Process Manager jest stanowiskiem kierowniczym w firmach typu BPO/SSC (Business Process Outsourcing/Shared Service Centres), na których wymagana jest wiedza merytoryczna oraz umiejętność zarządzania zespołem. W strukturach BPO w przypadku dużych projektów Process Manager odpowiada za jeden proces (RTR, PTP, lub OTC) dla wielu lokalizacji/jednostek. Jeżeli firma typu BPO/SSC prowadzi księgowość dla mniejszego podmiotu, Process Manager może odpowiadać kompleksowo za obsługę całego klienta.
Zakres obowiązków
- zarządzanie zespołami Team Leaderów/księgowych odpowiedzialnymi za jeden z trzech procesów (RTR, PTP, lub OTC) w różnych krajach lub kompleksowo za wszystkie procesy dla wybranych jednostek/lokalizacji,
- odpowiedzialność za proces zamknięcia okresu i przygotowanie raportów/sprawozdań finansowych,
- rozwiązywanie merytorycznych problemów w porozumieniu z klientem i audytorem,
- uczestnictwo w przeniesieniu procesów wcześniej obsługiwanych samodzielnie przez klienta,
- motywowanie i wspieranie zespołów w celu osiągania założonych celów oraz poziomu efektywności,
- odpowiedzialność za zgodność powierzonego obszaru z określoną polityką rachunkowości oraz innymi uregulowaniami (np. SOX),
- utrzymywanie kontaktu z klientem oraz instytucjami zewnętrznymi,
- współpraca z audytem wewnętrznym oraz zewnętrznym,
- odpowiedzialność za zatrudnianie, motywowanie i rozwój podległych pracowników.
Profil
Process Manager powinien posiadać wiedzę merytoryczną dotyczącą zasad pełnej księgowości, określonych zasad rachunkowości (np. IFRS, US GAAP) oraz doświadczenie w zarządzaniu dużymi zespołami ludzi (podwładnymi bezpośrednio i pośrednio). Process Manager to osoba, która z reguły posiada minimum sześcioletnie doświadczenie w firmie audytorskiej lub jako Team Leader/Transition Manager w strukturach BPO/SSC. Ponad połowa osób zatrudnionych na stanowisku Process Managera posiada lub jest w trakcie uzyskiwania jednej z trzech następujących kwalifikacji zawodowych: ACCA, CIMA lub biegłego rewidenta.
Perspektywy rozwoju
Process Manager może kontynuować karierę w ramach centrum BPO/SSC awansując na stanowisko dyrektora odpowiedzialnego za całe centrum typu BPO / SSC. Możliwe jest także zwiększanie zakresu obowiązków w ramach tego samego stanowiska poprzez prowadzenie większego projektu lub pełnienie roli menedżerskiej w ramach PMO (Project Management Office), Transition lub Process Improvement. Process Manager może kontynuować swoją karierę poza strukturami BPO/SSC jako kontroler finansowy, główny księgowy lub dyrektor finansowy.
Wynagrodzenie
Całkowite miesięczne wynagrodzenie brutto na stanowisku Process Manager (managera procesu biznesowego), gdzie średni udział premii to 10-15%:
Typ procesu / wielkość zespołu | DOLNY KWARTYL | MEDIANA | GÓRNY KWARTYL |
---|---|---|---|
RTR (powyżej 70 FTE) | 25 000 | 27 000 | 29 000 |
RTR (30-70 FTE) | 24 000 | 25 000 | 27 500 |
RTR (poniżej 30 FTE) | 22 500 | 24 000 | 25 800 |
OTC / PTP (powyżej 70 FTE) | 24 000 | 25 500 | 27 000 |
OTC / PTP (30-70 FTE) | 22 500 | 24 000 | 25 000 |
OTC / PTP (poniżej 30 FTE) | 20 000 | 22 000 | 23 500 |
Źródło: Goldman Recruitment Salary Survey 2023.