Oczekiwania specjalistów i managerów stają się wyższe z roku na rok, a pracodawcy próbują sprostać ich wymaganiom. Raport Antal "Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy" dostarcza nam wiele informacji związanych z ich sytuacją na rynku pracy.
Sytuacja zawodowa
Aż 60% specjalistów i managerów odczuło poprawę swojej sytuacji zawodowej.
Jest to wzrost o 11 punktów procentowych w porównaniu z poprzednim rokiem. Dzięki temu zauważamy poprawę pozycji pracowników na rynku pracy.
Czy badani odczuli poprawę dotyczącą ich sytuacji zawodowej w ciągu ostatniego roku?
- Zdecydowanie tak (25%)
- Raczej tak (35%)
- Raczej nie (23%)
- Zdecydowanie nie (8%)
- Trudno powiedzieć (9%)
Nowa praca
Specjaliści i managerowie otrzymują średnio 9 ofert pracy rocznie, a liczba zaproszeń do procesów rekrutacyjnych wciąż rośnie.
Osoby w finansach i księgowości w 2018 roku otrzymały średnio 9 ofert pracy.
Znalezienie pracy adekwatnej do kompetencji i oczekiwań pracownika jest nie lada wyzwaniem. Ile czasu zdaniem badanych zajęłoby im znalezienie odpowiedniej pracy:
- mniej niż 1 miesiąc (12%),
- 1 miesiąc – mniej niż 3 miesiące (39%),
- 3 miesiące – mniej niż 6 miesięcy (29%),
- powyżej 6 miesięcy (20%).
Co ciekawe, ponad połowa badanych pracowników stwierdza, że jest w stanie znaleźć nową pracę w mniej niż 3 miesiące. W tej kwestii również zauważamy wzrost o 6 punktów procentowych w stosunku do ubiegłego roku. Jednak coraz mniej specjalistów i managerów aktywnie poszukuje pracy.
Jakie jest nastawienie respondentów do zmiany pracy?
- Aktywnie dążę do zmiany pracy (przeglądam i odpowiadam na ogłoszenia) – 28%.
- Nie szukam pracy, lecz nie ignoruję trafiających do mnie propozycji zawodowych – 65%.
- Nie szukam pracy i ignoruję propozycje, które otrzymuję – 7%.
Powody zmiany pracy zależą od indywidualnych potrzeb specjalistów i managerów. Niektóre z nich, mimo upływu lat, niezmiennie pozostają na czele listy, np. wyższe wynagrodzenie. Tabela pokazuje, jakie aspekty są ważne dla pracowników w trakcie poszukiwania nowej drogi zawodowej.
Co ostatnim razem skłoniło specjalistów i managerów do zmiany pracy? | |
---|---|
Bardziej atrakcyjne możliwości rozwoju kariery | 45% |
Wyższe wynagrodzenie | 44% |
Złe zarządzanie w organizacji | 43% |
Zła atmosfera w organizacji | 33% |
Niejasna ścieżka awansu lub jego brak przez dłuższy czas | 30% |
Problemy z komunikacją z bezpośrednim przełożonym | 24% |
Chęć zmiany ścieżki kariery | 22% |
Podwyżki
Większość specjalistów i managerów otrzymała w ubiegłym roku podwyżkę. Jest to konsekwencja rosnących oczekiwań pracowników. Co ciekawe, na rynku pracy wzrasta udział wysokich podwyżek i są one coraz częściej zauważalne.
Odpowiedzi ankietowanych pracowników dotyczące otrzymanych w ubiegłym roku podwyżek:
- wysoka, czyli powyżej 20% (15% badanych),
- przeciętna, czyli między 6 a 20% (29% badanych),
- niska, czyli między 1 a 5% (21% badanych),
- nie otrzymałem/otrzymałam podwyżki (35% badanych).
Oferta pracy
Najważniejszym powodem zmiany pracy przez specjalistów i managerów jest wyższe wynagrodzenie. Zdaniem ankietowanych jest to również najbardziej pożądana informacja, która powinna znajdować się w ofercie nowej pracy.
Co według specjalistów i managerów powinna zawierać oferta pracy, aby zdecydowali się ją rozważyć? | |
---|---|
Wynagrodzenie wyższe od dotychczasowego | 75% |
Umowa o pracę | 54% |
Elastyczne godziny pracy | 49% |
Dogodna lokalizacja lub dobra komunikacja | 47% |
Ceniona przez nich marka pracodawcy | 41% |
Atrakcyjne narzędzia pracy (laptop, telefon, samochód) | 37% |
Jasno określone warunki awansu | 33% |
Profil biznesowy
Coraz więcej osób aktywnych na rynku pracy posiada zaktualizowany profil zawodowy, np. na GoldenLine lub LinkedIn.
Specjaliści i managerowie są świadomi korzyści wynikających z networkingu. Dzięki temu chcą budować profesjonalny wizerunek i mieć dostęp do informacji branżowych.
Odpowiedzi badanych pracowników dotyczące ich profilu zawodowego na GoldenLine lub LinkedIn:
- tak, posiadam profil na tych platformach i na bieżąco aktualizuję informacje o zmianach w mojej karierze na przynajmniej jednym z nich – 81%,
- tak, posiadam profil na tych platformach, jednak zawarte na nich informacje o mojej karierze nie są aktualne – 12%,
- nie posiadam profilu zawodowego na tych platformach – 7%.
Źródło: Raport "Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy", Antal, 2018.