BPO to obszar, który tak samo jak SSC, wchodzi w skład branży usług współnych (outsourcingu).
Czym jest BPO? – definicja
BPO to skrót od ang. Business Process Outsourcing. Na rynku amerykańskim jest on jednak rozwijany jako Business Process Offshoring. Jest to skrót używany na określenie sektora outsourcingu procesów biznesowych.
O co chodzi w sektorze BPO?
Korporacje działające w tym obszarze nastawiają się na klientów zewnętrznych, przejmując od nich realizację procesów. Poszczególne obszary działalności firmy macierzystej zostają przeniesione i zlecone do wykonania innej jednostce na zasadzie outsourcingu. Firmy korzystające z usług BPO pozbywają się pewnych procesów biznesowych, nie uważanych za kluczowe dla organizacji, rezygnując z samodzielnego ich prowadzenia na rzecz kupowania tych usług u firm zewnętrznych. Podstawową zaletą BPO jest minimalizacja kosztów własnych, nawet pomimo konieczności zapłacenia zewnętrznemu dostawcy usług.
Pracownik sektora BPO wykonuje dany typ pracy docelowo dla różnych firm zewnętrznych, w zależności od zleceń jakie pozyskuje firma, w której jest zatrudniony.
Podmioty wykonujące te zlecenia są zlokalizowane na całym świecie. Potencjalni inwestorzy szukają lokalizacji dla swoich ośrodków usługowych w wielu miastach Polski. Co więcej, BPO jest jedną z najszybciej i najbardziej dynamicznie rozwijających się branży w Polsce.
W jakich dziedzinach sprawdza się BPO?
BPO ma zastosowanie najczęściej w takich dziedzinach jak:
- księgowość;
- IT;
- obsługa klienta;
- logistyka;
- administracja;
- finanse;
- HR;
- marketing.