Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

SSC (Shared Services Centers)

W poniższym artykule przeczytacie, czym jest pojęcie SSC w sektorze nowoczesnych usług biznesowych.
22.06.2018

SSC to obszar, który tak samo jak BPO, wchodzi w skład branży usług współnych (outsourcingu).

Czym jest SSC? – definicja

SSC to skrót od ang. Shared Services Centers, czyli centra usług wspólnych (wydzielone z firmy macierzystej działy lub samodzielne podmioty gospodarcze przeniesione poza granice kraju).

Innymi słowy oznacza to przeniesienie zazwyczaj nie podstawowych dla firmy obszarów jej działalności do innego kraju. Podmiot typu SSC działa na rzecz określonego departamentu wewnętrznych struktur danej firmy. 

O co chodzi w sektorze SSC?

SSC są to wydzielone, wewnętrzne centra usługowe pracujące na rzecz jednej lub kilku ze sobą połączonych firm. To outsourcing, ale w ramach jednej organizacji. Takie centra posiadają zarówno zakłady przemysłowe, instytucje finansowe czy nawet instytucje publiczne. 

Najczęściej organizatorem centrum SSC jest koncern międzynarodowy, posiadający oddziały w wielu państwach. Nie chcąc powielać działów we wszystkich krajach, korporacje tworzą jedno własne centrum informatyczne w jednym kraju, ma obsłużyć wszystkie oddziały spółki w danym regionie/całym świecie. W ten sposób instytucje, koncerny czy organizacje pozostawiają sobie możliwość kontroli procesów zachodzących w danej dziedzinie. 

Centrum usług wspólnych umożliwia redukcję kosztów oraz lepszą organizację pozostałych oddziałów, a firma może skoncentrować się na swojej głównej działalności. W sektorze SCC praca wykonywana jest dla tej samej firmy, w związku z czym procedury i organizacja pracy jest zwykle bardziej stabilna i przewidywalna. 

W jakich dziedzinach sprawdza się SSC?

SSC ma zastosowanie najczęściej w takich dziedzinach jak:

  • księgowość;
  • IT;
  • obsługa klienta;
  • logistyka;
  • finanse;
  • HR.