Pod koniec grudnia 2012 roku Antal International opublikował wyniki badania przeprowadzonego pod patronatem Polskiej Agencji Inwestycji Zagranicznych i ASPIRE "Obraz specjalistów i managerów sektora SSC/BPO w Polsce". Prawie 500 respondentów wskazało najbardziej atrakcyjne obszary zatrudnienia w tym sektorze, oceniło obecne miejsca pracy i określiło najważniejsze dla nich elementy w życiu zawodowym.
Pracować, żeby żyć – a nie żyć, aby pracować
Wyniki badania Antal International pokazują, że pracownicy centrów usług wspólnych podchodzą do pracy w sposób bardzo instrumentalny. Ważne jest dla nich wynagrodzenie i możliwości awansu – są to jednocześnie najmniej ich satysfakcjonujące warunki zatrudnienia w obecnym miejscu pracy.
– Możliwości awansu są niesatysfakcjonujące dla ponad połowy pracowników sektora SSC/BPO. Jest to zaskakujący wynik, gdyż centra w Polsce zapewniają ciekawe możliwości rozwoju kariery. Powinien to być jasny sygnał dla pracodawców, że warto zadbać o zbudowanie znacznie większej świadomości dotyczącej tego obszaru – zauważa Daria Stefańska, manager Antal SSC/BPO.
Odpowiedzi respondentów pokazują również, że nie czują się oni zagrożeni pogorszeniem sytuacji gospodarczej – aż 64 proc. specjalistów i managerów jest usatysfakcjonowanych ze stabilności zatrudnienia.
Bardziej przywiązani do miejsca zamieszkania niż do miejsca pracy
75 proc. specjalistów i managerów sektora SSC/BPO planuje w ciągu najbliższych miesięcy zmienić pracę. Deklarując wysoki poziom mobilności zawodowej, wykazują jednocześnie stosunkowo niski poziom mobilności geograficznej. W obrębie Polski odsetek respondentów, którzy zaakceptowaliby konieczność relokacji dla atrakcyjnej oferty pracy wynosi 54 proc. W porównaniu z odsetkiem deklaracji w ogólnej grupie specjalistów i managerów (67 proc.)[1] jest on stosunkowo niski.
Średnie miesięczne wynagrodzenie brutto według rodzaju centrum:
- Business Process Outsourcing: 4570 zł
- Knowledge Process Outsourcing: 8083 zł
- Shared Service Centre: 5142 zł
– Centra typu Shared Service cieszą się dużą popularnością wśród kandydatów. Mają oni poczucie, że mają większy wkład w rozwój firmy niż podczas wykonywania obowiązków dla klientów zewnętrznych. Czują się także bardziej doceniani, również finansowo. Zaawansowane procesy tzw. Knowledge Process Outsourcing są natomiast ciekawym wyzwaniem dla bardziej doświadczonych kandydatów, z wyższymi kompetencjami – komentuje Aneta Jarzębska, lider zespołu Antal SSC/BPO.
Wyższe zarobki – warto się uczyć!
Dla prawie połowy (43 proc.) badanych specjalistów i managerów otrzymywane wynagrodzenie jest niesatysfakcjonujące. Średnio zarabiają oni 5031 zł brutto miesięcznie. Warto zauważyć, że na tle średniego wynagrodzenia miesięcznego w Polsce (3718 zł) jest to stosunkowo atrakcyjna stawka. Szczególnie, że większość badanych respondentów (56 proc.) nie przekroczyła jeszcze 30 roku życia. Dodatkowo badanie wskazuje, że podnoszenie kompetencji pozwala na osiągnięcie wyższych stawek.
Średnie miesięczne wynagrodzenie brutto według poziomu wykształcenia:
- średnie: 3800 zł
- wyższe: 4771 zł
- studia podyplomowe: 6143 zł
- MBA: 7018 zł
[1] Badanie Antal International "Aktywność specjalistów i managerów na rynku pracy 2012"
- Antal International
- Outsourcing w Polsce
- Rozwój sektora BPO/SSC w Polsce w 2012 roku
- Daria Stefańska
- Artur Skiba
- Kariera w międzynarodowej korporacji
- Awans w centrum usług wspólnych
- Zaawansowane usługi finansowo-księgowe w BPO/SSC
- Knowledge Process Outsourcing
- Czym jest KPO
- SSC Unilever
- Praca w SSC Unilever