W corocznym badaniu Antal „Najbardziej pożądani pracodawcy” nie ma propozycji odpowiedzi – w pytaniu o najbardziej pożądanego pracodawcę respondenci mogą wskazać dowolną organizację działającą na polskim rynku. 71 laureatów wybranych głosami ponad 3300 specjalistów i menedżerów ma zatem powody do zadowolenia. Ich marki należą do tzw. top of minds, czyli firm, które przychodzą Polakom na myśl spontanicznie, bez dodatkowych sugestii.
– Polacy wiedzą, która organizacja może spełnić ich potrzeby, ale też potrafią swój wybór umotywować. Co więcej, coraz częściej podejmują takie działania, by ich pożądany pracodawca nie był tym potencjalnym, a po prostu – obecnym – komentuje Artur Skiba, prezes Antal. Dla pracodawców oznacza to konieczność ciągłej i jakościowej ewaluacji oferowanych standardów. Nie jest to możliwe bez uważnego wsłuchania się w głosy pracowników, zarówno obecnych, jak i potencjalnych.
Skąd ich znamy?
Wśród źródeł wiedzy o firmie najważniejsze są publikacje medialne w prasie, radiu, telewizji i internecie, które wskazało 42% badanych, opinie zamieszczane w sieci (41%) i znajomi pracujący w danej firmie – 35%. W znacznie mniejszym stopniu na świadomość i opinię wpływają oceny znajomych niepracujących w danej firmie (11%) lub materiały dystrybuowane przez organizację (10%). Pozostałe źródła wiedzy na temat firm to własne doświadczenie („Pracuję w tej firmie” 9%, „Jestem byłym pracownikiem tej firmy” 7%) i wreszcie targi pracy – te mają znaczenie jedynie w 3%.
Wyniki badania wskazują na rosnącą rolę mediów, zarówno tradycyjnych, jak i nowoczesnych, w kształtowaniu wizerunku marki pracodawcy. Jest to ważny sygnał dla pracodawców, pokazujący wagę trafnej komunikacji firmy.
Pożądany – czyli jaki?
Trzy najistotniejsze silne strony pożądanych pracodawców to wielkość i prestiż firmy, styl zarządzania i kultura organizacyjna oraz innowacyjność. Tylko nieco mniej ważne są: wysokość wynagrodzenia, możliwości szkolenia, stabilność zatrudnienia oraz możliwość awansu. Stosunkowo mniej istotne, choć nadal ważne, są benefity, work-life balance i lokalizacja firmy.
W porównaniu do poprzednich edycji badania widoczny jest trend bardziej kompleksowego analizowania przez specjalistów i menedżerów zarówno atmosfery, jak i warunków pracy. Respondenci nie wskazują już pojedynczych wyróżników i chcą pracować w firmach, które o ich dobrostan dbają holistycznie.
– Pracownicy są coraz bardziej świadomi zróżnicowania czynników, które są predykatorami wyższych standardów i jakości samej pracy. Chociaż na szczycie listy nadal są cechy związane z niepowtarzalnością firmy, widoczny jest wzrost istotności wszystkich kryteriów, w tym także podstawowych warunków pracy, takich jak wysokość wynagrodzenia czy benefity – zauważa Małgorzata Pukropek, menedżer Antal HR Consulting. – W praktyce oznacza to, że pracodawcy, którzy próbują budować swoją przewagę, np. oferując niestandardowo wysokie zarobki, kosztem złej atmosfery w pracy lub braku równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, nie będą w oczach pracowników atrakcyjni. I odwrotnie – doskonała opinia o firmie nie skusi pracowników, jeżeli renoma nie idzie w parze z godnymi warunkami pracy.
Najbardziej pożądani w swoich branżach
Specjaliści i menedżerowie wytypowali najbardziej pożądanych pracodawców w 16 branżach. Przyjrzyjmy się wskazywanym przez nich pracodawcom w kategoriach bankowość, centra usług wspólnych i outsourcingu SSC/BPO, doradztwo oraz ubezpieczenia.
Bankowość
ING Bank Śląski 23%
PKO Bank Polski 9%
Citi Bank Handlowy 8%
Alior Bank 7%
Bank Zachodni WBK 7%
Przyjazna kultura pracy, nowoczesne środowisko oraz możliwości rozwoju w jednym z wielu obszarów organizacji, a także wspomniana stabilność to magnes na talenty sektora bankowego.
Centra usług wspólnych i outsourcingu SSC/BPO
McKinsey 11%
Credit Suisse 10%
Shell 10%
Cisco 9%
HSBC 9%
State Street 6%
Poza dynamicznym rozwojem sektora, warto zwrócić uwagę również na mniej oczywiste kwestie, które okazują się kluczowe dla potencjalnych kandydatów. McKinsey przyciąga pracowników nie tylko prestiżem największej firmy konsultingowej na świecie, ale także ciekawie prowadzonym i budującym zaangażowanie procesem rekrutacyjnym, który pozwala na poznanie firmy oraz ludzi, z którymi kandydat będzie na co dzień pracować.
Prognozy dla sektora SSC/BPO są bardzo optymistyczne, więc można się spodziewać kolejnych firm, które zdecydują się na otwarcie centrum usług wspólnych w Polsce, dlatego budowanie wizerunku firmy powinno stać się priorytetem wszystkich tych pracodawców.
Pracodawców z tego sektora wyróżnia elastyczne podejście do procesu rekrutacyjnego, a także budowanie zaangażowania obecnych pracowników. Fundamentalne dla budowy wizerunku pracodawcy są także: szerokie podejście do obsługiwanych procesów, możliwości rozwoju, szkoleń i zdobywania międzynarodowych certyfikatów, lekcje języków obcych, czy możliwości pracy z domu lub w elastycznym wymiarze godzin.
Doradztwo
Deloitte 18%
EY 17%
PwC 14%
Accenture 12%
Demografia i zmiana pokoleniowa na rynku pracy oraz sytuacja rynku pracownika wpływają na zmniejszenie zainteresowania kandydatów pracą w sektorze usług profesjonalnych. Wyzwaniem pracodawców z tej branży staje się nie tylko pozyskanie do pracy kandydatów, ale ich zaangażowanie w pracę i utrzymanie w strukturach organizacji, mimo jasno zdefiniowanej ścieżki awansu, sukcesywnie rosnącego wynagrodzenia, bogatego wachlarza benefitów i prestiżu dużych korporacji.
Ubezpieczenia
PZU 21%
Warta 10%
Aviva 8%
Ergo Hestia 7%
Hasłem roku 2016 dla sektora ubezpieczeniowego mogłaby być kurcząca się liczba kluczowych graczy na rynku, związana z fuzjami i przejęciami wśród ubezpieczycieli. Ruchy związane z merge’ami doprowadziły do przeprowadzenia przez wielu ubezpieczycieli zwolnień grupowych, w konsekwencji czego borykamy się na sektorowym rynku rekrutacyjnym z nadpodażą kandydatów.
Badanie "Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów" zostało przeprowadzone metodą CAWI oraz CATI w terminie 14 listopada 2016 r. – 26 stycznia 2017 r. W badaniu wzięło udział 3303 specjalistów i menedżerów z całego kraju. Badanie było anonimowe.