Pozyskiwanie klientów i klientek
Wiele przedsiębiorców i przedsiębiorczyń nie prowadzi szerokiego marketingu. Wówczas kluczowym elementem ich strategii jest tworzenie i podtrzymywanie kontaktów zawodowych, czyli właśnie networking. Im częściej dochodzi do interakcji między nimi a partnerami i partnerkami biznesowymi, tym częściej zostaje się zapamiętanym/zapamiętaną. Gdy do naszego otoczenia biznesowego dochodzi informacja o potrzebie posiadania, stworzenia czy kupienia produktu, który oferujesz, jest duże prawdopodobieństwo, że skierują poszukującą osobę właśnie do Ciebie.
Budując dobre relacje, budujesz dobre rekomendacje. Sympatia i stały kontakt sprawiają, że potencjalni klienci i klientki lub partnerzy i partnerki biznesowi będą o Tobie pamiętali.
Uczenie się od siebie nawzajem
Biznes nie stoi w miejscu. Razem z ludźmi, którzy go tworzą, stale się rozwija. Ważnym ogniwem jest wzajemna wymiana doświadczeń. Dzięki niej nabywa się wiedzy praktycznej popartej jednostkowym, realnym przykładem. Wymiana doświadczeń pozwala zmienić perspektywę, zauważyć nowe możliwości, ale również zyskać pewność w działaniu: „Jeśli to udało się mojej znajomej z branży, może i mnie się uda?”
Twoja sieć kontaktów może być cennym źródłem informacji i wiedzy na temat aktualnych trendów, najlepszych praktyk, nowych produktów i usług w branży. Współpraca z innymi osobami może pozwolić na zdobycie wiedzy od bardziej doświadczonych pracowników i pracowniczek oraz na naukę na błędach innych, co może przyspieszyć rozwój twojej kariery.
Pomoc w kryzysie
Gdy budujesz relacje ze swoimi partnerami i partnerkami biznesowymi oraz z klientami i klientkami – widujesz się z nimi, rozmawiasz czy mailujesz – otoczenie biznesowe wie, co się u Ciebie dzieje: w jakie aktywności się angażujesz oraz jakimi kierujesz się wartościami. Istnieje spora szansa, że gdy dowiedzą się oni o kryzysie w Twojej organizacji lub sam/sama ich o tym poinformujesz, nie pozostaną na niego obojętni i wyciągną do Ciebie pomocną dłoń. Powinno to oczywiście działać obustronnie.
Warto więc zjednywać sobie ludzi oraz w potrzebnych dla nich i możliwych dla Ciebie sytuacjach okazywać im wsparcie i zainteresowanie. Relacje biznesowe mogą być kołem ratunkowym w momencie kryzysu, którego nigdy nie jesteśmy w stanie całkowicie przewidzieć.
Widoczność na rynku pracy
Tworzenie relacji biznesowych pomaga w budowaniu swojego wizerunku i marki osobistej w branży. Dobrze zarządzana sieć kontaktów może zwiększyć Twoją widoczność i pozycję jako eksperta czy ekspertkę w swojej dziedzinie. Bądź więc aktywny/aktywna w swoim środowisku zawodowym, uczestnicz w branżowych eventach i otwieraj się na nowe znajmości. Możesz w ten sposób poznać innych profesjonalistów i profesjonalistki, z którymi wymienisz się doświadczeniami.
Niemniej podczas budowania relacji w biznesie niezwykle ważna jest autentyczność. Szukaj dlugoterminowych kontaktów, których podstwą jest wzajemne zainteresowanie. Dobre relacje są bowiem drogą do rekomendacji, które prowadzą nie tylko do pozyskania nowych klientów i klientek, ale także do zdobycia nowych możliwości zawodowych, takich jak awanse, oferty pracy czy udział w projektach.
Źródła:
- Artur Miernik, EY, Na czym polega networking i jak budować sieć kontaktów?
- Faktoria.pl, Skuteczny networking w budowaniu relacji biznesowych.
- Networking w Biznesie - Maciej Świerczyński, Dlaczego RELACJE są ważne w Twoim BIZNESIE - 3 najważniejsze powody.