Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Managerowie centrów usług wspólnych chcą awansować

75 proc. specjalistów i managerów sektora SSC/BPO planuje zmienić pracę. Co zrobić, aby ich zadowolić? Dobra atmosfera w pracy nie wystarczy. W badaniu Antal International zadeklarowali, że zależy im na większym wynagrodzeniu i szybkim awansie.
Kategoria: Raporty
02.01.2013

Pod koniec grudnia 2012 roku Antal International opublikował wyniki badania przeprowadzonego pod patronatem Polskiej Agencji Inwestycji Zagranicznych i ASPIRE "Obraz specjalistów i managerów sektora SSC/BPO w Polsce". Prawie 500 respondentów wskazało najbardziej atrakcyjne obszary zatrudnienia w tym sektorze, oceniło obecne miejsca pracy i określiło najważniejsze dla nich elementy w życiu zawodowym.



Pracować, żeby żyć – a nie żyć, aby pracować


Wyniki badania Antal International pokazują, że pracownicy centrów usług wspólnych podchodzą do pracy w sposób bardzo instrumentalny. Ważne jest dla nich wynagrodzenie i możliwości awansu – są to jednocześnie najmniej ich satysfakcjonujące warunki zatrudnienia w obecnym miejscu pracy.


– Możliwości awansu są niesatysfakcjonujące dla ponad połowy pracowników sektora SSC/BPO. Jest to zaskakujący wynik, gdyż centra w Polsce zapewniają ciekawe możliwości rozwoju kariery. Powinien to być jasny sygnał dla pracodawców, że warto zadbać o zbudowanie znacznie większej świadomości dotyczącej tego obszaru – zauważa Daria Stefańska, manager Antal SSC/BPO.


Zobacz oferty pracy w outsourcingu »


Odpowiedzi respondentów pokazują również, że nie czują się oni zagrożeni pogorszeniem sytuacji gospodarczej – aż 64 proc. specjalistów i managerów jest usatysfakcjonowanych ze stabilności zatrudnienia.


– Sektor SSC/BPO jest obecnie najbardziej dynamicznie rozwijającym się w Polsce. Otrzymujemy wciąż nowe zapytania od pracodawców o rekrutację często dużych grup specjalistów – informuje Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International i wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.

Wykres 1. Prosimy o zaznaczenie, jak Pan/Pani ocenia oferowane przez swojego pracodawcę warunki pracy
Źródło: Obraz specjalistów i managerów sektora SSC/BPO w Polsce - badanie Antal International



Bardziej przywiązani do miejsca zamieszkania niż do miejsca pracy


75 proc. specjalistów i managerów sektora SSC/BPO planuje w ciągu najbliższych miesięcy zmienić pracę. Deklarując wysoki poziom mobilności zawodowej, wykazują jednocześnie stosunkowo niski poziom mobilności geograficznej. W obrębie Polski odsetek respondentów, którzy zaakceptowaliby konieczność relokacji dla atrakcyjnej oferty pracy wynosi 54 proc. W porównaniu z odsetkiem deklaracji w ogólnej grupie specjalistów i managerów (67 proc.)[1] jest on stosunkowo niski.


Zobacz oferty pracy na stanowisku młodszy księgowy »


– Dodatkowym sposobem na zwiększenie możliwości rozwoju może być relokacja, jednak specjaliści i managerowie często nie są na nią otwarci. Kandydaci w większości przypadków chcą też rozwijać swoją karierę w Shared Service Centre – czasami warto się przeprowadzić, aby zyskać pracę w nowej dynamicznie rozwijającej się organizacji – radzi Tamara Morales, starsza konsultantka Antal SSC/BPO.

Chęć pracy w centrach Shared Service Centre oraz Knowledge Process Outsourcing wyraźnie wiąże się z motywacją finansową.


Wykres 2. W jakim centrum Pan/Pani pracuje? W jakim centrum Pan/Pani chciałby/chciałaby pracować w przyszłości?
Źródło: Obraz specjalistów i managerów sektora SSC/BPO w Polsce - badanie Antal International

 


Średnie miesięczne wynagrodzenie brutto według rodzaju centrum:

  • Business Process Outsourcing: 4570 zł
  • Knowledge Process Outsourcing: 8083 zł
  • Shared Service Centre: 5142 zł


– Centra typu Shared Service cieszą się dużą popularnością wśród kandydatów. Mają oni poczucie, że mają większy wkład w rozwój firmy niż podczas wykonywania obowiązków dla klientów zewnętrznych. Czują się także bardziej doceniani, również finansowo. Zaawansowane procesy tzw. Knowledge Process Outsourcing są natomiast ciekawym wyzwaniem dla bardziej doświadczonych kandydatów, z wyższymi kompetencjami – komentuje Aneta Jarzębska, lider zespołu Antal SSC/BPO.





Wyższe zarobki – warto się uczyć!

Dla prawie połowy (43 proc.) badanych specjalistów i managerów otrzymywane wynagrodzenie jest niesatysfakcjonujące. Średnio zarabiają oni 5031 zł brutto miesięcznie. Warto zauważyć, że na tle średniego wynagrodzenia miesięcznego w Polsce (3718 zł) jest to stosunkowo atrakcyjna stawka. Szczególnie, że większość badanych respondentów (56 proc.) nie przekroczyła jeszcze 30 roku życia. Dodatkowo badanie wskazuje, że podnoszenie kompetencji pozwala na osiągnięcie wyższych stawek. 




Średnie miesięczne wynagrodzenie brutto według poziomu wykształcenia:
  • średnie: 3800 zł
  • wyższe: 4771 zł
  • studia podyplomowe: 6143 zł
  • MBA: 7018 zł

– Z badania Antal International jasno wynika, że największym zadaniem na najbliższe lata stojącym przed pracodawcami sektora SSC/BPO jest uświadomienie kandydatom i pracownikom, że praca zawodowa to nie tylko pieniądze, ale szansa na rozwój osobisty, satysfakcję z dobrze wykonywanych zadań, a także nawiązanie ciekawych znajomości. Nie należy zapominać, że praca jest jednym z nieodłącznych elementów naszego życia – podsumowuje Daria Stefańska, manager Antal SSC/BPO.


[1] Badanie Antal International "Aktywność specjalistów i managerów na rynku pracy 2012"


Autor: Redakcja
KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach. 

Zobacz również