Redakcja: CYBER Productivity to firma technologiczna, która zajmuje się outsourcingiem księgowości. Jaki jest profil Państwa działalności?
Anita Gołębiewska, CYBER Productivity: Jesteśmy spółką technologiczną, która tworzy narzędzia do automatyzacji księgowości. Automatyzacja księgowości pozwala zapamiętać decyzje nadzorujących je systemów, dzięki czemu gromadzą one wiedzę, którą potem wykorzystują w kolejnych operacjach. Firmom korzystającym z naszych rozwiązań pomagamy ciąć koszty obsługi księgowej.
W jakich zadaniach komputer - system, automat - może zastąpić księgowego i jest w tym tak samo dobry albo i lepszy?
Człowiek nie jest nieomylny. Nawet, gdy bardzo się stara - robi błędy. Komputer bezbłędnie przeniesie dane z jednego systemu do drugiego. Obecnie 80% czasu księgowego polega na przepisywaniu papierowego dokumentu do systemu księgowego. Jest to zajęcie czasochłonne, powoduje wiele błędów i nie wnosi wartości. Zmieniamy historię. Stworzyliśmy pierwszy w Europie system księgowy zintegrowany z bankiem mKsięgowość.
Dzięki automatycznej wymianie danych pomiędzy bankiem i księgowością, księgowy nie musi już wprowadzać danych ręcznie, oszczędza to czas i minimalizuje pomyłki do zera. Dziś użycie naszej technologii redukuje czas obsługi o około 65%.
Dążymy do tego, aby w przyszłości był to rząd wielkości 80% czasu. O taką liczbę możemy zmniejszyć poziom czasu obsługi Klienta, a tym samym wielkość zatrudnienia.
Czy elektroniczna księgowa się nie myli? Kto odpowiada za błędy, jeśli takie się pojawią?
Rewolucja księgowa właśnie się rozpoczyna. Systemy księgowe, ze względu na niski poziom integracji pomiędzy sobą, wymagają jeszcze wsparcia pracowników księgowości. Księgowe korzystają z automatyzacji, natomiast kontakt z Klientem cały czas pozostaje w ich rękach. Przy opcji obsługi księgowej realizowanej przez nas odpowiedzialność za księgowość w 100% ponosi nasza firma.
Jakimi zadaniami zajmuje się księgowa w Państwa firmie, jeśli wprowadzanie danych robi za nią system?
Dzięki zastosowanej technologii głównym zadaniem księgowej jest doradzanie i wspieranie Klientów. Zadaniem księgowej jest również udział w uczeniu systemu tak, aby w przyszłości mógł on samodzielnie poprawnie zaksięgować nowe rodzaje dokumentów.
W klasycznej księgowości obsługą księgowości firm zajmują się po prostu księgowi. Jak wygląda obsługa takiej zautomatyzowanej księgowości, jakich innych specjalistów Państwo zatrudniają?
Poza licznym zespołem księgowych zatrudniamy osoby odpowiedziane za skanowanie dokumentów i ich archiwizację. Prace te są wykonywane przez osoby nieposiadające wiedzy księgowej. Dodatkowo mamy zespół specjalistów help-desk, zespół obsługi Klienta, zespół techniczny, zespół utrzymania i rozwoju systemu.
Czy automatyzacja w księgowości to kierunek przyszłości? Czy obserwuje Pani zmiany w podejściu klientów do tego typu księgowości?
Obecnie coraz więcej osób decyduje się na obsługę księgową z dostępem on-line. Nowe pokolenie przedsiębiorców chętnie wykorzystuje nowoczesne technologie. Zmiany w zakresie raportowania do urzędów (obowiązki JPK) spowodowały duże zainteresowanie sprawdzonymi narzędziami informatycznymi, pozwalającymi na łatwą wysyłkę plików, wygodę i bezpieczeństwo.
Czy konkurencja w przypadku takiej automatycznej księgowości jest na rynku duża?
Konkurencja jest potrzebna. Motywuje nas do ciągłego rozwoju i ulepszeń. Na dzień dzisiejszy mKsięgowość jest jednym z nielicznych programów, które oferuje integrację bankowości i księgowości. Są już kolejne podobne rozwiązania, ale my idziemy dalej. Na dzień dzisiejszy Klienci mogą korzystać z lokalnej obsługi księgowej realizowanej z wykorzystaniem naszej technologii. Poza systemem - dodajemy osobę, z którą można się spotkać i porozmawiać. Mamy już ponad 30 biur rachunkowych, które korzystają z tego rozwiązania. Ilość współpracujących biur stale rośnie, co potwierdza, że takie rozwiązania są potrzebne.
Dziękuję za rozmowę.