Celem badania 2022 State of Remote Work było zrozumienie, jak zmienia się i ewoluuje praca zdalna, a także czego oczekują od niej pracownicy w przyszłości. Wyniki są jasne. Większość poleciłaby innym pracę zdalną i chętnie będzie ją kontynuować.
Pozytywne doświadczenie
97% respondentów poleciłoby pracę zdalną innym, a tyle samo chciałoby ją kontynuować.
W badaniu zapytano osoby pracujące o stosunek do pracy zdalnej. Jak się okazuje, większość – 61% – ma z nią pozytywne doświadczenie. 29% pracowników uznało pracę zdalną jako korzystną do pewnego stopnia, natomiast 9% uważa ją jako neutralne doświadczenie, a tylko 1% jako doświadczenie nieco negatywne. Pozytywne nastawienie do pracy zdalnej można wiązać z faktem, że 93% pracowników twierdzi, że ich organizacja ufa im podczas wykonywania pracy w takiej formie.
Zalety pracy zdalnej
Elastyczność pozostaje nadal główną korzyścią pracy zdalnej. Dwie najważniejsze zalety tej formy pracy wymieniane przez pracowników nie są więc zaskakujące:
67% wskazywało elastyczność w sposobie spędzania czasu, a 62% mówiło o elastyczności związanej z wyborem miejsca wykonywanej pracy.
Szczególnie interesujące są korzyści, które idą nieco dalej: czas zyskujemy na dojazdach, a zdalna praca oferuje możliwość swobodnego wyboru miejsca zamieszkania. Co więcej, ważną kwestią wydają się kwoty zaoszczędzone dzięki pracy zdalnej. Najbardziej oczywistymi przykładami są dojazdy do biura oraz pieniądze wydane na posiłki. Z pracą zdalną prawie całkowicie eliminujemy codzienne podróże do biura (być może z wyjątkiem rzadkich okoliczności) oraz zyskujemy możliwość przygotowania obiadu w domu.
Praca zdalna może być również znacząca dla osób, których pojawienie się w biurze jest z góry utrudnione. 44% respondentów, którzy zidentyfikowali się jako cierpiący na przewlekłą niepełnosprawność lub chorobę, wymieniło swoją sytuację osobistą jako powód, dla którego zdecydowali się na elastyczną pracę zdalną. 76% pracujących rodziców/opiekunów zadeklarowało to samo.
Ułatwienie czy utrudnienie rozwoju?
Społeczność osób pracujących zdalnie wydaje się być podzielona co do tego, czy praca zdalna może zaszkodzić, czy też pomóc w rozwoju kariery. Niektórzy dyrektorzy wyrazili obawy, że praca zdalna powstrzymuje pracowników – zwłaszcza młodszych – przed nawiązywaniem kontaktów i uczeniem się od innych, co natomiast naturalnie dzieje się podczas pracy w biurze. Większość respondentów (55%) nie uważa jednak, że rozwój kariery jest trudniejszy dla pracowników zdalnych. 14% twierdzi, że praca zdalna ułatwia rozwój kariery, a 41%, że forma pracy nie ma na to żadnego wpływu.
Wady pracy zdalnej
Pomimo wszechobecnego pozytywnego nastawienia do pracy zdalnej, ludzie mają obawy związane z poczuciem więzi ze współpracownikami. Odłączenie i samotność to dwa wskazywane problemy. Jednocześnie oba wykraczają poza zwykłą pracę zdalną i mogą odzwierciedlać złożone trudności, również spowodowane pandemią, które wpływają na jakość naszych interakcji społecznych. Dzięki pracy biurowej relacje są podtrzymywane na bieżąco dzięki możliwej spontaniczności. W przypadku pracy zdalnej może dziać się tak samo, z tą różnicą, że ludzie mogą być rozproszeni na całym świecie, a chęci budowania życia społecznego muszą być cały czas aktywne.
Według wyników raportu 52% osób, które rozpoczęły pracę zdalną z powodu covid-19, czuje się mniej związana ze swoimi współpracownikami. Pozostałe 48% ankietowanych twierdzi, że albo nie miało to żadnego wpływu na ich relacje zawodowe (30%), albo dzięki zdalnej formie się one polepszyły (18%).
Zaburzony work-life balance?
Jedną z obaw przejścia na zdalną formę pracy jest to, że w konsekwencji pracownicy są zmuszeni pracować większą liczbę godzin. Wydaje się, że praca zdalna może więc rozmywać granicę miedzy życiem prywatnym a zawodowym. Co o tym mówią liczby? 40% respondentów stwierdziło, że pracuje więcej, odkąd rozpoczęło pracować zdalnie. Jednak 20% uważa, że pracuje mniej, a kolejne 40%, że liczba godzin nie uległa zmianie. Wyniki nie są więc jednoznaczne, a kwestie organizacji pracy warunkują indywidualne czynniki.
Gdzie ludzie chcą pracować?
Luksus wyboru miejsca pracy jest kluczową zaletą pracy zdalnej. W raporcie zapytano respondentów, gdzie woleliby pracować, gdyby pandemia skończyła się dzisiaj. Nieco ponad połowa 59% twierdzi, że chciałaby przede wszystkim pracować w domu, a 41% chce pracować w jeszcze innych lokalizacjach. Ta zmiana może być konsekwencją chęci podróżowania wywołanej przez pandemię, ale również wynikiem zwiększonej świadomości i dostępu do przestrzeni coworkingowych na żądanie.
Co więcej, większość osób – 62% – twierdzi, że jest bardziej podekscytowana swoją pracą, odkąd pandemia zmusiła je do rozpoczęcia pracy zdalnej.
Źródło: Raport 2022 State of Remote Work.