Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Crowdfunding

W poniższym artykule wyjaśnimy, czym jest crowdfunding.
25.04.2019
Dowiedz się, co oznacza pojęcie crowdfunding. Poznaj definicję pojęcia crowdfunding.

Czym jest crowdfunding – definicja

Crowdfunding (ang. crowd – tłum, funding – zbieranie kapitału), nazywany finansowaniem przez tłum lub finansowaniem społecznościowym, to rodzaj wsparcia dla najbardziej pomysłowych przedsiębiorców. Może w nim uczestniczyć każdy zainteresowany, ponieważ wpłat dokonuje się przez internet i są one dobrowolne. Kluczem jest zebranie jak największej liczby zwolenników projektu i zachęcenie ich do pomocy finansowej. Inaczej mówiąc, crowdfunding jest procesem, w którym przedsiębiorstwo lub osoba fizyczna stara się zebrać w internecie kapitał na realizację swoich przedsięwzięć.

Crowdfunding może mieć formę rzeczową bądź jedynie emocjonalną. Dzięki niemu można realizować pomysły zarówno biznesowe, jak i społeczno-kulturalne.

Dokonywane wpłaty mogą mieć formę:

  • darowizny – charakter charytatwyny,
  • wynagrodzenia – otrzymanie różnych dóbr w zamian za wpłatę,
  • inwestycji – wpłata pozwala nam na udział w przyszłych zyskach.

Pierwsze akcje crowdfundingowe

Pierwszy przejaw nowoczesnego crowdfundingu miał miejsce już w 1997 roku. Brytyjska grupa muzyczna Marillion otrzymała od swoich fanów wsparcie finansowe w wysokości 60 tysięcy dolarów. Dzięki niemu, zespół mógł zrealizować swoją trasę koncertową.

Rozwój crowdfundingu nabrał tempa w 2005 roku. To właśnie w tym roku rozpoczęła się realizacja pierwszych platform, na których można było starać się o finansowanie społecznościowe (np. Kickstarter.com, Zopa.com).

Projekty akcji crowdfundingowych

Odpowiedni pomysł i projekt to podstawa crowdfundingu. Jego przygotowanie opiera się na stworzeniu krótkiego i chwytliwego tytułu, opisu projektu, jego realizacji i wyskości potrzebnych funduszy. Istotne jest również przedstawienie doświadczenia przy podobnych projektach, zamieszczenie zdjęcia, filmów lub wizualizacji. Ważne, aby pokazać potencjalnym zainteresowanym cel pomysłu. Oprócz zbierania potrzebnego kapitału, crowdfunding może pomóc w pozyskaniu sieci kontaków.

Cechy charakterystyczne crowdfundingu

  • Zbiórka odbywa się drogą elektroniczną.
  • Przeznaczenie pieniędzy jest jasno określone od samego początku.
  • Informacja o pomyśle dociera do szerokiego grona odbiorców.
  • Każdy ma możliwość wparcia projektu.
  • Gromadzenie środków odbywa się na lepszych warunkach niż te dostępne na rynku.
  • Osoba, która decyduje się na przeznaczenie swoich środków może liczyć na świadczenia zwrotne.

Crowdfunding w Polsce

Polski rynek finansowania społecznościowego rozwija się z roku na rok. Istnieje serwis charytatywny, na którym potrzebujący ludzie proszą o pomoc w finansowaniu np. leczenia (Siepomaga.pl). Innym przykładem jest PolakPotrafi.pl, gdzie ludzie przedstawiają ambitne i nieraz ryzykowne pomysły.

Finansowanie społecznościowe nie musi jednak opierać się wyłącznie na portalach do tego przeznaczonych. W crowdfundingu można wykorzystywać własną stronę internetową lub portal społecznościowy, gdzie zachęca się do wpłat na prywatne konto.

Crowdfunding a crowdsourcing

Mówi się, że crowdfunding pochodzi od crowdsourcingu. Crowdfunding opiera się jednak na zbieraniu środków finansowych od anonimowego tłumu. W crowdsourcingu to nie pieniądze mają znaczenie, a doświadczenie oraz wiedza internautów.

W crowdfundingu pomysłodawca oczekuje wsparcia finansowego, a w crowdsourcingu poszukuje się ciekawych oraz kreatywnych pomysłów od osób, które nie muszą posiadać doświadczenia w danej branży.

Zdecydowanym łącznikiem między pojęciami jest fakt, iż realizowane są drogą elektroniczną.

Źródła: