Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

7 pytań, jakie powinien zadać sobie każdy CFO

Jak stać się strategiem-pragmatykiem i umiejętnie identyfikować możliwości tworzenia dodatkowej wartości w pionie finansowym? Dr Ajit Kambil, szef globalnego zespołu badawczego Deloitte dzieli się doświadczeniami zebranymi w toku realizacji programu CFO T
Akcja redakcyjna: Okiem eksperta
Kategoria: Wiadomości
14.11.2013
Rola dyrektora finansowego nieustannie zmienia się, poszerza się zakres jego zadań oraz wyzwań. W publikowanej rozmowie dr Ajit Kambil, globalny dyrektor odpowiedzialny za badania prowadzone przez Deloitte w ramach programu dla dyrektorów finansowych (CFO Program) wyjaśnia, jakie cechy i umiejętności pozwalają wejść w rolę strategicznego dyrektora finansowego. Czerpiąc ze swoich doświadczeń zebranych w toku prowadzenia programu Deloitte CFO Transition Lab™ w USA i na świecie, ekspert wyjaśnia, jak stać się strategiem-pragmatykiem i jak skutecznie identyfikować możliwości tworzenia dodatkowej wartości w pionie finansowym.

Nie wystarczy tu bowiem znajomość najnowszych strategii czy teorii. Konieczne jest wypracowanie postawy umożliwiającej zadawanie odpowiednich pytań, dotyczących aktualnej pozycji firmy, identyfikowania pojawiających się trudności, a następnie wskazywania odpowiednich działań, które będą przekładać się na poprawę wyników. Niektórzy dyrektorzy finansowi mają naturalne predyspozycje do przyjmowania takiej postawy, niektórzy potrzebują tę postawę w sobie rozwinąć. A najlepszym, zdaniem eksperta, ćwiczeniem jest zmierzenie się z siedmioma poniższymi pytaniami:
  • Jak firma chce się rozwijać; czy planuje fuzje i przejęcia, czy stawia na wzrost organiczny; czy będzie tworzyć nowe produkty, czy stawia na wprowadzenie już posiadanych na nowe lub istniejące rynki?
  • Jakie ograniczenia najbardziej spowalniają rozwój firmy i w jaki sposób można je przezwyciężyć?
  • Przed jaką największą niewiadomą stoi firma i co można zrobić, by skutecznie przygotować się na to wyzwanie?
  • Kiedy zyski są niepewne, w jakim obszarze firma wydaje najwięcej?
  • Czy w Twojej opinii cele rozwojowe i finansowe firmy są wystarczająco ambitne?
  • Co może zakłócić działanie firmy i w jaki sposób dział finansów może reagować na te problemy?
  • Co Twoim zdaniem firma powinna przestać robić?
Wszystkie wymienione wyżej pytania pomagają dyrektorom finansowym określić strategiczne możliwości istniejące w firmie, ale jest to dopiero początek. Jak podkreśla ekspert osiągnięcie sukcesu nie jest możliwe, gdy działamy w pojedynkę. Kluczowa jest rozmowa i współpraca z innymi działami. Punktem wyjścia do niej mogą być zaprezentowane wyżej pytania. Odpowiedzi na nie będą z pewnością interesujące dla prezesa, jak i osób, które zarządzają poszczególnymi działami w firmie.


Polecamy: 

Badanie CFO: Szukanie nowych szans czy unikanie ryzyka? Podziel się opinią.
Trwa V edycja badania Deloitte CE CFO Survey – badania opinii Dyrektorów Finansowych firm działających w Europie Środkowej na temat oceny obecnej sytuacji gospodarczej i jej wpływu na strategie przedsiębiorstw.

Podziel się opinią i już teraz weź udział w badaniu na stronie: www.deloitte.com/pl/cfosurvey

Zobacz również