Dane Eurostatu wskazują, że Polska może pochwalić się jednym z najwyższych wyników związanych z obecnością kobiet na stanowiskach kierowniczych (w porównaniu do innych krajów Unii Europejskiej).
Posiadanie konkretnego biznesplanu (dotyczącego kariery) jest dużym wyzwaniem w czasach szybkich zmian. Raport "Manager w szpilkach" wykazał, że aż 62% managerek nie planowało swojej kariery. Tylko 38% przyznało, że od początku ich celem było zajęcie stanowiska managerskiego. Biznesplan może pomóc w kontrolowaniu własnej ścieżki zawodowej, lecz (jak dowodzą badania) nie jest wyznacznikiem sukcesu.
Satysfakcja z pracy
Z raportu "Tylko nielicznym kobietom udaje się wejść do zarządów – sytuacja Polek na rynku pracy" wynika, że ogólne zadowolenie z zajmowanego stanowiska jest porównywalne zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn.
65% kobiet jest zadowolonych lub bardzo zadowolonych z obecnego stanowiska w firmie.
Dla porównania, zadowolenie mężczyzn wynosi 64%.
Wsparcie to podstawa
Kobiety myślą o przyszłości swojej kariery, a wynika to ze wsparcia, które dostają od firmy. Pozytywnym faktem jest to, że kobiety otrzymują taką samą szansę na kształcenie jak mężczyźni.
66% pracodawców wspiera kobiety w rozwoju ich kariery, lecz wciąż 34% kobiet nie doświadcza oczekiwanej pomocy (wyniki badania "Tylko nielicznym kobietom udaje się wejść do zarządów – sytuacja Polek na rynku pracy").
W jaki sposób (zdaniem kobiet) firma wspiera ich rozwój zawodowy? | |
---|---|
Dokonuje regularnej oceny wyników | 69% |
Umożliwia zewnętrzne szkolenia i kursy | 69% |
Organizuje wewnętrzne szkolenia | 52% |
Przedstawia ścieżki kariery w organizacji i perspektywy awansu | 43% |
Oferuje doradztwo w zakresie planowania kariery lub mentoring | 35% |
Inne | 13% |
Poza tym, raport "Manager w szpilkach" dostarcza "top 3" informacje o tym, co zdaniem kobiet powinny wdrożyć firmy, aby pomóc im w rozwoju swojej kariery zawodowej.
- Szkolenia dopasowane do ich potrzeb i ścieżki kariery (23%).
- Mentoring (14%).
- Jasne kryteria awansu (13%).
Dodatkową pomocą byłyby również: coaching, promocja w firmie dokonań kobiet, pogłębiony feedback, okresowa ocena pracy lub konkursy na stanowiska managerskie.
Ciągłe nierówności
Mimo efektywnego wprowadzania polityki różnorodności w firmach, stanowiska kierownicze nadal zajmowane są przez mężczyzn.
W raporcie "Tylko nielicznym kobietom udaje się wejść do zarządów – sytuacja Polek na rynku pracy" 84% ankietowanych przyznało, że w ich firmach mężczyźni dominują na stanowiskach wyższego szczebla.
Kobiety często mierzą niżej niż mężczyźni. Większość ankietowanych kobiet aspiruje do objęcia stanowiska wyższego tylko o jeden szczebel. Z kolei mężczyźni ambitniej patrzą w przyszłość. Ich cele nie są tak ograniczone, więc z odwagą mówią o objęciu dużo wyższych stanowisk (np. dyrektorskich).
Tabela przedstawia odpowiedzi ankietowanych kobiet dotyczące awansu w pracy.
Kiedy ostatnio awansowałaś? | |
---|---|
Mniej niż 6 miesięcy temu | 14% |
6-12 miesięcy temu | 16% |
1-2 lata temu | 24% |
2-5 lat temu | 26% |
Ponad 5 lat temu | 20% |
Niższe kwafilikacje?
Kobiety nie odstają od mężczyzn w kwestii wykształcenia i kwalifikacji, a przyczyny dominacji mężczyzn w zajmowaniu stanowisk kierowniczych są różne.
Kobiety często przyznają, że zmagają się z wieloma przeciwnościami w drodze do osiągnięcia celu. Stereotypizacja z pewnością nie pomaga im w rozwoju kariery zawodowej. Kobiety czują się ograniczane ze względu na płeć, macierzyństwo lub brak zaufania.
