Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Analityk biznesowy – rola, w której liczy się nie tylko wiedza finansowa

O pracy analityka biznesowego w dziale R&A (Reports and Analysis) rozmawiamy z Piotrem Bajdasem, Planning & Appraisal Managerem w Shell Business Operations.
Artykuł sponsorowany
Akcja redakcyjna: Szersze spojrzenie
Kategoria: Wiadomości
09.08.2018

Redakcja: Na dobry początek chciałabym zapytać, jaki jest Pana zakres obowiązków w Shell? Czym się Pan zajmuje?

Piotr Bajdas, Planning & Appraisal Manager w Shell Business Operations: Kieruję zespołem analityków finansowych, którzy w Krakowie wspierają inżynieryjne projekty wiertnicze m.in. w Holandii, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Iraku oraz Albanii.

Czy wobec tego Pana praca wymaga częstych podróży?

Ja osobiście rzadko odwiedzam miejsca wierceń. Natomiast członkowie naszego zespołu regularnie podróżują do tych krajów. Jest to niezbędne, gdyż pozwala nawiązać właściwe relacje z biznesem, który wspieramy. Spędzenie kilku dni z inżynierami bardzo pomaga w uzupełnieniu technicznej wiedzy na temat operacji wiertniczych. 

Jak wygląda Pana dzień pracy? Czy każdy przebiega podobnie?

Podobnie jak wiele innych osób, dzień rozpoczynam i kończę od sprawdzenia korespondencji mailowej. Potem z reguły następuje cykl spotkań ze współpracownikami z Krakowa oraz z krajów wspieranych przez nasz zespół. Codziennie przeznaczam też kilka godzin na analizę danych finansowych lub przygotowanie się do ważnych spotkań, które mnie czekają w nadchodzących dniach. W okresie sprawozdawczym mój kalendarz zdominowany jest przez czytanie, przygotowanie i omawianie raportów dla dyrektorów działu, który wspiera nasz zespół.

Ilu analityków biznesowych pracuje w Shell? Czy każdy ma podobne obowiązki, czy są może jakieś specjalizacje?

Dział Reports and Analysis (R&A) w Shell zatrudnia ponad 2000 osób w kilku lokalizacjach, przede wszystkim w Polsce, Indiach i Malezji. Analitycy w R&A wspierają właściwie wszystkie obszary działalności biznesowej Shell: eksploracyjną, wydobywczą, rafineryjną oraz detaliczną. W ramach tych obszarów działalności wyodrębniliśmy procesy finansowe i zespoły analityczne, zajmujące się księgowością, zarządzaniem cash flow, sprawozdawczością zarządczą czy finansową.

Jaka była Pana ścieżka kariery?

Pracę w Shell rozpocząłem 10 lat temu. Przez ten czas co 2-3 lata zmieniałem stanowiska pracy. Tak częste zmiany z jednej strony wymagały ode mnie szybkiego dostosowania się do zmieniających się wymagań, ale z drugiej – dały mi też okazję, do tego, by wiele się nauczyć i lepiej poznać firmę. Pracowałem w różnych obszarach finansów: sprawozdawczości finansowej, sprawozdawczości grupowej oraz kierowałem działem kontrolerów finansowych. W tym czasie, mniej-więcej, 2 lata spędziłem również w holenderskich spółkach Shell.

Czy ścieżka Pana kariery była jasno zaplanowana?

Staram się określać, co chcę osiągnąć na obecnym stanowisku i nad jakimi umiejętnościami muszę pracować, by móc tym zamierzeniom sprostać. Poza tym regularnie omawiam z przełożonym plany zawodowe w perspektywie 2-4 lat i sposoby na ich realizację. 

Jakie cechy charakteru lub inne predyspozycje powinien mieć analityk biznesowy? 

Moim zdaniem, szczególnie ważne są następujące umiejętności:

  • Ciekawość, by dobrze zrozumieć kontekst biznesowy.
  • Umiejętność analitycznego i syntetycznego myślenia, by z dużej ilości danych i informacji wyselekcjonować rzeczy istotne dla odbiorców.
  • Umiejętność komunikacji, by móc w jasny sposób przedstawić wyniki swojej pracy odbiorcom, którzy często nie mają wiedzy z obszaru finansów.

Oczywiście należy też posiadać bardziej niż podstawową wiedzę o finansach, sprawozdawczości, ekonomii, by być wiarygodnym w oczach partnerów biznesowych.

