Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Home office

W poniższym artykule wyjaśnimy, co oznacza pojęcie home office.
31.10.2019
Dowiedz się, co oznacza home office.

Co to jest home office – definicja

Home office to system pracy w domu. Jest również nazywany pracą zdalną lub mobilnym stylem pracy. Polega na wykonywaniu swoich obowiązków zawodowych z miejsca zamieszkania. Jest to coraz bardziej popularne zjawisko, a pracownicy często cenią sobie możliwość częściowej pracy z domu. 

Home office – sytuacja prawna

W polskim Kodeksie Pracy brakuje przepisów, które określałyby zasady funkcjonowania trybu home office. Zazwyczaj polega on na słownej "umowie" między pracodawcą a pracownikiem. 

Brak odpowiednich przepisów, co do pracy w trybie home office, jest dość dużym problemem w sytuacji wypadku przy pracy. Pracodawca nie ma również wpływu na warunki BHP w domu pracownika. 

Home office – korzyści 

Home office przede wszystkim ułatwia życie rodzinne oraz niesie za sobą liczne udogodnienia, np. zaoszczędzenie czasu na dojazdach do pracy. 

Inne korzyści, które pracownik może osiągnąć dzięki pracy w trybie home office: 

  • mobilność, 
  • elastyczność,
  • otwartość na innowacje, 
  • brak stałej kontroli, 
  • poczucie swobody (większa kreatywność), 
  • więcej czasu na relaks i realizację pasji, 
  • unikanie rutyny, która wiąże się z pracą stacjonarną w biurze, 
  • możliwość szybszego powrotu do pracy kobiet po porodzie.

Nie tylko pracownik, lecz także pracodawca może osiągnąć wiele korzyści dzięki pracy w trybie home office. Przede wszystkim, zmniejszają się koszty związane z utrzymaniem biura. Pracodawca nie musi martwić się o zapewnienie odpowiedniego miejsca pracy dla każdego pracownika. Lokalizacja jest często przeszkodą w podjęciu pracy w wybranej przez siebie organizacji. Home office jest szansą na pozyskanie pożądanych specjalistów – niezależnie od ich miejsca zamieszkania.

Home office – zagrożenia 

Home office to nie tylko korzyści i większa swoboda pracy. Niestety wiąże się z nim również wiele zagrożeń:

  • nieumiejętne gospodarowanie czasem,
  • zacieranie się granic między pracą i życiem prywatnym, 
  • poczucie bycia cały czas w pracy,
  • zbyt duża samodzielność w podejmowaniu decyzji, 
  • brak kontaktu ze współpracownikami,
  • wiele domowych "rozpraszaczy",
  • niedotrzymywanie terminów,
  • poczucie niedosytu, niespełnienia zawodowego. 

Home office – jak pracować efektywniej? 

Aby uniknąć wcześniej wymienionych zagrożeń i sprawić, żeby praca w trybie home office przynosiła w większości pozytywne skutki należy uwzględnić trzy podstawowe zasady. 

  1. Na czas pracy zorganizuj sobie profesjonalną przestrzeń wyodrębnioną od życia prywatnego.
  2. Jak najczęściej szukaj możliwości spotkań twarzą w twarz z innymi pracownikami.
  3. Bądź w stałym kontakcie z osobami pracującymi w trybie stacjonarnym. 

Źródła: