Analizy i badania ekspertów pokazują, że rok 2016 będzie dla rynku pracy okresem dynamicznego rozwoju. Warto już teraz zastanowić się, czy przygotowane strategie personalne będą adekwatne do potrzeb rozwojowych przedsiębiorstw oraz czy spotkają się z uznaniem obecnych i przyszłych pracowników.
Centra usług wspólnych
Obszar obsługi procesów i usług biznesowych (BPO/SSC) to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów w Polsce. Nasz kraj zajmuje pierwsze miejsce w regionie Europy Środkowej i Wschodniej, plasując się w czołówce światowej pod względem wielkości rynku usług dla biznesu. Co więcej, każdego roku obserwujemy około 20-procentowy wzrost tego sektora. Na przestrzeni kilku ostatnich lat zanotowano podwojenie zatrudnienia w SSC/BPO, a liczba zatrudnionych w tym obszarze sięgnie w 2016 roku 170 tysięcy osób.
– Centra usług wspólnych będą powstawać już nie tylko w głównych miastach, ale także w mniejszych ośrodkach, które coraz skuteczniej promują oferowane przez siebie możliwości i zabiegają o nowe inwestycje. Rozwijać się też będą firmy już działające na polskim rynku. Nasi profesjonaliści zdobyli zaufanie i międzynarodową renomę, dlatego przenoszone są do Polski coraz bardziej zaawansowane procesy, często tzw. end to end – wyjaśnia Leszek Kurycyn, Randstad Professionals Operations Director.
Rynek SSC/BPO będzie nadal bardzo dobrym miejscem dla osób rozpoczynających karierę zawodową. Średnia wieku osób zatrudnionych w sektorze, która wynosi 30–35 lat. Jednocześnie sektor będzie potrzebował coraz więcej ekspertów i będzie coraz częściej sięgał po pracowników, którzy z sektorem BPO/SSC do tej pory nie byli bezpośrednio związani.
Jedną z najistotniejszych kompetencji, którą powinny rozwijać osoby chcące swoją przyszłość zawodową związać z tym sektorem, jest znajomość języków obcych. Jak wyjaśnia Katarzyna Potrzuska, Randstad Finance Team Leader:
– Centra działają na skalę międzynarodową. Szacuje się, że średnia liczba języków używanych w jednym centrum, to 8, ale są i takie miejsca, gdzie używa się 40 języków. Stąd znajomość języka angielskiego jest konieczna, a w bardzo wielu przypadkach wymagana jest również znajomość drugiego języka obcego.
Zatrudniając nowych pracowników, centra usług wspólnych będą miały spory wpływ na tradycyjne działy finansowe w firmach spoza branży SSC/BPO. W obu przypadkach spowoduje to wzrost wynagrodzeń i zrodzi konieczność zadbania o obszar działań employer branding, zarówno by przyciągnąć potencjalnych kandydatów, ale też zatrzymać obecnych, utalentowanych pracowników.
IT
Rok 2015 kończmy z kolejnym pobitym rekordem wzrostu branży IT. Naszymi atutami są konkurencyjna wysokość wynagrodzeń, duży potencjał liczby kandydatów i wysokie kompetencje techniczne. Jacek Witkowski, Senior IT Talent Hunter & National Manager Technologies wskazuje:
– Zagraniczne koncerny inwestują w nearshoring w Polsce, gdyż nasi specjaliści IT są cenieni za rzetelność, zadaniowe podejście, wysokie kompetencje i skuteczność w realizacji projektów w obszarze wsparcia użytkowników, utrzymania oprogramowania oraz badań i rozwoju. Jednymi z najbardziej poszukiwanych specjalistów są DevOps, czyli osoby łączące w swoich kompetencjach sumienność i odpowiedzialność przy utrzymaniu oprogramowania wraz z dużymi kompetencjami rozwojowymi.
Leszek Kurycyn podsumowuje: – Branża IT od wielu lat rozwija się niezwykle dynamicznie i ten trend się w 2016 nie zmieni. Specjaliści z tego obszaru są niezmiennie poszukiwani i wciąż jest ich za mało w stosunku do potrzeb rynku. Należy się spodziewać powiększającej się wśród pracodawców konkurencji o kandydatów posiadających unikalne kompetencje, co w rezultacie może przyczynić się do wzrostu wynagrodzeń.
- Randstad Polska
- Raporty Randstad
- Raport płacowy Randstad Polska
- Raport płacowy Randstad Polska 2016
- Wynagrodzenia outsourcing
- Wynagrodzenia outsourcing 2016
- Wynagrodzenia BPO/SSC
- Wynagrodzenia BPO/SSC 2016
- Ile płacą centra biznesowe
- Płace sektor BPO/SSC
- Płace sektor BPO/SSC 2016
- Płace outsourcing
- Płace outsourcing 2016
- Wynagrodzenia specjalistów outsourcing