1. Jak przebiega proces rekrutacji w Państwa firmie? Czy zaszły jakieś zmiany?
Dorota Rak, Senior Talent Acquisition Partner w Jacobs: Obecnie procesy rekrutacyjne prowadzimy w trybie zdalnym. Korzystamy z technologicznych udogodnień z łatwym dostępem, które każdy zna i bez trudu się z nimi połączy (aplikacja Microsoft Teams).
Pierwszy kontakt z naszej strony odbywa się przez e-mail lub telefon. Następnie w trakcie rozmowy telefonicznej sprawdzamy podstawowe informacje o doświadczeniu i obszarach specjalizacji, weryfikujemy znajomość języka obcego oraz informujemy o przebiegu procesu rekrutacji.
Ostatnim etapem jest rozmowa rekrutacyjna przeprowadzona online, która nie różni się niczym od rozmowy w biurze. Okoliczności spotkania są inne, natomiast przebieg rozmowy się nie zmienia. W podobny sposób sprawdzamy wiedzę i kompetencje kandydatów, korzystając z tych samych metod (m.in. pytania merytoryczne, które sprawdzają wiedzę z zakresu finansów i księgowości).
2. Jakie możliwości współpracy oferują Państwo studentom?
Studentom oferujemy możliwość odbycia płatnych praktyk w naszej firmie, które często prowadzą do zatrudnienia na stałe po zakończeniu studiów. Absolwenci mogą wziąć udział w 2-letnim programie „Graduate Development Program”, zdobyć doświadczenie w ramach 6 miesięcznego wyjazdu do zagranicznego oddziału firmy w UK, US, Dubaju czy Australii.
Współpracujemy również z wieloma uniwersytetami oraz szkołami wyższymi. Przykładem takiej współpracy jest program realizowany od 2 lat z Wyższą Szkołą Zarządzania i Bankowości w Krakowie w zakresie uruchomienia i prowadzenia nowej specjalności na kierunku "Finanse w korporacjach międzynarodowych". Główne założenie studiów to połączenie teorii z praktyką: połowę czasu studenci poświęcają na naukę w WSZiB, a połowę na zdobywanie doświadczenia praktycznego w Jacobsie. Pokrywamy koszt studiów, dzięki czemu studia są bezpłatne, a dodatkowo studenci otrzymują od nas wynagrodzenie.
3. Jakie 3 umiejętności miękkie, Pani zdaniem, będą kluczowe u kandydatów do pracy w finansach w 2021 roku?
Pomimo ścisłego charakteru pracy w finansach, pracodawcy kładą większy nacisk na połączenie umiejętności technicznych i miękkich.
Pożądane umiejętności różnią się w zależności od konkretnego stanowiska w finansach. Na szczycie listy umiejętności miękkich znajduje się komunikacja i umiejętność przedstawiania informacji w łatwym do zrozumienia formacie, szczególnie dla profesjonalistów, którzy nie są ekspertami w dziedzinie finansów.
Na drugim miejscu wymieniłabym krytyczne myślenie. Księgowi nieustannie napotykają błędy, rozbieżności i nieścisłości, aby rozwiązać te złożone problemy muszą krytycznie podchodzić do sytuacji, uwzględniając wszystkie zmienne i potencjalne ryzyko.
Duże znaczenie ma także umiejętność adaptacji, ponieważ branża nieustannie się zmienia i ewoluuje. Praca w finansach wymaga dostosowywania się do zmieniających się standardów i procesów, postępu technologicznego, dynamiki miejsca pracy oraz nowych systemów i platform do interakcji.
Myślę, że ilość zmian i niepewność, których doświadczyliśmy w pracy w ciągu ostatniego roku, pomogła udoskonalić wiele z tych umiejętności.
4. Znajomość których programów jest mile widziana lub obowiązkowa w pracy na stanowiskach związanych z finansami?
Przykłady umiejętności związanych z technologią, które są poszukiwane przez wielu pracodawców, obejmują zaawansowaną znajomość programu MS Excel, dodatkowo pakiety takie jak SAP, Oralce, Sage, Optima. W przypadku ról związanych z zaawansowaną rachunkowością i analizą biznesową, atutem w CV jest umiejętności posługiwania się narzędziami takimi Tableau, Power BI, VBA.
Zakres stosowanych programów i narzędzi w pracy na stanowiskach związanych z finansami wciąż się poszerza, dlatego coraz bardziej ceniona jest znajomość baz danych lub języka programowania wykorzystywanego w konkretnej firmie.
5. Czy Państwa organizacja wspiera ideę różnorodności (diversity)? W jaki sposób?
Różnorodność jest jedną z naszych kluczowych wartości. Dążymy do tego, aby integracja i różnorodność były podstawowymi atrybutami naszej kultury organizacyjnej, osadzonymi we wszystkich naszych praktykach dotyczących zatrudnienia i biznesu we wszystkich lokalizacjach.
Wspieramy możliwości rozwoju zawodowego w motywującym i twórczym środowisku pracy. Pracownicy mogą dołączyć do jednego z 9 networków pracowniczych, które odgrywają kluczową rolę we wspieraniu naszej kultury organizacyjnej. Wspólną misją naszych sieci pracowniczych jest celebrowanie i rozwijanie zróżnicowanej populacji pracowników Jacobsa, zapewnianie możliwości rozwoju, pomoc w rekrutacji talentów, a także wspieranie społeczności, w których żyjemy i pracujemy.
Działają u nas grupy m.in. „Careers Network” „Toastmasters” „Women’s Network”, „PRISM”, „Green Team”, „One World” skupiające się na oferowaniu możliwości współpracy z innymi pracownikami na całym świecie. Proponują one sesje szkoleniowe, mentoringowe, wyjazdy na konferencje, nawiązywanie kontaktów i rozwój zawodowy oraz działania związane z wolontariatem. Network ACE oferuje wsparcie oraz pomoc w rozwoju i w usuwaniu wszelkich barier dla pracowników z niepełnosprawnościami.
Stale skupiamy się na poprawie praktyk w zakresie różnorodności i równości. Oferujemy program wsparcia dla pracowników w zakresie zdrowia psychicznego. Mamy przeszkolonych pracowników, którzy pełnią funkcje Ambasadorów ds. zdrowia psychicznego, a także uruchomiliśmy dedykowaną infolinię dla pracowników oraz stronę i aplikację One Million Lives. Dzieląc się tym narzędziem, chcemy przełamać bariery, które utrudniają rozmowy na temat zdrowia psychicznego i zachęcać do otwartej kultury wsparcia w tym zakresie.
Dziękuję za rozmowę.