Dane podstawowe
Tytuł Dyplomowanego Pracownika Bankowego można zdobyć w wyniku zaliczenia:
- egzaminu na Europejski Certyfikat Bankowca EFCB;
- egzaminu po ukończonym Studium Bankowości.
Dodatkowo, potrzebny jest 2-letni staż pracy w sektorze finansowym, pozytywna ocena pracodawcy dotycząca umiejętności i postaw pracownika.
Dyplomowany Pracownik Bankowy po egzaminie EFCB 3E
Tytuł Dyplomowanego Pracownika Bankowego jest jednym ze standardów kwalifikacyjnych przyznawanym przez Związek Banków Polskich. Ten Standard Kwalifikacyjny dotyczy ogółu pracowników centrali i jednostek terenowych (sprzedaży, zaplecza i wsparcia). Jego części, zgodnie z zasadami Europejskich Ram Kwalifikacyjnych, to: wiedza, umiejętności i postawy (kompetencje społeczne).
Zgodnie z procedurą uzyskiwania Certyfikatów ZBP proces certyfikacji składa się z dwóch etapów:
- egzaminu organizowanego w ramach Systemu Standardów;
- oceny dokonywanej przez aktualnego pracodawcę.
Wymagania:
- zdanie egzaminu na Europejski Certyfikat Bankowca EFCB 3E, który weryfikuje wiedzę i część umiejętności pracownika (pozostałe umiejętności oraz postawy, które trudne są do oceny na podstawie egzaminu, oceniane są przez pracodawcę);
- 2-letni staż pracy.
Finalna ocena składa się z 3 elementów:
- przedstawienie ważnego Europejskiego Certyfikatu Bankowca EFCB 3E2;
- oceny pracodawcy dotyczącej pozostałych umiejętności pracownika;
- oceny pracodawcy dotyczącej postaw pracownika.
Ocena przez pracodawcę odbywa się na podstawie standardowego Arkusza Oceny, który jest dołączany do wniosku do ZBP o nadanie stopnia zawodowego DPB.
Zakres
Wiedza i umiejętności – weryfikowane na podstawie egzaminu na Europejski Certyfikat Bankowca EFCB 3E – znajomość faktów, zasad, procesów i pojęć podstawowych w dziedzinie bankowości i finansów.
Wymogi na podstawie „Efektów uczenia się ECB EFCB 3E” podzielono na moduły, w ramach których wyszczególniono wiedzę, umiejętności i kompetencje.
Moduł 1: System monetarny i finansowy UE:
- Struktura gospodarcza i finansowa Unii Europejskiej;
- Polityka monetarna w UE;
- System finansowy w UE i Unia Bankowa.
Moduł 2: Klienci, produkty i usługi banku:
- Dopasowanie produktów i usług do potrzeb klientów;
- Produkty i usługi;
- Klienci detaliczni;
- Klienci zamożni;
- Klienci MSP;
- Klienci korporacyjni;
- Etyka.
Moduł 3: Ryzyko i compliance:
- Ryzyko kredytowe;
- Ryzyko płynności;
- Ryzyko rynkowe;
- Ryzyko operacyjne;
- Inne ryzyka;
- Audyt wewnętrzny, compliance i system kontroli;
- Analiza rentowności.
Umiejętności weryfikowane przez pracodawcę:
- identyfikacja instytucji konkurencyjnych i porównanie ich działalności (oferty) dla poszczególnych grup klientów;
- obliczanie oprocentowania depozytów i kredytów oraz innych parametrów finansowych sprzedawanych produktów (matematyka finansowa);
- obliczanie wysokości podatku od wkładów bankowych i wytłumaczenie zasadd naliczania podatku od innych dochodów kapitałowych;
- wyjaśnienie klientowi zagadnień prawnych oraz finansowych związanych z oferowanymi przez bank produktami (zrozumiały i przystępny język, logika wyjaśnień, posługiwanie się przykładami etc.);
- segmentacja klientów i proponowanie usług zgodne z potrzebami i oczekiwaniami danej grupy;
- proponowanie odpowiedniego dla klienta rodzajów produktów, uwzględniając różne rodzaje ryzyka, warunki finansowe (cenowe) oraz inne wymogi (np. wynikające z zewnętrznych przepisów);
- ogólna ocena finansową przedsiębiorstwa;
- wskazanie transakcji, które mogą być uznane za podejrzane;
- obsługa urządzeń i systemów informatycznych wymaganych na danym stanowisku;
- przygotowanie dokumentacji bankowej zgodnie z wymogami pracodawcy;
- wykorzystanie informacji prawnych i ekonomicznych stosownie do potrzeb obsługi klienta, zarówno ze źródeł zewnętrznych jak i wewnątrz organizacji;
- przygotowanie się do kontaktu z klientem i zaproponowanie odpowiednich produktów i usług w zależności od potrzeb klienta;
- zastosowanie podstawowych elementów technik negocjacyjnych i negocjowanie warunki umów;
- sprzedaż nowych produktów – cross-selling, up-selling (uzupełnianie i korzystanie z systemów informatycznych z zakresu obsługi klienta, w tym CRM, stosowanie technik sprzedaży;
- reagowanie na pojawiające się potrzeby klienta, obsługa klienta składającego skargę lub reklamację);;
- diagnozowanie potrzeb klienta.
