Agent ubezpieczeniowy to osoba, z którą kontaktują się klienci indywidualni oraz przedstawiciele małych i średnich firm zainteresowani zakupem produktów ubezpieczeniowych. Jaki powinien być idealny doradca? Jakie powinien mieć cechy, by mógł przekonać do danej oferty nawet tych najbardziej opornych klientów? Obraz idealnego doradcy ubezpieczeniowego wyłania się z wyników badania „Dobry Agent. Dobry Doradca” przygotowanego przez MetLife.
Wybór agenta. Nie ma przypadków
W czasach, kiedy coraz więcej spraw załatwia się przez internet, ciekawostką może być to, że wyboru agenta ubezpieczeniowego drogą elektroniczną dokonuje tylko 17% ankietowanych. Najczęściej Polacy poszukują agentów, prosząc znajomych o rekomendację – aż 61,5% klientów decyduje się na współpracę z konkretnym doradcą tylko dlatego, że znajomi lub rodzina pozytywnie ocenili jego pracę. Blisko 19% osób decyduje się na współpracę z konkretnym agentem po tym jak on sam bezpośrednio skontaktował się z nimi.
Oto najważniejsze aspekty, które decydują o wyborze agenta ubezpieczeniowego przez klientów:
- uczciwość i transparentność podczas przedstawiania warunków umowy (ceni to sobie aż 97,2% badanych, przy czym aż 64,4% uznało, że jest to czynnik bardzo ważny lub najważniejszy),
- fachowa wiedza na temat finansów i ubezpieczeń (cecha została wskazana przez 94,3% ankietowanych),
- pomoc w określeniu, jakiego ubezpieczenia potrzebujemy (91% badanych uznało ten czynnik za ważny),
- jasne wyjaśnienie warunków umowy i znaczenia trudnych słów i pojęć (90,4% ankietowanych zwraca na to kryterium uwagę, a co druga osoba (54,1%) uważa, że czynnik ten jest ważny lub nawet bardzo ważny),
- przygotowanie najlepszej dla nich oferty (odpowiedziało tak 89,2% ankietowanych, z czego 52,8% uznało to za czynnik bardzo ważny lub najważniejszy).
Podobno ideałów nie ma, ale...
...zawsze można dążyć do tego, by być dobrym czy doskonałym w tym, co się robi. Dlatego, jeśli naszymi czytelnikami są agenci ubezpieczeniowi, powinni wziąć pod uwagę następujące rekomendacje.
Klienci zapytani o oczekiwania wobec agentów ubezpieczeniowych, wskazali następujące cechy:
- szczerość – 63,5% oczekuje, że ich doradca w sposób jasny przedstawi im zalety i wady prezentowanej oferty,
- indywidualne podejście – 49,5%,
- cierpliwość podczas wyjaśniania wszelkich wątpliwości – 37,9%,
- wzbudzenie poczucia zaufania – 40,7%,
- zainteresowanie osobistą sytuacją klienta – 26,5%,
- empatia – 15,3%.
Badanie wykazało też, że Polacy nie tylko doceniają pracę agentów ubezpieczeniowych, lecz także w dużej mierze darzą ich zaufaniem. Zdecydowana większość, bo prawie 85% biorących udział w badaniu, przyznaje, że ufa swojemu agentowi ubezpieczeniowemu, a tylko 1,6% ankietowanych deklaruje brak zaufania (wybierając odpowiedź: „raczej nie”). Bez zbudowania relacji doradca-klient opartej na zaufaniu, trudno byłoby klientowi uwierzyć w szczere intencje agenta.
Źródło: Raport "Dobry Agent. Dobry Doradca", MetLife, 2020.