Co to jest KPI – definicja
KPI to skrót hasła Key Performance Indicators, które w tłumaczeniu na język polski oznacza kluczowe wskaźniki efektywności.
KPI są najważniejszymi wskaźnikami, dzięki którym organizacja może stale monitorować postępy w osiąganiu wcześniej założonego celu. Każdy KPI powinien mieć przypisaną wartość liczbową, która pozwala na określenie aktualnego stanu procesu realizacji strategii. Dodatkowo powinien być osadzony w konkretnym przedziale czasowym.
Wskaźniki efektywności będą różnić się w każdej organizacji. Określenie KPI zależy od branży, wielkości firmy, jej specyficznych cech oraz ustalonej strategii.
Plusy posiadania KPI (Key Performance Indicators)
Dążenie do osiągnięcia wcześniej ustalonych celów wiąże się z uwzględnieniem wielu czynników. KPI pozwalają na redukcję natłoku informacji do małej liczby kluczowych danych.
KPI są z założenia przejrzyste oraz konkretne. Dzięki temu sprawdzanie wskaźników efektywności nie wymaga szczegółowej analizy procesów, które zachodzą w firmie. Już na pierwszy rzut oka można zauważyć, w którym z kluczowych aspektów pojawił się problem i jakie działania należy podjąć, aby go rozwiązać.
Dobrze dobrane KPI pozwalają również na nadanie działaniom odpowiednich priorytetów oraz szybkie podejmowanie decyzji.
Przykłady
KPI są często wykorzystywane do pomiaru trudnych do zmierzenia działań, np. zadowolenia pracowników, zaangażowania lub korzyści, które płyną z przywództwa w firmie.
Konkretne przykłady KPI w różnych branżach:
- liczba reklamacji w porównaniu do ilości sprzedanych produktów,
- satysfakcja klientów,
- liczba nowo pozyskanych klientów w danym roku,
- ilość połączeń na godzinę (call center),
- średnia wartość zakupu: całkowity dochód ze sprzedaży z danego dnia/miesiąca podzielony przez ilość paragonów.
Źródła:
- KPI, Marketingwsieci.pl
- Co to jest KPI?, Hillway.pl
- Kluczowe wskaźniki efektywności, Leanactionplan.pl