Postawy weryfikowane przez pracodawcę:
- Zrozumienie i wdrażanie misji oraz głównych celów banku;
- Postępowanie zgodne z wartościami banku;
- Otwartość i zorientowanie na klienta, wykazywanie inicjatywy;
- Znajomość oferty produktowej banku oraz stałe aktualizowanie wiedzy;
- Zainteresowanie bieżącymi zmianami zachodzącymi na rynku finansowym w stopniu odpowiadającym zajmowanemu stanowisku;
- Takt i grzeczność oraz w przypadkach tego wymagających odpowiednia asertywność;
- Poczucie odpowiedzialności i dotrzymywanie zobowiązań;
- Łatwość nawiązywania kontaktów i poszanowanie innych;
- Zachowanie dyskrecji, tajemnicy zawodowej i dbanie o bezpieczeństwo informacji;
- Zdyscyplinowanie i odpowiednia szybkość działania;
- Ukierunkowanie na cel/rezultat w zgodzie z kulturą zadaniową;
- Działanie zgodne z obowiązującymi zasadami i procedurami (wewnętrznymi i zewnętrznymi), unikanie narażenia banku na ryzyko operacyjne;
- Szczegółowość – precyzyjność działania (waga i znaczenie pomyłek);
- Dbanie o wizerunek i reputację banku (kreowanie wizerunku na każdym stanowisku w bezpośrednim kontakcie z klientem – postępowanie, zachowanie, kultura osobista, dbałość o wygląd zewnętrzny, zachowanie tajemnicy bankowej, znaczenie PR-u, sygnalizowanie przełożonym nieprawidłowości działania banku, innych pracowników);
- Etyczne postępowanie (lojalność, uczciwość, rzetelność informacji, wyjaśnianie wątpliwości, informowanie o zagrożeniach – ryzykach, rzeczywiste doradztwo, wykorzystywanie informacji poufnych, unikanie ewidentnych konfliktów interesu bank – klient i pracownik – klient; przeciwdziałanie podejmowaniu nadmiernego ryzyka dla banku lub klienta, akceptowaniu nieuzasadnionych strat, działaniu na szkodę klienta, praniu brudnych pieniędzy), Kodeks Etyki Bankowej (Zasady Dobrej Praktyki Bankowej);
- Zapobieganie i wykrywanie przestępstw bankowych (pracowniczych i klientowskich).
Szczegóły oraz informacje dodatkowe na stronie Związku Banków Polskich
Szczegółowe informacje na temat egzaminu na Europejski Certyfikat Bankowca EFCB 3E
Dyplomowany Pracownik Bankowy po egzaminie Studium Bankowości
O stopień ubiegać się mogą pracownicy o kilkuletnim stażu pracy w bankowości lub w instytucji finansowej współpracującej z bankiem, uczestnikiem systemu. Wymaganiem jest zdanie pisemnego i ustnego egzaminu "Studium Bankowości".
Zakres wymaganej wiedzy:
- Podstawowe elementy mechanizmu rynkowego;
- System bankowy w Polsce;
- Organizacja i zarządzanie bankiem;
- Operacje krajowe;
- Operacje zagraniczne;
- Rachunkowość bankowa;
- Analiza kredytowa i fundamentalna;
- Marketing bankowy;
- Rynek pieniężny i kapitałowy;
- Zarządzanie aktywami i pasywami;
- Audyt wewnętrzny, kontrola, audyt zewnętrzny działalności banku;
- Informacja i informatyka bankowa;
- Bezpieczeństwo prawne w działalności bankowej;
- Elementy etyki.
Umiejętności:
- formułowanie wniosków z przeprowadzanych porównań, analiz i ocen rozwiązań organizacyjnych funkcjonujących w banku lub jego oddziale oraz w podstawowych sferach funkcjonowania banku (organizacja, stosowane procedury, kadra pracownicza, zaplecze techniczne);
- zrozumienie instrumentów systemu ekonomiczno-finansowego banku oraz sposobów osiągania wymaganych parametrów bezpieczeństwa banku, szans jego rozwoju i kształtowania korzystnej pozycji banku na rynku w celu zwiększenia zaufania publicznego.
Pożądane predyspozycje psychologiczne
Właściwości intelektualne (m.in. zdolności analityczne, innowacyjność, łatwość uczenia się), cechy temperamentu (zrównoważenie emocjonalne, opanowanie) postawy i zachowania (m.in. odpowiedzialność, przestrzeganie społecznie akceptowanych norm zachowania), cechy indywidualne związane z pracą (m.in. samodzielność w działaniu, długotrwała koncentracja uwagi, zdolność organizowania pracy własnej) oraz kontakty społeczne (zdolność współpracy i współdziałania, poszanowanie innych, takt i kultura bycia).
Szczegółowe informacje na stronie Związku Banków Polskich
Perspektywy rozwoju
Dyplomowani pracownicy bankowi zwykle pracują w bankach oraz instytucjach finansowych jako specjaliści. Mogą także pracować jako doradcy lub zajmować stanowiska kierownicze.
Oprac. na podstawie informacji Związku Banków Polskich.