Czym jest crowdfunding – definicja
Crowdfunding (ang. crowd – tłum, funding – zbieranie kapitału), nazywany finansowaniem przez tłum lub finansowaniem społecznościowym, to rodzaj wsparcia dla najbardziej pomysłowych przedsiębiorców. Może w nim uczestniczyć każdy zainteresowany, ponieważ wpłat dokonuje się przez internet i są one dobrowolne. Kluczem jest zebranie jak największej liczby zwolenników projektu i zachęcenie ich do pomocy finansowej. Inaczej mówiąc, crowdfunding jest procesem, w którym przedsiębiorstwo lub osoba fizyczna stara się zebrać w internecie kapitał na realizację swoich przedsięwzięć.
Crowdfunding może mieć formę rzeczową bądź jedynie emocjonalną. Dzięki niemu można realizować pomysły zarówno biznesowe, jak i społeczno-kulturalne.
Dokonywane wpłaty mogą mieć formę:
- darowizny – charakter charytatwyny,
- wynagrodzenia – otrzymanie różnych dóbr w zamian za wpłatę,
- inwestycji – wpłata pozwala nam na udział w przyszłych zyskach.
Pierwsze akcje crowdfundingowe
Pierwszy przejaw nowoczesnego crowdfundingu miał miejsce już w 1997 roku. Brytyjska grupa muzyczna Marillion otrzymała od swoich fanów wsparcie finansowe w wysokości 60 tysięcy dolarów. Dzięki niemu, zespół mógł zrealizować swoją trasę koncertową.
Rozwój crowdfundingu nabrał tempa w 2005 roku. To właśnie w tym roku rozpoczęła się realizacja pierwszych platform, na których można było starać się o finansowanie społecznościowe (np. Kickstarter.com, Zopa.com).
Projekty akcji crowdfundingowych
Odpowiedni pomysł i projekt to podstawa crowdfundingu. Jego przygotowanie opiera się na stworzeniu krótkiego i chwytliwego tytułu, opisu projektu, jego realizacji i wyskości potrzebnych funduszy. Istotne jest również przedstawienie doświadczenia przy podobnych projektach, zamieszczenie zdjęcia, filmów lub wizualizacji. Ważne, aby pokazać potencjalnym zainteresowanym cel pomysłu. Oprócz zbierania potrzebnego kapitału, crowdfunding może pomóc w pozyskaniu sieci kontaków.
Cechy charakterystyczne crowdfundingu
- Zbiórka odbywa się drogą elektroniczną.
- Przeznaczenie pieniędzy jest jasno określone od samego początku.
- Informacja o pomyśle dociera do szerokiego grona odbiorców.
- Każdy ma możliwość wparcia projektu.
- Gromadzenie środków odbywa się na lepszych warunkach niż te dostępne na rynku.
- Osoba, która decyduje się na przeznaczenie swoich środków może liczyć na świadczenia zwrotne.
Crowdfunding w Polsce
Polski rynek finansowania społecznościowego rozwija się z roku na rok. Istnieje serwis charytatywny, na którym potrzebujący ludzie proszą o pomoc w finansowaniu np. leczenia (Siepomaga.pl). Innym przykładem jest PolakPotrafi.pl, gdzie ludzie przedstawiają ambitne i nieraz ryzykowne pomysły.
Finansowanie społecznościowe nie musi jednak opierać się wyłącznie na portalach do tego przeznaczonych. W crowdfundingu można wykorzystywać własną stronę internetową lub portal społecznościowy, gdzie zachęca się do wpłat na prywatne konto.
Crowdfunding a crowdsourcing
Mówi się, że crowdfunding pochodzi od crowdsourcingu. Crowdfunding opiera się jednak na zbieraniu środków finansowych od anonimowego tłumu. W crowdsourcingu to nie pieniądze mają znaczenie, a doświadczenie oraz wiedza internautów.
W crowdfundingu pomysłodawca oczekuje wsparcia finansowego, a w crowdsourcingu poszukuje się ciekawych oraz kreatywnych pomysłów od osób, które nie muszą posiadać doświadczenia w danej branży.
Zdecydowanym łącznikiem między pojęciami jest fakt, iż realizowane są drogą elektroniczną.
Źródła:
- Artykuły o crowdfundingu z DuWatch.org,
- Artykuły o crowdfundingu z Dpi-zcs.com.pl.