Czy jest jakaś droga, którą poleciłby Pan młodemu człowiekowi, który marzy o pracy jako analityk biznesowy? Co warto studiować? Jak dobrze rozpocząć karierę w tym kierunku?

Nie ma jednej ścieżki akademickiej, którą szczególnie mogę polecić. W naszym dziale pracują osoby zarówno po kierunkach technicznych, jak i finansach czy ekonomii. Owszem, wiedza finansowa jest niezbędna, ale można ją też nabyć lub uzupełnić w formie kursów ACCA lub CIMA po innych studiach kierunkowych.

Studentów zachęcamy, by wzięli udział w wakacyjnych praktykach. Najlepsi mają szansę pozostać w firmie po ich ukończeniu.

Na co szczególnie zwracają Państwo uwagę, gdy przeglądacie Państwo CV kandydatów aplikujących na stanowisko analityka biznesowego?

Liczą się przykłady doświadczenia, które świadczą o bliskiej współpracy z biznesem i dokonaniach w tym obszarze. Równie ważna jest także różnorodność doświadczenia, ponieważ w swojej pracy spotykamy się zarówno z problemami dotyczącymi zarządzania projektami, jak i zapasami, zadaniami podatkowymi, zagadnieniami z pogranicza HR oraz kontroli kosztów.

Czy analityk biznesowy w Shell ma wytyczoną ścieżkę kariery? Jak ona przebiega?

Tak, w każdym dziale jasno określamy zakres kompetencji potrzebnych na poszczególnych stanowiskach. W moim dziale są dwa podstawowe stanowiska analityczne, poza tym stanowiska kierownicze oraz starszych analityków finansowych. Ścieżka awansu może przebiegać dwojako, w zależności od aspiracji danej osoby: w ramach stanowisk specjalistycznych lub liderskich.

Jak Shell wspiera rozwój zawodowy analityków biznesowych?

Rozwój zawodowy analityków biznesowych (jak i innych pracowników) w Shell przebiega według zasady: 70 / 20 / 10, która sprowadza się do tego, że 70% rozwoju każdego pracownika powinno nastąpić przez codzienną pracę, podejmowanie nowych zadań i wyzwań. 20% – przez coaching, uczenie się od współpracowników i pracę z przełożonym. Pozostałe 10% to formalne szkolenia, typu kursy przygotowawcze do ACCA i CIMA.

Czy praca analityków biznesowych zmienia się na przestrzeni lat? W którym kierunku idzie? Czy obserwuje Pan jakieś tendencje w swoim zawodzie?

Coraz większy nacisk kładzie się na umiejętność właściwego czytania danych, ich interpretowania i prezentacji. Mniej ważne stają się umiejętności księgowe, ponieważ same procesy księgowe często się zautomatyzowane.

Zmieniają się też narzędzia. Arkusze kalkulacyjne powoli tracą na popularności na rzecz hurtowni danych i środowisk analitycznych w systemach ERP. Oprócz wiedzy typowo finansowej, przydatna staje się znajomość zagadnień z pogranicza IT oraz komunikacji, negocjacji, do tego umiejętność wizualizacji danych czy logicznego myślenia i wyciągania wniosków.

I na koniec, czy mógłby Pan powiedzieć, jakie są, Pana zdaniem, największe zalety tej pracy?

Praca analityka biznesowego to szansa na świetne poznanie biznesu, który się wspiera. Różnorodność zadań, zmienność projektów i wyzwań pozostawia niewiele miejsca na monotonię w pracy. Łatwo jest też połączyć to, czym się zajmujemy z pozytywnym wpływem, jaki wywieramy na kondycję i konkurencyjność firmy a bliski kontakt z kadrą kierowniczą wysokiego szczebla, przynosi wiele okazji do nauki od najbardziej doświadczonych osób w naszej organizacji.

Dziękuję za rozmowę. 

Tekst powstał w ramach akcji Szersze spojrzenie, którą KarierawFinansach.pl realizuje wspólnie z Shell Business Operations. Polecamy też pozostałe teksty, które dotyczą pracy w Shell:

Ekspert: Piotr Bajdas
Finance Planning & Appraisal Manager Shell Business Operations

Od 10 lat związany z Shell Business Operations, gdzie pracował na różnych stanowiskach eksperckich i kierowniczych. Obecnie kieruje zespołem analityków finansowych, wspierających operacje wiertnicze w Shell.

Autor: Karolina Zdunowska
Redaktor naczelna Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.

Zobacz również