Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Kluczowe elementy w CV

Czy warto wymieniać różne stanowiska u jednego pracodawcy? Jak dokładnie opisywać zakres obowiązków? Czy dodawać zdjęcie do CV? Dowiedz się, jak wyróżnić swoją aplikację i zainteresować nią rekrutera.
Kategoria: Poradnik kariery
03.08.2017

Optymistyczne dane z rynku pracy sprawiają, że to idealny czas na poszukiwanie nowej pracy i przygotowanie CV. Na pytanie, jak powinno ono wyglądać, odpowiada firma rekrutacyjna Michael Page po przebadaniu opinii zarówno rekruterów, jak i kandydatów z 12 europejskich krajów – m.in. Niemiec, Włoch, Francji, Polski, Hiszpanii, Szwecji czy Turcji.  

 

Ścieżka kariery

Wymienianie wszystkich stanowisk zajmowanych w jednej firmie – 97% rekruterów zgadza się, że to ważne. Co ciekawe, aż co trzeci kandydat uważa, że nie ma potrzeby wpisywania w CV stanowisk zajmowanych w jednej firmie. Tymczasem zdaniem rekruterów jest zupełnie odwrotnie, bowiem pokazanie, jak rozwijała się kariera u danego pracodawcy, mówi dużo o osobowości kandydata, jego aspiracjach i rozwoju kompetencji.

 

Czas pracy w jednej firmie

Czy praca w jednej firmie przez 2 lata lub więcej ma znaczenie? W tym punkcie także opinia kandydatów nie jest zgodna z oczekiwaniami osób prowadzących rekrutację, bowiem 94% rekruterów jest zdania, że dzięki temu CV się wyróżnia, podczas gdy tylko 14% kandydatów uważa, że ma to znaczenie. Okazuje się, że lojalność wciąż jest doceniana przez pracodawców.

 

Obowiązki na poprzednich stanowiskach

Chyba nie ma wątpliwości, że dokładny opis zakresu obowiązków w historii zatrudnienia jest niezwykle istotny. Potwierdza to 100% rekruterów.

Dlaczego jest to punkt obowiązkowy każdego CV? W zależności od firmy, stanowiska o tej samej nazwie mogą oznaczać zupełnie coś innego. Krótka lista wcześniejszych oraz obecnych obowiązków pozwoli rekruterowi zorientować się, w czym się specjalizujesz.

Ponadto warto podawać szczegóły swoich osiągnięć, przywołując konkretne liczby. Zdaniem 94% rekruterów CV ma dużo większą siłę przekonywania wtedy, gdy zawiera twarde fakty. Jakie to dane? Na przykład jeśli jesteś menadźerem sprzedaży, możesz pochwalić się, że udało Ci się osiągnąć wzrost sprzedaży o 20%.

 

Profesjonalny ton

Zwraca na niego 97% rekruterów. Znana maksyma „nie chodzi o to, co mówisz, ale jak to mówisz” jest prawdziwa także w odniesieniu do CV. Należy pamiętać, że dokument ten prezentuje nasz personal brand – markę osobistą. Zaś sposób, w jaki się wyrażamy, mówi wiele o tym, kim jesteśmy.

Eksperci zaznaczają przy tym, że nie chodzi o branżowy żargon, który może utrudniać zrozumienie komunikatu. W CV warto korzystać z branżowej terminologii, co jest oznaką profesjonalizmu, a także używać słów kluczy związanych z zawodem, stanowiskiem, kompetencjami.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykułach:

Jak napisać list motywacyjny >>

Jak napisać CV >>

 

Podsumowanie kariery

Bardzo niewielu kandydatów wypełnia ten element CV, tymczasem 88% rekruterów zgadza się, że jest ważny. Dzięki niemu bowiem aplikacja wyróżni się na tle konkurentów. Warto pamiętać, że rekruterzy mają mało czasu na przejrzenie każdego CV z osobna. W krótkim czasie, jaki poświęcają jednemu kandydatowi, coś musi ich zaskoczyć lub zainteresować, by chcieli czytać dalej.

 

Fotografia zachęca czy odpycha?

Dodanie zdjęcia również jest sposobem na wyróżnienie CV wśród innych. Trzeba oczywiście pamiętać o jego jakości. Profesjonalne zdjęcie w CV to wisienka na torcie naszego wizerunku. Pomimo że tradycyjnie uważa się, iż niezamieszczenie fotografii w CV chroni kandydata przed stereotypowymi osądami i dyskryminacją, to w erze social media – gdy osobiste informacje są powszechnie dostępne – lepiej wziąć sprawę w swoje ręce i załączyć profesjonalne zdjęcie.

 

Aktualizacja profili w social media

Skoro już mówimy o mediach społecznościowych, warto dodać, że 79% polskich rekruterów zatrudniło kandydata znalezionego właśnie w takim źródle. Dlatego gdy szukasz pracy, upewnij się, że Twoje profile w profesjonalnych serwisach społecznościowych są aktualne i na reprezentatywnym poziomie.

Aż 88% rekruterów w Polsce po otrzymaniu CV szuka dodatkowych informacji o kandydacie na LinkedIn czy Goldenline.  

 

Źródło: informacja prasowa Michael Page.

Autor: Redakcja
KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach. 

Zobacz również