Team Leader w strukturach BPO/SSC (Business Process Outsourcing/Shared Service Centres) zarządza zespołem od kilku do nawet dwudziestu księgowych. Zespół prowadzony przez Team Leadera odpowiada najczęściej za jeden z trzech głównych procesów księgowych (RTR, PTP, OTC) dla jednego klienta wewnętrznego (w przypadku firm typu SSC) lub dla klienta zewnętrznego (BPO). Od Team Leadera wymaga się zawsze predyspozycji do zarządzania ludźmi oraz dobrej wiedzy na temat procesu, za który jest odpowiedzialny. W niektórych centrach typu BPO/SSC Team Leader odpowiada tylko za zarządzanie zespołem, a za kontrolę merytoryczną odpowiada SME (Subject Matter Expert).
Zakres obowiązków
- zarządzanie zespołem od kilku nawet do dwudziestu księgowych w ramach jednego procesu (RTR, PTP, OTC),
- motywowanie i wspieranie podwładnych w celu osiągania założonych celów oraz poziomu efektywności (KPI, SLA),
- odpowiedzialność za zgodność powierzonego obszaru z określoną polityką rachunkowości oraz innymi uregulowaniami wewnętrznymi oraz zewnętrznymi (np. SOX),
- w ramach powierzonego procesu wykonywanie czynności związane z zamknięciem okresu księgowego,
- udział w projektach dotyczących poprawy efektywności procesu, za który bierze się odpowiedzialność,
- uczestnictwo w przeniesieniu procesów wcześniej obsługiwanych samodzielnie przez klienta,
- odpowiedzialność za przygotowanie raportów dla klienta oraz managera,
- utrzymywanie kontaktu z klientem wewnętrznym lub zewnętrznym,
- współpraca z audytorami wewnętrznymi oraz zewnętrznymi,
- odpowiedzialność za zatrudnianie i rozwój podległych pracowników.
Profil
Kandydat na Team Leadera w strukturach BPO/SSC to osoba posiadająca minimum dwuletnie doświadczenie na stanowisku samodzielnego specjalisty (np. Senior Accountant), wiedzę z obszaru konkretnego procesu oraz predyspozycje osobowościowe do zarządzania zespołem. W zależności od projektu od Team Leadera wymaga się, oprócz znajomości języka angielskiego, również dodatkowego języka obcego – tego, w jakim pracuje klient, dla którego realizowany jest projekt.
Perspektywy rozwoju
Team Leader może awansować w ramach BPO/SSC na stanowisko Process Managera w obszarze swojej specjalizacji (RTR, OTC, PTP). Awans ten jest możliwy, jeżeli oprócz rozwijania miękkich kompetencji Team Leader doskonali i zdobywa również wiedzę merytoryczną. Warto zainwestować na tym etapie w zdobycie międzynarodowych kwalifikacji, zwłaszcza ACCA lub CIMA. Alternatywne ścieżki kariery dla Team Leadera to stanowisko Process Improvement Specialist.
Wynagrodzenie
Całkowite miesięczne wynagrodzenie brutto na stanowisku Team Leader w BPO/SSC. Przeciętna premia na tym stanowisku wynosi 5%-15%:
Typ procesu/ język obcy | dolny kwartyl | mediana | górny kwartyl |
---|---|---|---|
RTR (j. włoski, hiszpański, francuski) | 15 500 zł | 16 500 zł | 17 500 zł |
RTR (j. niemiecki, rosyjski, czeski) | 16 000 zł | 17 000 zł | 18 000 zł |
RTR (j. fiński, duński, norweski, szwedzki) | 17 000 zł | 17 500 zł | 19 000 zł |
OTC / PTP (j. włoski, hiszpański, francuski) | 14 000 zł | 15 500 zł | 16 500 zł |
OTC / PTP (j. niemiecki, czeski, rosyjski.) | 14 500 zł | 16 000 zł | 17 000 zł |
OTC / PTP (j. fiński, duński, szwedzki, norweski) | 15 500 zł | 16 500 zł | 17 500 zł |
Źródło: Goldman Recruitment Salary Survey 2023.