Jednolity Plik Kontrolny (JPK) to zestaw informacji o operacjach gospodarczych przedsiębiorcy za dany okres, przesyłany organom podatkowym przez księgowych w wersji elektronicznej.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Finansów, od 1 stycznia 2018 r. wszyscy czynni podatnicy VAT muszą wysyłać JPK_VAT. Wcześniej taki obowiązek miały duże przedsiębiorstwa (od lipca 2016 roku) oraz małe i średnie (od 1 stycznia 2017 roku). To nie koniec zmian. Od 1 lipca 2018 roku wszyscy podatnicy, którzy prowadzą księgowość w formie elektronicznej, będą zobowiązani przekazywać również inne struktury JPK na żądanie organów podatkowych (od 1 lipca 2016 roku taki obowiązek był już nałożony na duże przedsiębiorstwa).
Problemy księgowych w związku z JPK
Główne problemy, jakich doświadczyli księgowi w pracy z JPK dotyczyły wdrożenia odpowiedniego oprogramowania (70%). Okazało się, że systemy księgowe są tylko częściowo przygotowane do obsługi JPK, dlatego udoskonalenie infrastruktury informatycznej w wielu przypadkach wiązało się z dodatkowymi kosztami ze strony przedsiębiorców.
Dodatkowym problemem, wskazanym przez księgowych, było zapewnienie poprawności pliku (13%). Księgowi muszą zmieniać strukturę pliku, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów. Tymczasem te, jak wskazują księgowi, pojawiają się często tylko z niewielkim wyprzedzeniem. W dodatku program Klient JPK 2.0, który został udostępniony przez Ministerstwo, nie radzi sobie z nietypowymi operacjami, które pojawiają się w obrocie gospodarczym.
Jakie problemy napotkali księgowi w związku z wprowadzeniem JPK? | |
---|---|
dodatkowa pracochłonność związana z poprawnością danych | 66,1% |
konieczność sprawdzania poprawności danych | 47,3% |
problemy z przesyłaniem pliku JPK do Ministerstwa Finansów | 26,8% |
funkcjonalność oprogramowania | 40% |
koszty oprogramowania | 30% |
Jednolity Plik Kontrolny a nowe obowiązki
Nowy obowiązek narzucony przez Ministerstwo Finansów na księgowych dostarczył im dodatkowej pracy - stwierdziła tak przeważająca większość księgowych (76%), którzy mieli już do czynienia z JPK.
Dodatkowy czas pracy przy rozliczeniu miesiąca w związku z JPK | |
---|---|
ok. 1-4 godz. więcej | 41,8% |
tyle samo pracy, co wcześniej | 23,4% |
trudno ocenić | 18,8% |
ok. 5-6 godz. więcej | 9,6% |
ponad 8 godz. więcej | 5,9% |
mniej pracy niż wcześniej | 0,4% |
Co ciekawe, za dodatkowy czas, jaki księgowi muszą poświęcić na zrealizowanie nowych obowiązków, przytłaczająca większość z nich (95%) nie otrzymała dodatkowego wynagrodzenia. Ci księgowi, którzy świadczą usługi księgowe komercyjne w większości (63%) pozostawiła ceny swoich usług bez zmian.
Pełny raport "JPK. Doświadczenia i prognozy" znajdziecie na stronie Stowarzyszenia Księgowych w Polsce Oddział Wielkopolski w Poznaniu. Badanie zostało przeprowadzone metodą sondażową wśród 361 przedstawicieli zawodów księgowych z całej Polski.