Zastanawialiście się, jak będzie wyglądała bankowość za kilka, kilkanaście lat? Czy będą istniały placówki bankowe, w których będziemy mogli liczyć na profesjonalną poradę doradców klienta? Które stanowiska przejdą metamorfozę, które zostaną zlikwidowane, a które dopiero powstaną? Te pytania mogą wydawać Wam się zupełnym science fiction, ale warto im poświęcić chociaż chwilę. Odpowiedzi na nie mogą być kluczowe dla osób, które planują karierę w tej branży.
Dotarliśmy do raportu "Human advantage: the power of people" HSBC, którego autorzy przedstawiają 5 perspektywicznych stanowisk w bankowości. Rekrutacje na te stanowiska prowadzone są już za granicą, np. w Stanach Zjednoczonych, dlatego być może także w naszym kraju za kilka lat pojawi się popyt na tego typu specjalistów. Czas pokaże!
1. Digital Process Engineer
"Proces" to słowo-klucz w bankowości. Procesem nazywamy:
zbiór czynności, wzajemnie ze sobą powiązanych, których realizacja jest niezbędna dla uzyskania określonego rezultatu.
Liczba procesów w bankowości będzie rosła wraz z postępem technologicznym i apetytem banków na coraz większą automatyzację. To pewne. Dlatego niezbędne będzie powołanie roli Digital Process Engineera, który będzie gromadził, analizował i optymalizował przepływy wszystkich procesów cyfrowych w swojej organizacji. Osoba na tym stanowisku będzie dbała o również to, by zwiększyć wydajność i zminimalizować wszelkie zakłócenia, a przy tym zachować zgodność procesów z obowiązującymi przepisami, jak najwyższy stopień bezpieczeństwa i pełnić usługi na jak najlepszym poziomie.
2. Universal Service Advisor
Doradcy klientów w najbliższej przyszłości będą musieli rozszerzyć zakres swoich obowiązków. Ich rola ewuluuje w stronę Universal Service Adisorów, czyli specjalistów, którzy doskonale radzą sobie w każdym środowisku i potrafią odpowiedzieć na wszystkie potrzeby klienta – zarówno te stawiane w placówce bankowej, jak te dotyczące wirtualnej rzeczywistości. Bankowość, która przeniesie się głównie do aplikacji mobilnych i na platformy internetowe będzie potrzebowała doradców wszechstronnych i elastycznych w działaniu, którzy pomogą klientom zagubionym w cyfrowym środowisku i wykażą się przy tym empatią.
3. Conversational Interface Designer
Zadaniem Conversational Interface Designerów będzie projektowanie interfejsów konwersacyjnych, które nie tylko umożliwią szybką obsługę klientów, lecz także będą pozytywnym zaskoczeniem dla użytkowników. Chatbot będzie potrafił odpowiedzieć nie tylko na proste, lecz także trudniejsze pytania. I to w sposób błyskotliwy. Koniec z nudnymi odpowiedziami, jak z automatu. Dzięki Conversational Interface Designerom komunikacja na czacie będzie o wiele przyjemniejsza, a różnica rozmowy z robotem a wykwalifikowanym pracownikiem zacznie się wyraźniej zacierać.
4. Algorithm Mechanic
Mechanik w bankowości? Wszystko wskazuje na to, że także taka rola będzie pożądana w tej branży. Zadaniem Algorithm Mechaników będzie dopracowywanie algotytmów, które wspierają procesy decyzyjne w bankach. Specjaliści w tej dziedzinie będą musieli przy tym dobrze poznać doświadczenia klientów, by na bieżąco przekładać wszelkie ich potrzeby, a także nowe regulacje czy zmiany oferty produktowej na konkretne działania.
5. Partnership Gateway Enabler
Partnership Gateway Enabler, czyli specjalista ds. wsparcia współpracy z partnerami bankowymi będzie odpowiadał za utrzymywanie relacji z fintechami i firmami technologicznymi, a także czuwał nad tym, by transakcje dotyczące np. przepływu pieniędzy i danych klientów były zgodne z regulacjami i zapewniały efektywność procesów. W związku z tym od specjalistów w tej dziedzinie, pracodawcy będą oczekiwali nie tylko wysoko rozwiniętych umiejętności w zakresie komunikacji i budowania relacji, lecz także wiedzy technicznej, dotyczącej cyberbezpieczeństwa i zarządzania ryzykiem.
Źródło: Raport "Human advantage: the power of people", HSBC, 2018.