Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Księgowość w BPO/SSC i trzy możliwe ścieżki kariery

W ramach firm z sektorów BPO/SSC możemy wyróżnić trzy najbardziej popularne działy: AP/AR/GL. O tym, co kryje się pod tymi skrótami i jakie predyspozycje kandydatów są pożądane na każdym ze stanowisk opowiada Angelika Kosierkiewicz, consultant BPO/SSC z Antal.
Akcja redakcyjna: Okiem eksperta
Kategoria: Wiadomości
18.06.2018

Wybór ścieżki zawodowej to jedna z najtrudniejszych decyzji w życiu młodego człowieka – właśnie dlatego zanim podejmiemy się konkretnej specjalizacji, powinniśmy dobrze poznać branżę i jej specyfikę. W ramach firm z sektorów Shared Services Centre (SSC) lub Business Process Outsourcing (BPO) wyróżnia się trzy najbardziej popularne działy w księgowości: Accounts Payable (AP), Accounts Receivable (AR) oraz General Leadger (GL). W ich obszarze rozróżnia się również poziomy stanowisk, które zależą od kwalifikacji i doświadczenia pracownika. Jak funkcjonują poszczególne działy? Jakie kompetencje powinien posiadać kandydat?

Accounts Payable, czyli dział Zobowiązań

Accounts Payable (AP), to inaczej dział Zobowiązań, który swoją pracę skupia głównie na procesowaniu oraz wprowadzaniu faktur zakupowych do systemu. Osoby pracujące w tym departamencie nie mają rozbudowanego kontaktu z Klientami bądź spółkami firmy.

Praca polega głównie na kontroli poprawności wprowadzanych danych. To z kolei zapewnia terminowość w wykonywaniu płatności za zakupione towary.

Accounts Receivable, czyli dział Należności

Przeciwieństwem działu AP jest dział Accounts Receivable (AP), czyli dział Należności. Kandydat, który wybrał AR, powinien biegle władać językiem obcym, ponieważ jednym z jego głównych obowiązków będzie częsty kontakt telefoniczny lub mailowy z Klientami bądź spółkami firmy.

Dział ten skupia się głównie na wystawianiu faktur sprzedażowych, kontroli i księgowaniu ich w systemie. W związku z koniecznością wyjaśniania niezgodności, które mogą się pojawiać, lub też uzgadnianiem sald, pracownicy tego departamentu powinni mieć łatwość nawiązywania kontaktów oraz asertywność w rozmowach telefonicznych.

General Ledger, czyli dział Księgi Głównej

Działem uważanym za dział ,,matkę” jest General Ledger - dział Księgi Głównej. W zależności od charakteru działalności firmy i zaawansowania procesów może on być bardziej lub mniej rozbudowany.

Podstawowymi obowiązkami Księgowego GL jest weryfikacja wszystkich faktur, sprawdzanie danych finansowych w systemie, uzgadnianie sald, dokonywanie przelewów bankowych, udział w zamknięciach miesiąca, kwartału, roku. W związku z bardzo szerokim spektrum działań pracownik tego departamentu stale współpracuje z pracownikami działów AP i AR, w celu poprawnego prowadzenia Księgi Głównej. Dodatkowo generuje dane i przygotowuje zestawienia w trakcie audytów, będąc jednocześnie najlepszym źródłem wiedzy dotyczącej stanu finansowego firmy.

Kwalifikacje, które warto posiadać

W zależności od preferowanego przez kandydatów stylu pracy, mają oni szansę na rozpoczęcie swojej kariery zawodowej w każdym z tych działów. Kluczowymi wymaganiami są:

  • znajomość języków obcych,
  • determinacja do pracy,
  • bardzo dobre przygotowanie do spotkania rekrutacyjnego.

W związku ze stopniem zaawansowania zakresu obowiązków Młodszy Księgowy najczęściej poszukiwany jest do działu AP lub AR, niemniej jednak wykształcenie ekonomiczne i znajomość języków obcych umożliwia absolwentom rozpoczęcie kariery zawodowej w Księdze Głównej.

Niezależnie od wybranego działu, poszerzanie kompetencji oraz rozwój kwalifikacji zawodowych jest nieodzownym czynnikiem towarzyszącym pracownikom w każdym dniu pracy, sprzyjającym w pięciu się po szczeblach kariery zawodowej oraz stawania się ekspertem w swojej branży.

Autor: Angelika Kosierkiewicz
Konsultant Antal

Posiada ponad 3-letnie doświadczenie w obszarze Human Resources, a od 2016 roku rozwija się w strukturach Antal. Specjalizuje się w rekrutacjach na stanowiska w obszarze bankowości oraz realizuje projekty z zakresu Finansów i Księgowości do firm z sektora SSC/BPO na terenie całej Polski. W Antal pełni również funkcję Key Account Manager dla klientów zlokalizowanych na Dolnym Śląsku oraz w Małopolsce.

Obecnie jest studentką Psychologii o specjalizacji Psychologia Biznesu. Dzięki swojej otwartości oraz wysoko rozwiniętym umiejętnościom komunikacyjnym nawiązuje partnerskie relacje zarówno z kandydatami, jak i klientami.

Zobacz również