Jednak nie można też "zrzucać winy" na wszystko dookoła. Przeciwności są naturalne, a sukces bez walki nie istnieje.
Wewnętrzna blokada
W raporcie "Tylko nielicznym kobietom udaje się wejść do zarządów – sytuacja Polek na rynku pracy" kobiety wyznały, co powoduje ich blokadę dotyczącą awansu lub pracy na stanowiskach kierowniczych:
- niskie poczucie własnej wartości (39%),
- łączenie obowiązków rodzinnych z pracą (26%),
- stereotypy (25%).
Badanie pokazuje, że to przede wszystkim kobiety mają wpływ na rozwój własnej kariery. Zbytni perfekcjonizm, brak odwagi i wiary w siebie nie pozwalają im w osiągnięciu celu. Wynik jest zaskakujący, gdyż wina zazwyczaj leży tylko po stronie stereotypów oraz negatywnego podejścia do kobiet na stanowiskach kierowniczych.
Kompetencje nie mają płci?
Zdaniem ponad 65% uczestniczek badania "Manager w szpilkach" w wielu firmach o awansie wciąż decyduje płeć oraz wpływa na różnicę w wynagrodzeniach (uważa tak 46,7% ankietowanych).
Raport dostarcza również informacje o tym, jakie cechy powinna posiadać kobieta-manager:
- empatia i wyrozumiałość (31%),
- odwaga i pewność siebie (29%),
- stanowczość i zdecydowanie (15%),
- kompetencje (14%).
Macierzyństwo
Stereotypowe przekonania często skupiają się na wyborze kobiet między życiem zawodowym, a macierzyństwem. Na rynku panuje przekonanie, że jeżeli kobieta chce skoncentrować się na swojej karierze, to jej decyzja o byciu matką musi zostać odłożona na drugi plan.
Za główny powód przyjmuje się negatywne nastawienie organizacji w stosunku do kobiet planujących założyć rodzinę. Są one gorzej traktowane, a na ich miejsce automatycznie poszukiwany jest nowy pracownik.
Badanie "Manager w szpilkach" dowodzi, że nie jest to do końca prawdą.
Ankietowani przyznali, że aż 71,9% firm nie podchodzi negatywnie do informacji o urlopie macierzyńskim.
Niestety, zdaniem badanych 42,4% firm nie wspiera matek w ich nowej roli życiowej.
Ankietowane kobiety wymieniły trzy najważniejsze warunki, które mogłyby im pomóc w pogodzeniu życia zawodowego z macierzyństwem:
- Elastyczny czas pracy (26%).
- Możliwość korzystania z home office (22%).
- Dopłata do żłobków i przedszkoli (8%).
Finanse i księgowość
Wśród firm z branży finansowo-księgowej odsetek kobiet w zarządach wynosi jedynie 18%.
Mimo że w zarządach kobiety nie odgrywają dużej roli, to ich reprezentacja na stanowiskach managerskich jest już wyższa.
Raport "Tylko nielicznym kobietom udaje się wejść do zarządów – sytuacja Polek na rynku pracy" dowodzi, że w branży finansowo-księgowej co drugi manager jest kobietą.
Kobiety w branży finansowo-księgowej nieco niżej oceniają swoje zadowolenie z zajmowanego stanowiska w firmie (w porównaniu do uczestniczek badania z innych sektorów).
38% kobiet w branży finansowo księgowej opracowało już plan rozwoju swojej kariery. 30% przyznaje, że jest on zrealizowany tylko częściowo.
Jaką pomoc (zdaniem pracowników) oferują pracodawcy w branży finansowo-księgowej? | |
---|---|
Dokonują regularnej oceny wyników pracownika | 70% |
Organizują wewnętrzne szkolenia | 64% |
Umożliwiają uczestnictwo w zewnętrznych kursach i szkoleniach | 46% |
Przedstawiają ścieżkę kariery w organizacji i perspektywę awansu | 44% |
Źródła:
- Raport "Manager w szpilkach", HRK, 2019.
- Raport "Tylko nielicznym kobietom udaje się wejść do zarządów – sytuacja Polek na rynku pracy", The Chartered Institute of Management Accountants, 2019.