Z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów 2023" wynika, że dla 72% organizacji w Polsce problemem jest znalezienie pracowników o pożądanych kompetencjach.
Wśród najtrudniejszych do znalezienia umiejętności miękkich u kandydatów w Polsce są odporność na stres i umiejętności adaptacji, brakuje również osób ze zdolnościami analitycznymi, potrafiących myśleć krytycznie, a także pracowników wnikliwych i proaktywnych.
Najczęstsze braki dotyczą osób odpornych na stres i łatwo się adaptujących (34% wskazań), kandydatów o krytycznym i analitycznym myśleniu (33%) oraz pracowników wnikliwych i chętnych do nauki (27% wskazań).
Również na każdym etapie kariery, komunikatywność, empatyczne przywództwo, efektywne zarządzanie stresem oraz zdolność przyswajania i przekazywania wiedzy są bardzo cenione.
Raport ManpowerGroup porusza także kwestię umiejętności miękkich, tak istotnych w dzisiejszym świecie pełnym cyfryzacji. Nie możemy zapominać przecież o cechach przypisanych tylko ludziom, odróżniających nas od systemów, aplikacji czy sztucznej inteligencji. Choć wszystkie branże zmierzają w kierunku digitalizacji, to umiejętność komunikacji, pracy w zespole, krytycznego myślenia czy rozwiązywania problemów zawsze będą cechami pożądanymi przez pracodawców na całym świecie - czytamy w raporcie wypowiedź Tomasza Walenczka, dyrektora ManpowerGroup w Polsce.
Które kompetencje miękkie są najważniejsze? Po weryfikacji wybranych źródeł branżowych, również tych zagranicznych, wybrałam 5, które były wymieniane najczęściej.
-
Efektywna komunikacja
Wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne odgrywają kluczową rolę, również w branży finansowej, w której przekazywanie złożonych informacji jest niezwykle istotne.
Umiejętność klarownego wyjaśniania zagadnień finansowych, prezentowania raportów, negocjacji z klientami czy partnerami biznesowymi ma bezpośredni wpływ dobre wyniki. Dobry przekaz, to taki, w którym dostosowujemy swoją wypowiedź do odbiorcy, używając jasnego języka i unikając specjalistycznych terminów, które mogą być niezrozumiałe dla osób spoza branży.
-
Rozwiązywanie problemów i analityczne myślenie
Takie osoby skutecznie identyfikują i analizują problemy, szybko rozważają opcje i podejmują konkretną decyzję dotyczącą najlepszego sposobu działania. Ci, którzy dobrze czują się w tym obszarze, mogą naprawdę popchnąć organizację do przodu i zyskać szacunek współpracowników, w najtrudniejszych sytuacjach.
-
Przywództwo i zarządzanie
Zarządzanie i przywództwo wiążę się głównie z predyspozycjami do kierowania zespołem, nadzorowaniem pracy i pracą projektową. Osoba, której zależy na wspinaniu się po szczeblach kariery w finansach powinna być charyzmatyczna i potrafić samodzielnie myśleć, dostosowywać się do zmian, a wszystkie te cechy są niezbędne w ciągle zmieniającym się świecie finansów.
-
Efektywne zarządzanie czasem i organizacja pracy
Branża finansowa charakteryzuje się często intensywnym tempem pracy. Umiejętność zarządzania czasem, priorytetyzowania zadań oraz skuteczne planowanie są nieocenione dla profesjonalistów w finansach. Odpowiedna organizacja pracy pozwala na unikanie opóźnień, redukcję stresu i terminowe realizowanie celów.
-
Empatia i umiejętność budowania relacji
W budowaniu długotrwałych relacji z klientami, partnerami biznesowymi i współpracownikami kluczowa jest empatia. Zrozumienie potrzeb i oczekiwań drugiej strony, umiejętność słuchania i okazywanie zainteresowania pozwalają na lepsze dostosowanie usług finansowych oraz skuteczniejsze odpowiadanie na potrzeb organizacji.
Jak napisać CV? Niezbędnik kandydata
Kompetencje miękkie odgrywają kluczową rolę w budowaniu udanej kariery w branży finansowej. Rozwinięte umiejętności komunikacyjne, umiejętność rozwiązywania problemów i analizy, zdolności przywódcze, efektywna organizacja pracy i empatia to cechy, obok których pracodawcy nie przejdą obojętnie. Dlatego warto inwestować w rozwijanie kompetencji miękkich, aby stać się cenionym specjalistą i odnieść sukces w fascynującej branży finansowej.