Sektor usług biznesowych zajmuje się usługami outsourcingowymi. Zaliczamy do tego sektora między innymi: outsourcing procesów biznesowych (BPO) oraz usługi świadczone przez tzw. centra usług wspólnych (SSC).
Aglomeracja Katowicka jest jednym z 11 największych ośrodków usług biznesowych w Polsce. Tutaj zatrudnienie w branży przekroczyło 20 tys. osób.Najbardziej pożądane przez pracodawców umiejętności pracowników w tym sektorze to: umiejętności językowe, programowanie, umiejętność zarządzania, wiedza w zakresie bankowości, doświadczenie zawodowe i specjalistyczna wiedza. Aglomeracja Katowicka jest miastem drugiego poziomu pod względem wielkości zatrudnienia w sektorze i jego dojrzałości. Udział tego ośrodka usług dla biznesu w liczbie nowych centrów wyniósł 40%.
Zatrudnienie w BPO/SSC w Aglomeracji Katowickiej
Aglomeracja Katowicka charakteryzuje się jednym z najwyższych średnich zatrudnienia w centrach usług (220 osób) spośród siedmiu największych ośrodków usług biznesowych w Polsce. Wynika to tego, że w tym mieście występuje największa liczba centrów, które zatrudniają ponad 1 tys. pracowników (co stanowi 37% w skali kraju.
Miasto | Średnia liczba zatrudnienia |
---|---|
Kraków | 328 |
Wrocław | 293 |
Łódź | 270 |
Warszawa | 246 |
Bydgoszcz | 229 |
Aglomeracja Katowicka | 220 |
Trójmiasto | 172 |
Rynek nieruchomości biurowych
Katowice są największym miastem i stolicą województwa śląskiego. Miasto wyróżnia doskonała infrastruktura. Łączna podaż biur kształtuje się na poziomie 460 600 m², co plasuje Katowice na piątym miejscu w rankingu największych rynków biurowych. Kolejne 34 000 m² pozostaje w realizacji, a zdecydowana większość nowych projektów zlokalizowana jest w centrum Katowic. Od 2010 roku motorem napędowym katowickiego rynku biurowego pozostaje sektor nowoczesnych usług biznesowych, który obecnie zajmuje około połowy biur w mieście. Znaczna część dostępnej powierzchni znajduje się w budynkach, które nie są preferowane przez duże korporacje, a dodatkowo wakat rozproszony jest w prawie 50 obiektach.
Rynek pracy i wynagrodzenia
W Aglomeracji Katowickiej mieszka 1 810 390 osób, z czego 1 108 420 jest w wieku produkcyjnym.
Na 20 uczelniach wyższych w Aglomeracji Katowickiej studiuje około 90 000 osób. Kierunki z zakresu biznesu i administracji studiuje około 16 500 osób.
Średnie wynagrodzenia w Aglomeracji Katowickiej, w skali ogólnopolskiej, wynoszą od 6 200 do 6 450 zł. Do najczęściej oferowanych benefitów pozapłacowych należą: opieka medyczna i zdrowotna, dofinansowanie do szkoleń, kursów, organizowanie tzw. stref relaksu w miejscu pracy. Oferowana jest możliwość pracy zdalnej i elastyczny czas pracy.
Firmy BPO/SSC w Aglomeracji Katowickiej
W Aglomeracji Katowickiej działalność z sektora BPO/SSC prowadzą takie firmy jak:
- Rödl & Partner
- EY Poland (dawniej Ernst & Young)
- Arvato Polska, oddz. BPO Finance & Accounting
- Global BD Trading
- GIS Europe SE
- eSKY.pl
- Eurofins GSC Poland
- Perform Media Poland
Bankowość: wynagrodzenia w Aglomeracji Katowickiej
Sektor bankowości (banking) to instytucje, które funkcjonują w ramach danego systemu bankowego (w Polsce są to banki komercyjne, banki spółdzielcze oraz oddziały instytucji kredytowych).
Manager (do 50 osób)
Brak danych
Procesy F&A: wynagrodzenia w Aglomeracji Katowickiej
Procesy F&A, czyli skrót ang. Finance and Accounting, należą do obszaru związanego z finansami i księgowością.
Stanowiska dzieli się ze względu na procesy księgowe:
- GL (General Ledger) – Księgowy GL weryfikuje poprawność zapisów, uzgadnia salda kont i salda bankowe, księguje i weryfikuje wynagrodzenia.
- AP (Accounts Payable)/AR(Accounts Receivable) – działy AP i AR, czyli zobowiązania i należności, są związane z mailowym oraz telefonicznym kontaktem z klientem biznesowym i w przypadku tych działów duży nacisk kładziony jest na poziom znajomości języka obcego.
Accountant
Customer Service: wynagrodzenia w Aglomeracji Katowickiej
Customer Service jest związana z obsługą klienta. To wszystkie interakcje między klientem a dostawcą produktu lub usługi, zarówno w momencie sprzedaży, jak i później.
Źródło: Raport ABSL, 2018