Zadaniem specjalistów ds. inwestorskich jest komunikacja z inwestorami, mediami oraz profesjonalistami rynku kapitałowego. Udana komunikacja ma skutkować właściwą wyceną wartości spółki przez rynek. Aby działać skutecznie, specjalista ds. relacji inwestorskich musi posiadać interdyscyplinarną wiedzę z zakresu m.in. finansów, zarządzania strategicznego, marketingu oraz komunikacji. To konieczne ponieważ osoba na tym stanowisku musi umieć odczytywać oraz interpretować dane finansowe, a także komunikować je wszystkim zainteresowanym w zrozumiały, rzetelny i jednocześnie atrakcyjny sposób.
Zakres obowiązków
- komunikacja z inwestorami oraz instytucjami rynku kapitałowego prowadzona we współpracy i pod kontrolą dyrektora biura relacji inwestorskich,
- przygotowywanie raportów bieżących spółki oraz obsługa ich publikacji,
- przygotowywanie informacji na spotkania inwestorów,
- działania z zakresu media relations,
- monitorowanie i analizowanie raportów analitycznych dotyczących spółki oraz informacji w mediach,
- monitoring i analiza rynków kapitałowych.
Profil
Idealny kandydat to absolwent ekonomii, finansów lub rachunkowości zarządczej, ale pracę tę wykonują też z powodzeniem choćby absolwenci prawa. Mile widziane jest doświadczenie w zakresie Public Relations. Specjalista ds. relacji inwestorskich powinien bardzo dobrze znać zasady funkcjonowania rynków kapitałowych. Wskazana jest znajomość zasad sprawozdawczości i analizy finansowej oraz umiejętność przygotowywania raportów i prezentacji (konieczna jest biegła znajomość oprogramowania do przygotowywania prezentacji, umiejętność zwięzłego i jasnego formułowania informacji w języku polskim, a także znajomość przynajmniej jednego języka obcego). Stanowisko to wymaga od kandydatów wysokich zdolności analitycznych oraz samodzielności.
Perspektywy rozwoju
Specjaliści ds. relacji inwestorskich awansują najczęściej na wyższe stanowiska w swoim dziale, takie starszy specjalista, główny specjalista czy wreszcie kierownik lub dyrektor ds. relacji inwestorskich. Obejmując coraz wyższe stanowiska mają coraz większy wpływ na kreowanie strategii komunikacji spółki z inwestorami i instytucjami rynku kapitałowego. Specjaliści ds. IR obejmują też, takie stanowiska jak menadżer ds. komunikacji korporacyjnej lub komunikacji, PR i marketingu. Część decyduje się na niezależne działanie i wybierają pracę doradcy lub eksperta ds. relacji inwestorskich.