pracy lub życia rodzinnego. Program studiów trwa tylko rok, dlatego będzie intensywny i rygorystyczny. Jednak dobrze zmotywowani studenci są nastawieni na sukces. Po drugie, zebraliśmy zespół doświadczonych instruktorów, doskonałych w swoich dziedzinach. Mają zarówno praktyczne doświadczenie zawodowe, jak i świetną znajomość egzaminów ACCA. W rzeczywistości większość posiada kwalifikacje ACCA. Będziemy się szczególnie koncentrować na przygotowaniu studentów do zaliczenia rygorystycznych egzaminów. Mamy najnowocześniejszą technologię nauczania. Wreszcie nasz zespół instruktorów jest dwujęzyczny. Możemy nauczać w obu językach, co może okazać się naprawdę przydatne podczas omawiania trudnych technicznych zagadnień.
Bawiąc się w adwokata diabła, zapytam, dlaczego ktoś miałby brać udział w programie, jeśli może studiować indywidualnie i samodzielnie podchodzić do egzaminów ACCA?
To jest rozsądne pytanie. Jednak w rzeczywistości zapracowani ludzie potrzebują coachingu, wsparcia i struktury zorganizowanego nauczania. Egzaminy ACCA są bardzo wymagające. Globalna liczba niezdanych egzaminów z każdego zakresu zazwyczaj wynosi około 50%. Dla wielu osób dobrze zorganizowana nauka stanowi doświadczenie przełomowe. Dobry instruktor jest kluczowy. Aby udowodnić tę tezę, w niedawnym artykule opublikowanym w znanym i szanowanym tygodniku "The Economist" przedstawiono wymowną informację: w 2015 r. szeroko zakrojone badania obejmujące 1200 edukacyjnych „metaanaliz” (tzn. systematycznych analiz alternatywnych metod nauczania) wykazały, że spośród 20 najskuteczniejszych sposobów udoskonalania nauki, prawie wszystkie polegały na rzemiośle dobrego nauczyciela (źródło).
Czy program Szkoły Biznesu uwzględnia większe aktualne trendy?
W dzisiejszych czasach edukacja podyplomowa musi mieć wartość rynkową. Automatyzacja i technologia nieustannie zmuszają ludzi do zwiększania wydajności. Studenci oczywiście pytają: Czy to jest warte czasu, wysiłku i pieniędzy? Jakie są zalety? Czy powrót do szkoły to „sprawa biznesu”? Jesteśmy przekonani, że tak. Wynika to z powszechnie obserwowanych zmian na rynku. Bezrobocie może być niskie. Jednak największe korzyści odnoszą osoby posiadające poszukiwane na rynku zdolności. Uczestnicy naszego programu dowiedzą się, że nie będzie on łatwy, wierzymy jednak, że dostrzegą w nim cel realny do osiągnięcia dzięki motywacji i ciężkiej pracy. Takie wykształcenie nie jest kosztem. To inwestycja z wypłatą w przyszłości. Niedawne badanie przeprowadzone przez OECD wykazało, że inwestycja w stopień naukowy na uniwersytecie w Polsce oferowała jedną z najwyższych korzyści życia spośród wszystkich państw rozwiniętych.
Dlaczego? W porównaniu z Europą Zachodnią, edukacja uniwersytecka w Europie Środkowej jest bardziej ograniczona. Ponadto pod względem edukacji biznesowej, zapotrzebowanie na umiejętności poszukiwane na rynku są tam nawet większe, ponieważ te kraje nadal przekształcają się w silne, otwarte gospodarki rynkowe, ściśle zintegrowane z globalnymi łańcuchami dostaw.
Dowiedz się więcej:
Postgraduate Studies in Accounting & Finance
20 września, godz. 18:00 – Dzień Otwarty | Zarejestruj się >>>
27 września, godz. 18:00 – Webinar | Zarejestruj się >>>